Masseovn og mursten

ja egentlig skulle den her nok ligge i en anden afdeling, men da det er mest hyggesnak omkring nogle projekttanker, tar vi den over hækken med en virtuel kold bajer

jeg pønser på at bygge en masseovn, og jeg ved godt der fås færdige insatser til dem, for 25-30.000   men ingen penge har jeg nok af  så var det min tanke var, jeg har en relativ god stor stak brændte gule mursten, ikke de helt gamle der ikke er til at hugge eller stikke i, men en nyere "model" vil de kunne bruges til brændkammer? eller skal jeg bare bide i det "sure" æble og spare op til ildfaste sten?


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

ja egentlig skulle den her nok ligge i en anden... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Igen.

"Det ville være godt for de fleste, hvis man undlod at blande sig i debatter hvor man rent faktisk ikke har nogen erfaring eller viden, medmindre man har spørgsmål.  " citat Helbo.

Ja hvis man ikke kan li det som andre siger så kan man jo altid starte med at bede folk om at holde kæft, fordi de ikke er så kloge som en selv. Helbo må da ha det svært med den regeringsform som praktiseres i Kongeriget, da det mest er glade amatører som aldrig har haft et arbejde, som sidder i Folketinget. Og som jo derfor ikke kan ha megen erfaring/viden om at regere et land

Jeg har ikke så vidt jeg kan se talt om min pilleovn. Og som jeg indledte mit første indlæg her i tråden så var det netop fordi den var plaseret i "over hækken" At jeg syntes at det kunne være interessant med lidt debat om emnet. Helbos holdning til hvem som må debattere  her kom så noget bag på mig. Og havde det været sat i fyr og opvarmning så havde self været upassende med mit indlæg.

At man har en holdning til ting og sager er vel ikke nødvendigvis fordomme. Helbo korrekser mig angående hvor lang tid som det tager fra en kold ovn til den begynder at afgive varme. Det tal jeg nævner er hentet på boligsiden "Bolius" som jeg anser for at være rimelig seriøs. Det kan være at Helbo har ret, med sine 3-4timer, men på den anden side har han jo også en klar interesse i at beskrive det så positivt som muligt.

Der er da ingen tvivl om at da masseovnen blev opfundet oppe i Findland som alternativ til åbne ildsteder så har det været et kæmpe fremskridt. Og i den findske vinter er det nok ikke så meget gratis gratis varme som kommer forbi.

En af mine "fordomme" er nemlig at et masseovn ikke kan nå at kompensere for solindfald og at temperaturerne faktisk ændre sig ganske meget og hurtigt.

Jeg mener også stadig at hvis man så for at kompensere for, at det kan være svært at få gulvvarme og varme op på de yderste værelser så indsætter man  en varmeveksler. Så er det jo bare en centralvarme keddel. Som man sætter inde i stuen i stedet for et sted hvor det måske er mere handy at betjene et fyr. På masseovn.net en hjemmeside om emnet bliver en af bagdelene ved pillefyr nævnt "som at det skal fyldes piller på"  Ja tak, henter masseovnen selv sit træ? Hvis jeg havde sådan en fætter her i huset så ville det betyde at vi skulle slæbe 4,5ton træ hele vejen ind i stuen. Så har jeg fratrukket træ for det varme vand i sommermånederne. For det skal vel opvarmes med el når man har masseovn? Eller skal man ha solvarme med akku-tank? Så er det self fint, men du får så sandelig også lov til at betale for det.

 

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Kovas
Jeg kan godt forstå at du reagerer når jeg revser dine fordomme, og det er fint nok, men det er dog stadig fordomme og dem har jeg levet med i al min tid som ovnbygger. Derfor reagerer jeg skarpt, når jeg ser så mange af dem remset op som i dine indlæg.
Om det er i "Over hækken" eller andre tråde kan jeg ikke lige se forskellen på, men det er måske min fejl.

Der er meget sludder på nettet. Også om masseovne, og det bliver ikke mere rigtigt af at blive gentaget.
Bolius er ikke noget sandhedsvidne. De har lige så trange vilkår som dig i at finde ud af hvad der er op og ned, da de netop mangler erfaringen.
"Masseovnen" er ikke opfundet i Finland. Det er en skrøne opfundet i Danmark i 1989, da det første kursus i hvad det var for noget, blev instrueret af en finne.
Begrebet "masseovn" stammer fra samme kursus (jeg var der selv), fordi vi snakkede engelsk (ingen forstod finsk udover læreren), og på engelsk hedder det "masonry heater" hvilket betyder "en muret ovn" eller "en murers ovn".
En dansker som ikke var så god til engelsk, oversatte det så til "masseovn".
At varme sten op ved et bål er reelt ældre end homo sapiens i nordeuropa, og har eksisteret over hele kloden i forskellige afskygninger. Bedst kendt idag er Romernes hypocaustens badstuer for omkring 2000 år siden.
I Ungarn og Argentina (hver sin ende af kloden) bygger de "Helbro stoves", fordi det tilfældigvis var mig der genoplivede teknikken netop dér.

Jeg synes dine indlæg havde været mindst lige så passende i "fyr og opvarmning" og du kunne fint have argumenteret for pillefyr kontra masseovn, men mine svar ville have været de samme.

Jeg kan ikke se noget forkert i, at du "over hækken" fortæller at du synes et pillefyr ville være bedre, og argumenterer for dine egne positive erfaringer.
Det berettiger dig dog ikke til at rakke ned på andre teknologier uden seriøse argumenter. For eks. at du måske kender nogen med dårlige erfaringer med masseovne. Hvad du kan finde på nettet er i mine øjne ikke seriøst, for dér kan man finde hvad som helst man måtte ønske. Tydeligvis også her.
Ekstraordinære udsagn kræver ekstraordinære dokumentationer.
Det leverer du ikke. Kun fordomme om noget du tydeligvis ikke har erfaring med.

Hvis dette website skal have nogen berettigelse, så må det da være netop at udveksle reelle erfaringer ?

At jeg har rigtig mange års erfaring med træfyring i alle afskygninger, og derfor også kan leve af det, bør vel ikke udelukke mig, eller mistænkeliggøre mig i sådan et forum, for så er det jo kun "tumberne" der kan komme til orde.

Jeg vil ikke kommentere de nye fordomme du nu lufter her om masseovne, kun anbefale dig at være mere kritisk når du læser om dem.
Du har tydeligvis været meget uheldig i dine valg af kilder, da ingen af dem er reélle ovnsættere. Journalister i det ene tilfælde, og en "smart" forretningsmand i det andet.
Prøv evt. at besøge nogen som har en masseovn !
Mit eget kriterie for en vellykket ovn er, at temperaturen ikke svinger mere end + - 1 grad Celcius over døgnet, efter 1 bål pr. dag. Det handler om at ovnbyggeren tager højde for huset og dets beboere og indretter så det passer sammen.

P.s. Du finder min hjemmeside hvis du staver mit navn rigtigt ;-)

Jeg kender en som fik bygget sig en masseovn i køkkenalrummet. Der er dejligt lunt i rummet, men i resten af huset (badvær. værelser, bryggers og stuen, er det altså en noget køligt fornøjelse.    

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis