Reperation og pudsning af vægge i stald

Hej

Jeg er ved at sætte en gammel stald i stand og skal filse/pudse de indvendige murstensvægge.
Nogle steder er der rå mursten og andre steder puds. Der er flere steder hvor der skal repareres større ujævnheder.

Jeg er i tvivl om hvorvidt jeg kan bruge alm. cementholdigt mørte? Eller skal det være kalkmørtel for at kunne hæfte på det gamle murværk?
Eller er det ikke få afgørende når det er indvendig?

Jeg har vedhæftet et billede af noget af muren
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Hej.

Du skal regne med at det nederste af murene er gennemsyret af urin/gylle efter hvad der har gået af dyr. Du er derfor nødt til at have en membran, plastic måske, mod muren og så en indervæg.

mvh


 varmetossen

Hej.

Da jeg nærer en fast tyrkertro på kalkmørtel til gamle huse, så tror jeg nok det kan blive hængende, men der vil komme farvede udtrækninger gennen mørtlen.

I 'gamle' dage brugte man vandglas, der er en silikatforbindelse, så vidt jeg husker, til at forhindre gennemslag fra mug og skimmel. Det er måske en mulighed.

mvh


 varmetossen

Anvender du en puds som indeholder fugtstoppende egen (altså en puds som ikke suger fugt) samt indeholder sulfatex, får du en puds som er særdeles stærk.

OK. Tak for svar.

Så at bruge alm. færdigblandet reperationsmørtel og vandskuringsmørtel tror I ikke vil holde?

 

Annonce

Hej.

Jeg har altid bandlyst cement i mine gamle huse og er gået ud fra standard 9% strandmørtel. Skal det være stærkere, har det fået en skefuld eller to læsket kalk til en 10l spand.

Hvis der kommer flere lag på, skal det laves svagere udad.

mvh


 varmetossen

Hej.

Måske dumt spørgsmål: Man kan da ikke bruge strandmørtel uden at tilsætte cement? Eller har jeg misforstået noget?

Hej.

Ja, det har du helt galt fat i, men du er så langt fra alene.

De ni pct. betyder indholdet af læsket kalk, der er et bindemiddel som cement er det.

Det kan bruges direkte til reparationer, puds, vand- sækkeskuring, svumning o.a.

Og skal det være stærkere, så lidt mere kalk i.

Cement virker som en dampspærre, der kan give fugtophobning under laget, og det er jo aldrig godt. Udvendig kan det give afspringninger ved frost.

Det var den korte udgave.

Nogle venner har et hus, der vel snart er 100 år, og han gik de første år og reparede med cementmørtel, men det blev ikke godt og holdt ikke. Så efter foredraget om kalk og kalkmørtel gik han over til det, og har faktisk sagt tak for oplysningerne

Du kan finde meget om dette på Rådvad Bygningsbevaring eller i en bog der hedder Byhuset.

mvh


 varmetossen

Hej

Lige en update på emnet.

Overvejer at få en murer til at pudse indervæggene.

Jeg har 2 murere som har givet tilbud.

En som vil bruge Weber 280 og en anden som vil bruge strandmørtel 9%.

Jeg er i tvivl om hvad der er bedst. Strandmørtel er jo nok mest "korrekt" da muren kan ånde og evt. fugt komme ud. Minus er dog en ikke så stærk overflade og risiko for skjolder og misfavninger.

Weber 280 burde holde bedre og fugt trænger ikke igennem. Men vil der ske noget ved at lukke evt. fugt inde? Eller vil der blot være risiko for lidt afskallinger og småreperationer løbende.?

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis