Masseovn og mursten

ja egentlig skulle den her nok ligge i en anden afdeling, men da det er mest hyggesnak omkring nogle projekttanker, tar vi den over hækken med en virtuel kold bajer

jeg pønser på at bygge en masseovn, og jeg ved godt der fås færdige insatser til dem, for 25-30.000   men ingen penge har jeg nok af  så var det min tanke var, jeg har en relativ god stor stak brændte gule mursten, ikke de helt gamle der ikke er til at hugge eller stikke i, men en nyere "model" vil de kunne bruges til brændkammer? eller skal jeg bare bide i det "sure" æble og spare op til ildfaste sten?


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

ja egentlig skulle den her nok ligge i en anden... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af PinkHenrik på 10-01-2016 13:11

Uden at vide en dyt om det Kovas (andet end hvad jeg har set i tv), så gætter jeg på at det handler om at man kan fyre med hvad som helst (indenfor lovens rammer) i en masseovn. Der kan bages brød og pizza i sådan en fætter, samt at den ikke bliver kold lige med det samme efter en brænding.

Til et pillefyr, kræves der en del mere udstyr, for at få den til at brænde konstant, hvor en masseovn, kan brænde ud, men stadig være varm til næste dag når man vågner 

 

Hej.

Det er rigtigt at et pillefyr kræver vandbåren varme, men en pilleovn kræver ikke andet end hvad en masseovn gør. og den er også varm næste morgen hvis du ellers kommer piller i den.

For mig at se er en masseove noget gammeldags nostalgi. Som ikke lever op til moderne komfort. Prøv at forestille dig at du kun har en masseovn. Så skal du ha alle døre åbne åg noget blæser til at få varmen rundt, eller huset skal være bygget fra vyt særligt til det. Lissom i gamle dage hvor det var gitter mellem alle rum så varmen fra kakkelovnen kunne komme rundt. Det kan være at du vogner op næste mogen og det er blevet møj koldere så går der et døgn inden det passer og igen når det bliver varmere. Pilleovnen er for mig at se også kun suplerende varme, ligeså masseovnen, men bare til 4-5 gange prisen.

 

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Du har nok ret Kovas. Men folk sætter da rask væk brændeovne op, fordi det er hyggeligt at kigge på ild, ikke fordi det er særligt effektivt.
Da de havde de der udsendelser fra DR Friland, hvor de byggede en masseovn, var der også indlagt vand, til opvarmning i andre rum, så det kan den åbenbart også.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du har fuldstændig ret Kovas, masseovne er dyre, besværlige og meget meget langt fra nutiden.

Venlig hilsen
Knud
Skrevet af knudr på 10-01-2016 14:30
Du har fuldstændig ret Kovas, masseovne er dyre, besværlige og meget meget langt fra nutiden.

 

Jo jo, men det er der jo så meget der er. 

Og skal vi endelig gå ned af den vej, så skulle ALLE husstande have fjernvarme... det der med hver enkelt husstand skal lave sin egen varme, er da vist også fra en svunden tid... vi har jo overgivet os når det kommer til strøm, vand og kloak (bortset fra ganske få steder) 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 10-01-2016 14:26

Du har nok ret Kovas. Men folk sætter da rask væk brændeovne op, fordi det er hyggeligt at kigge på ild, ikke fordi det er særligt effektivt.
Da de havde de der udsendelser fra DR Friland, hvor de byggede en masseovn, var der også indlagt vand, til opvarmning i andre rum, så det kan den åbenbart også.

Rigtigt der er sikkert mange som har en brændeovn for hyggens skyld, men en masseonv for hygge det er godt nok luksus. Lægger man først vand ind i den så er man jo ovre i et centralvarmeanlæg hvor man bare ikke kan styre varmen i hovedrummet, men må flytte til de andre når det bliver sauna i stuen.

I øvrigt så er det nok noget af det sidste som må opsættes idag uden en prøvningsattest, sådan som der skal være på brændeovne.

 

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce

Lidt mere om masseovn. Da der er mange udgaver af masseovne, og hvordan, og med hvad man fyrer i dem, ja så tager jeg alene udgangspunkt i min egen og en anden type som Lars Helbro har fået testet ved teknologisk institut.
At sige at masseovne er gammeldags, svarer til at sige at din bil er gammeldags! - har du en Ford T, vil de fleste nok give mig ret, Hvorimod har du en Tesla, ja så er det nok mig der får på puklen.
Min ovn har jeg selv bygget sammen med et par venner, selve ovnen tog ca, 4-5 dage. Jeg har købt materialer for lige knap 12,000 kr. dertil kommer en snes lecablokke, et par sække cement, et par trillebørfulde sand. Og så købte jeg en brugt vådskarer til 1500 som jeg nok sælger igen for nogenlunde det samme.
Men så har jeg også sten nok til at bygge en mere eller en pizzaovn i haven hvis jeg får de lyster.

Og så brugte jeg en uge på drejø på kursus hos Lars. det kostede 6000 kr. incl mad drikke husly og kursus.


Er den effektiv? Tja Lars Helbro "stenovne" har målt sin til en effektivitet på ca. 90% og det er godt nok til mig. Min ide med at bygge den var at få en varmekilde der er simpel og virker uden el, derfor er der heller ikke varmespiral til gulvvarme iden, da det straks gør den mere sårbar, med ekspansionsbeholder og måske en cirkulationspumpe.
Lars`s målinger (og dansk skortensfejerlaug)viser også, at det med at fyre 15 til 25 kg. træ af i et hug, giver en dårlig udnyttelse af varmen fra træet, da en masse varme fiser ud gennem skorstenen, til gengæld stiger udledningen af CO2.
Så betegnelsen "masseovn" siger ligeså meget om kvalitet og effektivitet som betegnelsen "bil" gør.

Denne tråd rummer desværre en del misforståelser.
Det ville være godt for de fleste, hvis man undlod at blande sig i debatter hvor man rent faktisk ikke har nogen erfaring eller viden, medmindre man har spørgsmål.

Det er godt at du er tilfreds med din pilleovn kovas, men den bliver ikke bedre af at du rakker ned på andre teknikker, og slet ikke når det kun er fordomme du lufter.

Langt de fleste stenovne/masseovne er hovedvarmekilden i huset. Nogle har et supplement til ovnen, men det er ikke det mest almindelige.
Du har helt ret i, at hvis den bare var til hygge, så ville det være dyr luksus, og der ville næppe stå så mange ovne rundt omkring som tilfældet er.

Det tager ikke et døgn at varme op fra koldt. Det tager typisk 3-4 timer, og varmen spreder sig af sig selv, væsentligt bedre end fra en jernovn.
Der er ikke koldt om morgenen bare fordi temperaturen er faldet i løbet af natten.
En masseovn fylder rent faktisk mindre end en typisk varmeinstallation bestående af fyr, rør og radiatorer, så betegnelsen "skrummel" er helt hen i vejret.
En del selvbyggede ovne kan ligne skrumler, men det har ikke noget med hvad den fylder at gøre.

Gammeldags, det kan jeg kun sige ja til.
Den ældste jeg har set, er godt 2000år gammel, bygget af romerne i det nordlige Catalonien. Stadig fit for fight, hvis der ikke var bygget en villavej henover den.

@ FVM
De ildfaste plader som anvendes i brændeovne har den meget uhensigtsmæssige egenskab, at de isolerer imellem bålet og kernen, som jo gerne skulle optage varmen. De er bestemt heller ikke slidstærke, så man må påregne at skulle skifte dem ofte.
Prisforskellen imellem ildfaste sten og alm. hårdtbrændte mursten er ikke stor, så det er et dumt sted at spare.

Alt dette sagt, så er en god masseovn kun et selvbyggerprojekt, hvis man har lært noget om det.
"Bonderøven" eller "Frilandshaven" er ikke ligefrem den bedste kilde til seriøs information. Man kan ligeså godt forsøge at lære at synge ved at se x-factor eller melodi grandprix.

@ev elmand
Jo det er kun kernen som skal bygges i ildfaste sten. Udvendig er der frit slag, men man skal tænke på tykkelse og varmeledningsevnen for at tilpasse til huset varmebehov, og selvfølgelig hvad det materiale man vælger kan holde til af varme.
Mursten bør man holde under 572C. hvis den skal holde "evigt". Granit endnu længere nede, men til gengæld har det en højere varmeledningsevne.
Der er mange parametre at skrue på.

JN brugte tid og penge på at lære det mest fornødne, og har tilsyneladende fået et fornuftigt resultat ud af det.
Internettet er fuld af tegninger og opskrifter, men uden nogen forudsætninger for at skille skidt fra kanel er man dårligt stillet og risikerer nemt at bruge tid og penge på noget man ikke rigtig bliver tilfreds med, eller værre - ødelægger sig selv eller fylder huset med røg.

På forhånd - jeg er enig med dem som måtte mene, at dette indlæg stinker af reklame for mig selv. Det har jeg ikke brug for, og det er heller ikke meningen.
De færreste ville nok give sig i kast med at bygge sin egen bil af den grund, at det åbenlyst vil være for bøvlet.
Det samme er ikke ligeså åbenlyst ved masseovne, som jo ser enkelt ud, uden reelt at være det. Derfor denne advarsel.

Har man først lært det, så er det til gengæld virkelig herligt "legetøj" for en selvbygger ;-)

Sådan er det jo med offentlige fora, man får alle mulige input, både gode og mindre gode.
Så må man jo selv sortere, men ofte får man jo netto gode ider fra de lidt skæve input.
Så bruger man det som en brainstorming, er det jo fantastisk at få alle de ideer.

Og sjældent er der jo nogen, der sidder med alle de vise sten.. (selv om de selv synes det )

Og da tråden er oprettet i over hækken, er det vel heller ikke trådstarters mening, at alt skal være 100 % seriøst ?

Så mit indlæg er også generelt, og ikke  om masseovne.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Nu afslører jeg min ringe viden om masseovne, men kunne man ikke bygge en masseovn uden om en eksisterende brændeovn?


Jo du kan godt skabe noget akkumulering omkring ovnen, men det hjælper ikke på forbrændingen i ovnen, som jo vil være mere eller mindre den samme.
Pas på med ikke at overophede jernovnen. Der er en grund til at vi anvender ildfaste materialer nær bålet.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis