Opretning skævt gulv og hæve døre

I vores entré har vi et planke gulv som over tid sunket (huset er fra 39). Gulvet er planker i 30x120mm og ligger direkte oven på bjælkerne. Bjælkerne er 170mm brede, og ligger med varierende afstand på 700-750mm (målt inderkant af bjælke til startkant af næste bjælke). forskel i højden på gulvet er vel 20-30mm.

Min plan var at opklodse direkte på bjælkerne i hele deres bredde og tykkelse og ligge nye gulvplader på 30mm derpå. Oven på det kommer så fruens nye linoliums gulv (10mm tykt).

Er det en plan der er helt hen i vejret ? Bør det gøres anderledes ?

Næste udfordring er så at det nye gulv nok bliver lidt højere end dør trinene i de døre der er i rummet (til toilet og soveværelse) hvordan hæves de bedst ?

Jeg forestiller mig at udvide dør hullets længde og så opklodse karm og bundbræt i passende højde, og på den måde genbruge dør og karm.

Er det en ok plan ?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Over dørene ligger der en overligger. I nyere huse er det en række sten, der er muret sammen med et par stykker jernarmering i. I ældre huse kan det være anderledes lige fra 2 brædder over hinanden, nogle skråtstillede sten, til en overligger som forklaret ovenover.
Den skal du have flyttet 1 skift op i muren. Dermed vil du uværgeligt komme til at reparations pudse et stykke igen i den forbindelse. Alt i alt betyder det at dit dør hul bliver 6,5 cm højere.
Så skal dørkarmen monteres igen med karmskruer ud i siderne. Nu er den sikkert sømmet fast.
Er der en indgangsdør til entreen udefra er problemerne endnu større der.
Der vil jo også komme et lille højdeforskel til de tilstødende rum.
Jeg ville gøre en stor indsats for at lave gulvet på en måde så der er plads til "fruens linoliumsgulv" uden at hæve døre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er jo lidt svært at gennemskue. Men du siger at gulvet er sunket 20-30 mm så på en del at arealet er der jo plads. Når det er så lille et rum kan man høvle noget af de bjælker der ikke ligger lavt nok. Det kan gøres med elhøvl, overfræser, eller håndrundsav til at køre nogle spor i rette dybde, og så hugge resten væk med stemmejern.
Til at styre dybden kan man skrue et bræt på hver side, der ligger vandret. Så stilles dybden på enten rundsav eller overfræser.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tanken har været oppe og vende, jeg kunne bare ikke gennemskue hvor smart det var at høvle noget af bjælkerne, men ingen tvivl om at det ville være den smarteste løsning ifht dørene og gulvhøjden i de tilstødende rum.

Det kan være jeg skal gå videre med den løsning, og evt lige få nogle der er klogere på det område end mig til at kigge på om det nu er en god ide.
Det er da normalt ikke smart at fjerne noget af bærende konstruktion. Men jeg fornemmer på bredden og afstand på bjælker at de sikkert godt kan tåle minus 5-8 mm
Har du i øvrigt gennemskuet hvorfor de er sunket så meget.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Kan du ik smide et billede eller 2 ind af det gulv der?

Mvh. Christian M
 

Du kan rette gulvet op ved at skrue f.eks. spærtræ 150mm spærtræ på siderne af de gamle bjælker. Så kan du komme isolering ned, hvis nødvendigt, og så gulvpladerne oven på. Så får du også lidt mindre spænd end 700mm (ved ikke hvor tykke bjælkerne er, normalt taler man om center til center afstand). Jeg tror du så kan slippe afsted med 22mm gulvspånplader (max. c/c 600mm) og derved kommer du kun 2mm højere op end før.
hov.. når du skriver at der er 700-750 i mellem dem... Da spærtræet vil være 2 tommer ~ 45mm bliver c/c så ca. 650-700, så der skal ligges et ekstra stykke spærtræ i mellem bjælkerne på veksler

@Christian M - Det er sgu ikke rigtigt til at se noget på billeder

@Vatnisse - Kan se der allerede er forsøgt at rette gulvet op med den metode.

Havde lige nogle vaterpas og afstandstykker på for at se hvor skævt det egentlig var, det var mere end jeg troede. Jeg har forsøgt at tegne det i bedste paint stil, håber det giver mening.

prøvede lige at løst lægge 2 meter gul oven på det eksisterende, det virkede ok, så pt er jeg lidt tilbøjelig til at smide det nye gulv oven på de eksisterende planker, da jeg så slipper for rette gulv op, rette dør højde osv.
 

 

40mm... det lyder ret voldsomt, det må næsten kunne mærkes? Jeg ville selv rette det op.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis