Spagnum til Forspiring

Hejsa LDS'er

Jeg har besluttet i år, at bruge kræfter med forspiring. Jeg har sået, agurk, tomat, peberfrugt, blomkål osv. i Spagnum. Jeg har googlet lidt omkring det og kan se at der er delte meningen omkring hvilke jord der er bedst til det. Som jeg kan forså er det bedst med "pikle" jord, da dette ikke skulle være gødning. Nu har jeg adlrig sået mine frø i ren spagnum, er det et problem?

Som jeg har forstået det skal frøene stå i stuetemp. og i mørke indtil spirene viser sig, er det rigtig forstået? Jeg synes nemlig at det ville være mere logisk at give dem lys fra starten

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der findes flere typer af spagnum, nogle er rene, andre er berigede med gødning, men fælles for dem er at de er sure. 

Jeg ved ikke meget om frøspiring, men umiddelbart ville jeg blande spagnummen op med lidt grus og noget godt omsat kompost, så du får en mere løs og sammensat jord. Men det kan godt være at det ikke er optimalt til frø, med for meget "krudt" i jorden.

Til mine bonsai træer bruger jeg 60 % ugødet spagnum, 20% kattegrus (brændt moler) og 20% findelt pinjebark. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Til spiring bør jorden slutte tæt til frøene også uden man presser jorden for at sikre konstant fugt om frøet, så roden og frøet ikke tørrer ud, men samtidig er så løs, at spire og rod har nemt ved at udvikle sig. Løs sphagnum er derfor mindre egnet med mindre den blandes med sand og evt. lidt muld.

Når frøet ligger i jorden har lysmægden over jorden ikke betydning for spiringen. Det er i højere grad temperaturen. Når spiren så til gengæld er kommet op, er lyset med til at accellere væksten. Det er derfor hensigtsmæssigt at holde planten i lys men reducere temperaturen, når spiren er kommet godt op for at imødegå, at planten bliver alt for ranglet og med dårligt rodnet.

Energirig jord (herunder ren kompost) kan ikke anbefales til spiring, da det høje kvælstofindhold kan svide rødder og spire. Næring kan tilføres når spiren er så stor, at den omplantes fra spirekassen til potter el. lign.

Men..... der kan være stor forskel på frøens optimale spiretemperatur og forhold, så læs op på de enkelte. Persille og tomater som eksempel skal behandles vidt forskelligt. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis