Pris for brug træpillefyr med snegl og styring

Hejsa

Jeg har købt et dødsbo og midt i stuen stod et fint træpillefyr. Nu synes jeg ikke det passer midt i stuen og der er ikke rigtig nogen alternativ placering i huset. Derfor skal jeg sælge det, men hvad kan man tillade/bør man tage for sådan et. Det er et Viadrus Multi 22 fyr. Godkendt af DTU. Der er styringsanlæg og snegl til og det kan selv selv starte og kører på pause fyring. Det er vis 8 år gammelt, men har stået i en varm og tør stue, så derfor helt frit for rust. Det ser derfor meget fint ud og det virker også fint. Vi havde det i gang mens vi renoverede overetagen.

HVad kan man tillade sig at sælge det fo.Der er manual til og der er firma der er ekspert i fyret og kan hjælpe med service mm.

Havenissen

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det så moderne, at det har de nødvendige godkendelser, så det må genopstilles, så skorstensfejeren kan godkende det.
Hvis ikke er det nok ikke så nemt at få en fornuftig pris for...
Det er stadig i handel, så det er klart godkendt efter nyeste standard.

Hej.

Det er da ikke ældre end det har den tidligere godkendelse til opstilling i EU i.flg. den foregående nu udgåede brændeovnsbekendtgørelse.

Det er kun i DK det skal være godkendt af Teknologisk Institut med en prøvningsattest. Jeg har spurgt min skorstensfejer desangående, da jeg har et nedtaget pillefyr jeg måske vil bruge til anden slags forbrænding, og han siger at møder de det en dag, og registrerer at det er monteret og noterer at der ikke er prøvningsattest men i øvrigt er lovligt opstillet, og så sker der ikke mere ved det. Det bliver ikke rapporteret eller registreret andre steder.

Det kan også opstilles et sted, der ikke er dækket af forsikringen. Så er det uden for skorstensfejerens område. Altså i et separat skur uden for murene.

mvh


 varmetossen

En Viadrus er ikke godkendt, desværre.'
Jeg var selv ved at stå på en sådan spritny med den samme konfiguration.
Men den går altså ikke, men hvorfor ikke selv bruge den? Du skal vel have et fyr stadigvæk?

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for alle jeres fine svar.

Jeg kan desværre ikke få plads til det indefor. Der er kun 56 m2 i kælderen og der er 2 værelser der skal bruges til soveværelser. Derfor vil det være træls at have et træpillefyr lige ude foran soveværelse. Både i forhold til larm fra snegl, blæser, træpiller mm, samt støv i rummet foran soveværelset. Det var en enlig ældre mand der boede der tigligere og kun brugte værelserne i kælderen so depot. Derfor har det ikke generet ham. HVis jeg skal bruge det i værksted eller lign. magler jeg skorsten mm. Derfor er salg i mine øjne nok den bedste løsning. Men hvad bør man tage for det?

Med venlig hilsen Jesper
nye højtydende fyr, incl. energitilskud fås i dag til omkring 20-22000 kr og er godkendte. Kan du finde én, der ikke skal have besøg af en skorstensfejer, ka du vel få 2-3000

 

Det er vigtigt at du gør en evt køber opmærksom på, at det IKKE er lovligt at genopsætte og at det kun må bruges som reservedele.

Ellers kan du risikere at køberen kræver at handlen går tilbage, når skorstensfejeren nægter at godkende den ved køberen.
Loven er helt klar, det er udtrykkeligt forbudt at sælge fyr, som ikke er godkendte efter de nyeste krav, og det er også helt tydeligt at dette gælder både forhandlere og PRIVATE.

Loven er :

BEK nr 46 af 22/01/2015 Gældende

(Brændeovnsbekendtgørelsen)
Offentliggørelsesdato: 24-01-2015
Miljøministeriet

Bekendtgørelse om regulering af luftforurening fra fyringsanlæg til fast brændsel under 1 MW

Paragraffen som er i vejen for dig :-(

 § 4. Fyringsanlæg må kun bringes i omsætning overdrages eller tilsluttes, når de opfylder grænseværdierne i bilag 1 for så vidt angår rumopvarmere og bilag 2 for så vidt angår centralvarmekedler.

Stk. 2. Et fyringsanlægs overensstemmelse med kravene i bilag 1 eller bilag 2, skal være dokumenteret i en prøvningsattest udstedt og underskrevet af et målelaboratorium eller et prøvningsinstitut, jf. § 10.

Og det som gør det ekstra træls :

 Kapitel 8

Straf

§ 18. Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde den, der

1) omsætter, overdrager eller tilslutter et fyringsanlæg i strid med § 4,

2) undlader at opbevare dokumentation i henhold til § 6,

......

Så desværre er næsten alle fyr, som er mere end 1-2 år gamle ulovlige at sælge til andet end til reservedele.

 

Er der da kommet ny bekendtgørelse. For da jeg satte ny kedel ind i 2008 skulle vi fremvise prøvningsattest på det så vi skal da mere end 2 år tilbage

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis