byg min egen rundsav

Jeg går med planer om at bygge min egen rundsav. I ved med land og styr i bordet så man rigtig kan folde sig ud. 

Jeg mangler dog at vide hvad de forskellige dele hedder - så som den holder til savklingen. Er der nogen der har erfaring med at bygge sådan en sav? Jeg har en rigtig motor 3 hk som jeg regner med skal trække savklingen som jeg vil monter på en aksel, kørende på kulelejer under bordet..... Gode ideer er velkomne 


Poul Erik
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Poul Erik du kan prøve og gå ind på www.woodgears.ca der er der rigtig mange gode og spændende byg selv maskiner i træ, samt møbler mm. God fornøjelse med projektet, som jo perfekt egner sig til et galleri, her på lav det selv.

Jeg ved alt hvad der er værd at vide, for en mand i min alder, og på en god dag, kan jeg måske huske noget af det. :-)
Du skal også kigge på omdrejninger på din motor. Hvis du laver den direkte monteret på motor akselen, får du savdybden reduceret af motorens fysiske størrelse.
Man kan montere den med en remskive, enten fladrem , kilerem eller tandrem. Du bør også tænke igennem hvordan du får lavet så du kan styre savdybden, og kan tilte den ned til 45 grader.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det mest smarte er at finde en rundsavmotor, som er en lang slank motor, hvor klingen monteres direkte på motoren, så spare du en masse teknik.

som denne her
http://www.dba.dk/rundsavsmotor-siemens-2/id-1007894732/
Ja den er da som skabt til formålet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej.

Den er skabt til formålet og blev kaldt en gravhund da jeg var i lære og var en pest at vikle om, da den næsten ikke var til at have hænderne inden i, og det skulle man jo for at få trådene i noterne.

mvh


 varmetossen

Annonce

Til Goldek

Ja jeg kender godt Matias Wandel og kigger også meget på hans side.... Jeg mangler bare nogle søgeord - evt hvad hedder den skive hvor man montere klingen. Sådan en skal jeg jo bruge :-) Savskive? Flange?

Tak :-)


Poul Erik

så mangler jeg bare at finde en der er til salg - 500kr er jo peanuts for en motor der er skabt til opgaven.... :-) tak for ideen 


Poul Erik
Vil du lave med remtræk, kunne søge ordet være rundsavsleje.
(husk at flancestørrelsen, skal passe til klingestørrelsen)
Her rundsavsleje på DBA, men desværre er også denne annonce inaktiv....

http://www.dba.dk/andet-rapid-3-rundsavsle/id-1010959218/

Alternativt kan du bygge en håndrundsav, ind i et bord, det kan også blive en ok løsning.

Jeg tænker nu på hvilket bord jeg skulle bruge. Er der nogle af jer som har et forslag til en bordplade.... Jeg vil gerne have to parallelle spor i bordet så jeg kan bruge en jig eller en slæde? Kan man støbe eller lave et fræsespor hvor man kan lægge en skinne i?

Poul Erik
Hvis du bruger en træplade, kan du fræse et spor, og ligge en aluminiums gardinstang ned, så har du også lidt et T-spor så du kan spænde ting fast...
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis