Peugeot 406 vil ikke starte

Hej har en Peugeot 406 fra 1998 den vil ikke starte, vi var ude og handle og slukkede motoren da vi kom ud igen og skulle starte bilen var der godt nok strøm på bilen men når vi drejer nøglen for at aktivere startermotoren sker der intet ikke engang et klik kommer der hvad kan der være sket?

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dødt batteri. Køb et nyt - eller en ordentlig bil:-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Okay så prøver jeg i stedet for.
Enten er dit batteri dødt. Der kan godt være strøm nok til instrumentbrættet men ikke til at slå starterelæet ud.
Ellers kan det bære ledningsforbindelserne fra batteri til starter.
Ellers er starteren færdig, noget kunne tyde på det hvis den får startstrøm når nøglen drejes.
Ellers kan bundstykket i tændingslåsen være i stykker.

Du forklarer ikke rigtig hvad bilen gør og ikke gør når du drejer nøglen. Så frem med måle grejet og kontroller tingene i valgte rækkefølge og fortæl os lidt. Husk starterens strøm måles på den tynde ledning når nøglen drejes.

Peugeot kan, om du vil eller ej være meget mærkelige hvad elektronik angår, så kan du vælge at blive stødt over en kommentar som Barrus kommer med, men hvis du er vant til at fejlfinde på biler ville du kunne forstå hvad vi mener, og vil formentlig bare kunne grine at det.


 

Hej.

Jeg vil hælde mest til bundstykket under nøglen.

Det var i udu i vores Avensis og jeg måtte ud i motorrummet med et stykke ledning for at starte, og forklare omkringstående at det var min bil.

Så fik jeg at vide at det kostede ikke så meget og var nemt at skifte. To ud af to forkerte.

mvh


 varmetossen

Havde et batteri fra en anden bil konklusion det var ikke batteriet så må jeg prøve bundstykket i låsen, men det er som om der er et relæ der klikker når jeg drejer nøglen over for at aktivere starteren, har det nogen betydning

 

Annonce

Hej.

Hvis den klikker er det sikkert kontakterne i solenoiden på starteren. Jeg ved ikke med Peugeot men Toyota har et generelt problem med disse kontakter, men det kan fixses med et par bøjede kobberskiver i en snæver vending.

mvh

 


 varmetossen

Det lyder da som en fremragende ide, bare sådan at skifte reservedele på må og få. Dig vil jeg gerne sælge reservedele til så Hvorfor ikke kontrollere tingene i den rækkefølge jeg skriver, så du kan udelukke nogle dele? Får starteren strøm når nøglen drejes er det jo ikke bundstykket, og så ville det være tåbeligt at skifte det.
Har du prøvet bare at banke på starteren med en hammer et par gange? Hvis den kan starte bagefter er det stensikkert starteren der er død.


 

Hej.

Det var en meget grovkornet diagnose Grossmann. Hvis den med hammeren udføres på moderne biler kan det betyde at kullene er slidt og har næppe noget andet at gøre med det elektriske.

Selvfølgelig er det rigtige at se hvor langt de 12 volt når fra nøglen til starteren, men det er ikke alle der har et multimeter eller ved hvordan det bruges eller kan aflæse et diagram.

Det er da rigtigt at det er lidt bevidstløst bare at skifte de forskellige dele i kæden, så jeg vil da råde Jesper til en grundigere fejlfinding eller spørge en med kendskab.

mvh


 varmetossen

sidst jeg så efter har startmotorer ikke rigtig gennemgået nogen revolution omkring 1998, så jeg vil mene metoden med hammeren stadig er gangbar og hvad kan gå galt? Hvilken mekaniker har nogensinde været for fin til at give den et lille nøk med en hammer. Der arbejdes på timeløn og det er ofte nok til at påvise hvor fejlen ligger. Hvis Jesper har en stump ledning og en pære kan han sagtens se hvor langt strømmen når uden multimeter osv.

Og hvis Jesper gider at spørge forklarer jeg det gerne.


 

Skrevet af grossmann på 01-03-2015 13:09
sidst jeg så efter har startmotorer ikke rigtig gennemgået nogen revolution omkring 1998, så jeg vil mene metoden med hammeren stadig er gangbar og hvad kan gå galt? Hvilken mekaniker har nogensinde været for fin til at give den et lille nøk med en hammer. Der arbejdes på timeløn og det er ofte nok til at påvise hvor fejlen ligger. Hvis Jesper har en stump ledning og en pære kan han sagtens se hvor langt strømmen når uden multimeter osv.

Og hvis Jesper gider at spørge forklarer jeg det gerne.

Hej  Grossmann

 

Din påstand holder ikke stik fordi næsten alle startere nu har permanente magneter i stedet for et elektromagnetisk viklet felt !! og derfor skal man IKKE slå ret årdt på polhuset på de nye startere fordi så revner magneterne og falder af med den følge at de nu sætter sig fast på ankeret (den roterende del af starteren) og så er det slut med den !!!

 

Den nemmeste måde at kontrollere en starter er ved at "luse" de to tukke bolte på starteren med et dertil egnet redskab (skaftet på en 6" eller lignende) og konstatere om starteren så vil køre (den trækker IKKE motoren med) men den skal rotere - gør den IKKE der er der meget stor sansynlighed for at den er defekt  (betingelsen er at der fremkommer strøm fra akku ogm at motorens stelforbindelse er OK men det burde være til at konstater rimelig nemt selv for ikke EL kyndige !  (find minustablet eller prøv med et sæt startkabler på starterens plus samt med minus kablet direkte på motor/gearkasse !!

 

Hilsner Polobjørn

 

 

 


"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis