Montere ruder i vindspejl og skylight

jeg er gået igang med at renoveret en Diana 21......
I den forbindelse har jeg fjernet overbygningen i glasfiber og bygget vindspejl i mahogny istedet samt skylight til kahytten i teak.

Hvordan monterer jeg bedst ruder?
Er ikke helt enig med mig selv og pungen om det bliver polycarbonat eller hærdet glas, men fremgangsmåden er vel den samme?

Jeg har i det hele lavet en fals på 10x10mm og satser på 4mm glas.

Er det nok blot at lægge glasset i en stribe tec7 og så efterfølgende lave en trekantfuge rundt også med tec7, eller hvordan gør man normalt?

På vindspejlet er der stor hældning så vandet vil snildt kunne løbe af.
Skylight er godt nok bygget op i en spids på midten, men faldet er jo ikke så markant, måske vand vil ligge sig i kanten mellem fuge og glas - gør det noget?

Andre og bedre løsninger end den jeg påtænker lige nu?

Mvh
Benjamin
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ved ikke med at sætte glasset i når det er træ, men hærdet glas er nok en dyr løsning, det kan du ikke selv skære, det skal fabrikeres på mål.
Men du kan bruge lamineret glas, det er nemt at skære selv, de fleste glarmestre har det. (bruges i entrepanør maskiner og lignende)

Polycarbonat (Lexan) er jo heller ikke ligefrem billigt, og bliver hurtigt falmet og grimt, hvis du ikke køber det med coatet overflade.

Jeg lavede et vindspejl engang, med aluramme (jeg selv fræsede ud) jeg brugte lamineret glas, og nogle U-formede gummilister, det holdt fint tæt uden brug af fugemasse.

(jeg fræsede et spor, satte gummilisten ned i sporet og pressede glasset ned i listen)

Listen lignede meget denne profil...

 

Grunden til jeg i første omgang har set bort fra lamineret glas er at det min er 6,38mm tykt såvidt jeg har kunne finde ud af - det er umiddelbart for tykt til en fals på 10mm i dybden, eller?
Ellers helt rigtigt den klart billigste løsning.

Bliver det polycarbonat er det både den Uv og ridsefaste type jeg køber - dyrt men stærkt og flot i mange år.

Fin løsning du har brugt, men umiddelbart virker den udelukkende i en spor, jeg har kun en fals, eller et åbent spor om man vil.
Ja lamineret glas findes vist ikke "tyndere" end de 6,38mm, så det kommer jo også til at veje en del, og med en fals på 10mm, går det nok ikke.
(ieg havde helt glemt, det var så tykt..)

Altså tec 7 og andre fugemasser er godt til mange ting men man skal ikke regne med at en tætningsfuge (i modsætning til en limning med fuge) i direkte sol holder mere end 2 år.

Man bygger skylights med vand riller og lister med afløb det er lidt svært at forklare og der er mange varianter og uendelige muligheder...

http://www.broadlandboatbuilders.co.uk/wp-content/uploads/2014/08/2Skylight-profundis1-960x460_c.jpg 

http://www.broadlandboatbuilders.co.uk/wp-content/uploads/2014/08/1Skylight-Profundis1-960x460_c.jpg 

http://www.selma3.dk/default.asp?Id=38

Vindspejl ville heller ikke lave med fuger. Jeg ville lave det med lister evt. butyl gummie bånd som tætning i fals samt på tætningsliste.


Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -

Hej Anders

Tak for link, kunne faktisk godt fræse vandriller i skylight.
Her billede:

Har valgt at lave det som en hel enhed der åbnes bla grundet montering på båden.

Glaslister kunne jeg også godt producere, men der er nok for lille fals. Dybde er kun 11mm. De butyl lister du nævner er som jeg kan google mig frem til min 3mm i tykkelse. Det vil sige 6mm + 4mm glas, så er der kun 2mm tilbage. Glaslister burde vel være glatte med rammerne?

Her billede af vindspejl, så man ved hvad der skal glas i:

Måske jeg bør køre forbi en glarmester og høre hvad han siger til problematikken.......

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis