Problemer med svinghjul på motorsav

Hej

Min motorsav (Stihl) driller. Gennem længere tid har startsnoren hakket i det, når jeg har trukket i den. I dag er startsnoren blevet næsten umulig at trække i. Jeg har taget huset med startsnoren af og konstateret, at svinghjulet har vanskeligt ved at dreje rundt, når det kommer til et bestemt punkt. Det kan dog lade sig gøre, men hjulet er meget stramt. Er der nogen, som kan forklare hvad årsagen er, og kan det afhjælpes?

Vh

Klaus

 

 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg formoder det bare er motorens kompression du mærker. Prøv og skru tændrøret ud, så skulle der ikke være forskel på modstanden hvis motoren ellers ikke er øg. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Blev afbrudt i sidste indlæg. 

Lad mig lige føje til, at øg kan dække over ødelagt krumtapsleje grundet for stram en kæde eller manglende indvortes smørring. Ligeså kan eller cylinder/stempel også have været for varme grundet manglende smøring eller motoren har kørt uden olie/med forkert olieblanding/med forkert en olie. 

Mærker det som om metal glider mod metal må du nok regne med motoren skal adskilles for nærmere inspektion. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif

Det føles ikke som metal mod metal og jeg sørger for ordentlig smørelse. Jeg tror du har ret i, at det bare motorens kompression. Tak for hjælpen.

Vh
Klaus
Skrevet af klausan på 07-03-2015 20:24
Hej Leif

Det føles ikke som metal mod metal og jeg sørger for ordentlig smørelse. Jeg tror du har ret i, at det bare motorens kompression. Tak for hjælpen.

Vh
Klaus

Så er alt vel som det skal være, minus din "snorestart takker over". Normalt skyldes det olie/W40 nede ved palerne/rullerne. Rens stedet godt af i benzin og snoretrækket vil normalt virke som nyt.  

PS. Ser snoren slidt ud, plejer jeg og skifte da der ikke går ret lang tid inden den så vil knække. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

  Uff Klaus.  

Har kun set et hjul en gang før der var så slidt, der var grunden at saven havde kørt med en forkert kæde i et stykke tid. Kunde kun undres over at savføren ikke opdagede det lynhurtigt/tideligere, da kædespændingen så er afhænig af hvor kæden tilfældigt ramte på tandhjulet. Hvis kæden går på den måde kan jeg godt forestille mig motoren kunne virke lidt underlig og dreje på når det lige passede med at kæden var megastram. 

Er det også grunden til dit hjul ser sådanne ud ???  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif

Nej, der er faktisk ikke kørt med en forkert kæde. Det er udelukkende slid. Jeg havde dog bemærket, at den larmede mere end normalt, og jeg havde problemer med at stramme kæden - enten var den meget stram eller meget slap. Det mærkelige var dog, at jeg skulle have nyt sværd til den for cirka 1 måned siden hos et meget professionelt motorsavsfirma, og der blev ikke bemærket noget om kædehjulet.

Nu kører den godt, og det er jeg meget glad for og har lært en del af denne sag.

Vh
Klaus
Skrevet af klausan på 30-03-2015 19:41
Hej Leif

Nej, der er faktisk ikke kørt med en forkert kæde. Det er udelukkende slid. Jeg havde dog bemærket, at den larmede mere end normalt, og jeg havde problemer med at stramme kæden - enten var den meget stram eller meget slap. Det mærkelige var dog, at jeg skulle have nyt sværd til den for cirka 1 måned siden hos et meget professionelt motorsavsfirma, og der blev ikke bemærket noget om kædehjulet.

Nu kører den godt, og det er jeg meget glad for og har lært en del af denne sag.

Vh
Klaus

Oh dævlen.  Så må saven have kørt rigtig mange timer. Godt nok har jeg hørt nogle snakke om det type "tandhjul" du bruger kun holder 4-5 kæder, men på min 25+ år gamle Stihl har det ikke været nødvendig endnu, omend det er rigtig godt slidt. Og saven har lavet rigtig meget i sin lange levetid. 

De kigger vel kun efter hvor slidt tandhjulet er hvis de har skruet sværet på saven, hvilket jeg ikke formoder du vil betale dem for.

Så er saven og du klar til næste sæsongs udfordringer.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Min far har langtidsudlånt den til mig:-), så jeg ved faktisk ikke, hvor meget den har kørt. Jeg har dog det senste år lavet cirka 20 rm og har stadig 2,5 ha skov, som kraftigt trænger til udtyndinger, så saven skal nok blive brugt i den kommende sæson:-).

Vh
Klaus
Skrevet af klausan på 30-03-2015 20:34
Min far har langtidsudlånt den til mig:-), så jeg ved faktisk ikke, hvor meget den har kørt. Jeg har dog det senste år lavet cirka 20 rm og har stadig 2,5 ha skov, som kraftigt trænger til udtyndinger, så saven skal nok blive brugt i den kommende sæson:-).

Vh
Klaus

Ok, 20 rm er ingenting. Med det yderst beskedne "savforbrug" årligt, burde den sagtens kunne overleve dig. 

Min, den den før omtalte sav, har her i vinter skåret ca 60-70 rm ned samt delt det op. Der er ca 70% løv og resten gran i det. Afgrening bruger jeg dog en lille fiks 2 hp sav til, da den ingenting vejer i forhold til den med 55 cm sværdet.

Pøj pøj med saven fremover Klaus. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis