Faldstamme udluftning

Jeg har følgende tegning for et et-plans hus.

1) Er der nogen som kan se hvad den blå markering er på dette billede:  Mit gæt er at det er udluftning til faldstammen, men er ikke sikker.

2) Vi er ved at klargøre faldstamme til en kommende 1 sal. Vi har derfor ført rør op ved den røde markering.

Er det fint med den eksisterende udluftning (blå markering), eller skal der laves yderligere på 1 sal?

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

1: O.T. betyder over tag, så ja, der burde være udluftning i den blå.

Jeg vil anbefale at sætte en vakuumventil på den nye, da den blå ikke vil have nogen effekt for undertryk i dette tilfælde.

Jeg vil supplere med at tilføje at du ikke skal sløjfe din gamle udluftning, da den fungerer hvis der er overtryk i systemet (gas). Vakuumventilen tillader kun at der kommer luft ind i systemet.

Er din gamle udluftning ikke ført over taget (mange har erstattet dem med en vakuumventil ifm. skift af tag (stor fejl), så vil jeg anbefale at du laver en ny udluftning ved det nye toilet. Dvs. en hætte på taget og ingen vakuumventil. Der bør være en udluftning selvom mange ikke har det.

Skrevet af Thomas78 på 20-02-2015 09:46
Hvor vil du sætte den nye vacuumventil?

 

På 1.salen eller udluftning over taget. Læs mit indlæg igen, da det er redigeret lidt.

Men nu er jeg ikke kloakmester, så jeg klogere folk må rette mig. Er kun ansat ved et ingeniørfirma hvor det hele er meget teoretisk. 

Den gamle o.t. kan i øvrigt også være ført ud igennem væggen, hvis du ikke kan finde den på taget.

--> Børgealle

Jeg har nu være en tur på taget og på loftet.

Udluftning er ikke først ud på taget og heller ikke ud gennem væggen.

Men derimod er den blot ført op på loftet på denne måde.

Er det helt efter bogen?

 

Annonce

Umiddelbart ligner det en vakuumventil som er monteret og det skal det også være når den er monteret der, for ellers vil du have kloaklugt i loftrummet.
Det vil sige at du ikke har noget udluftning (ikke at forveklse med vakuumventil), men det er der mange huse der ikke har i dag. Inkl. mit eget.
En vakuumvetil tillader at lukke luft ind, mens en udluftning i princippet bare er et rør der skal gå ud i det fri.

Men at undvære en udluftning er faktisk en dårlig ide, da nye toiletter, vandhaner osv. ikke har et ret stort vandforbrug og der vil opstå gas i kloakkerne. Denne gas skal ud og det kan den kun komme gennem en udluftning. Alternativt gennem vandlåsen hvis gastrykket stor nok, hvilket fører til dårligt lugt i huset.

Det du har på loftet har sikkert engang været en udluftning, men er sikkert blevet skiftet til ventil ifm. der er blevet skiftet tag.

Som jeg nævner har jeg selv ingen udluftning og har ikke problemer med gas der kommer ud af vandlåsen, så det kan være mere teoretisk viden end praksis. Så jeg vil i dit tilfælde nøjes med en vakuumventil mere ifm. det nye toilet på 1. salen og skulle du få problemer med gas, så kan du altid ændre din gamle ventil på luftrummet til en udluftning gennem væg eller tagflade.

Nr. 1 er selvfølgelig at en af dem er ført ud til det fri. Hvorfor een er underordnet.

Håber den lange smører er til at forstå.

Når du laver en faldstamme og kobler toilet og bruser og/eller håndvask til på 1.sal, er der risiko for at du får problemer med vacuum. Når du skyller ud fra toilettet, kan du risikerer at vandet trækkes ud af vandlåsene i de øvrige installationer på 1. sal. Derfor ville jeg enten lave udluftning over tag eller sætte en vacuumventil på faldstammen.
Den eksisterende vacuumventil er der ingen grund til at ændre på, hvis den aldrig har givet problemer.

Tak for Jeres svar.

Vi har faktisk problemer (periodisk) med dårlig lugt. Men mest på gæstetoilettet (se tegning).

Der er nye vandlåse overalt og kloaken er tjekket ok. Men der er stadig periodisk dårlig lugt.

Kan det evt skyldes at der kun er en vakumventil?

(selve toilettet er nyt på gæstetoilettet, mens badeværelse stadig har det orginale toilet)

Det er ikke til at sige, men jeg ville i så fald kører en af dem over tag, for en mulighed for at slå 2 fluer med et smæk.

Nu skal jeg naturligvis ikke selv lave afløb/kloak ifm 1 sal, så jeg spørger af ren interesse.

Hvis der skal laves en ny udluftning (over tag) på den faldstamme som er ført op til 1 sal, hvordan skal det så laves?
Kan det hele laves fra 1 salen eller skal der laves noget i stueetagen hvor faldstammen er ført op fra?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis