Male vandskuret vægge - nyopført hus

Hej

Vi er i fuld gang med at få opført nyt hus og har så valgt at male selv. Huset er lukket og der er lige sat lofter op, så vi er igang med sidste fase af huset.
Huset er fuldmuret med vandskuret vægge og det har jo regnet ret meget i løbet af vinteren, så der er nogle steder at specielt fugerne er våde(mørke). Vi har målt fugtigheden og her ligger den mellem 13 og 16% når det er stenene vi tester på, mens nogle fuger er oppe på over 30%. Dog er der steder hvor det hele er tørt, hvis altså 13-16% er tørt.
Men jeg vil høre om der sker noget ved at male de steder hvor det kun er fugerne der er våde?
Vi grunder først med forankringsgrunder, hvor der står at det er åndbar/difussionsåben og derefter 2 gang med maling, glans 7 som også er åndbar/difussionsåben.

Ser frem til at høre hvad i siger

Kan også oplyse at der har kørt 2 affugter siden før jul og der er så komme nogle mindre, også 2 stk, som også kører 24/7.

Mvh

Jesper

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej
Normalt vil det være bedst at vente et halvt år efter filtsning af væggene. Så jeg ville vente til efteråret. Så vægge og filts er fuldt hærdet. og alt byggefugt er væk.
Hilsen Martin.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Hej

Først tak for svar.
Men hvis vi nu ikke havde valgt at male selv, så vil dem der opfører huset jo have malet væggene inde vi overtager huset og det er også det vi havde regnet med. Det er jo de indvendige vægge.
Men hvad vil der ske ved at male de steder hvor der stadig er lidt fudt i fugerne, nu når der males med åndbar/difussionsåben grunder + maling?
Vil malingen begynde at skalle af? Eller vil det blive misfarvet? For fugten vil jo komme ud.

Mvh
Jesper

Arh Okay. forstod på dig at det var udvendigt.
Normalt ville huset være lukket af, før de indvendige vægge skulle laves.
Det der nok nogle malere her inde der kan svare bedre på så

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Kan man ikke supplere med en varmekanon og få speed-tørret de mure...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jo eller en affugter

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Tømreren foreslog også at få 2 varmekanoner ind, men det ville ikke hjælpe fik han at vide.
Der kører 2 affugter nu og de er næsten fyldte med vand efter et døgn, så der ryger masser af fugt ud trods alt.
Men det ville bare være rart at vide om det betyder noget at male ovenpå lidt fugtig murværk..

/Jesper
Da jeg skulle male noget murværk udenfor, efter at have vandskuret det først, fik jeg at vide, at jeg skulle vente til overfladen var "ensfarvet" over det hele. For så var muren tør. Og jeg TROR det er lige meget om man så maler med diffusionsåbent maling. Malingen skal jo hæfte og sikkert også "trænge ind" i murværket, og det tænker jeg ikke det kan, hvis muren bliver ved med at være fugtig. Men jeg er ikke maler.

Jeg tænker det samme gælder hvis man maler indenfor.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg tror også at man skal lufte hyppigt ud hvis man bruger varmekanon, for at dampen kan komme ud af rummet. Men er det så ikke bare at stille endnu flere affugtere op? Hvor lang tid har du til at lade affugterne klare jobbet?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Planen er at uge 10 er sidste uge håndværkerne skal være færdige, altså huset er færdigt der. Nu når vi maler selv så bestemmer vi jo lidt selv hvornår vi gør det. Men det er jo altid nemmere at male når der ikke er sat inventar op osv. For de begynder at sætte inventar op i næste uge, men har aftalt de ikke lægger bordplade på før til allersidst. Lofter er sat op og der har vi så malet 15-20 cm før de gjorde det.
vent med at male til august

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også