Kan jeg skifte denne radiator selv?

Billeder af radiator længere nede.
Spørgsmål:

1. Kan jeg selv tage denne radiator ned?

Jeg skal selvfølgelig tage vandet af anlægget. Og jeg har pakgarn og paksalve. Men hvad hedder de propper der skal skrues på rørere? Er det standard? Det ser ud som at rørene der kommer op af gulvet har ydre gevind og nedover disse er skruet en samling med indre gevind. Det vil være en stor hjælp hvis jeg i det mindste selv kan tage radiatoren ned.

2. Kan jeg selv sætte ny radiator op?

Kan jeg f.eks. købe noget "forkert"? Eller har alle radiatorer samme tilslutningsmuligheder? Kan jeg tilslutte uden at eje en gevind-skærer?

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens selv skrue den af. Du løsner blot de to store møtrikker, og når de er helt løse kan du løfte radiatoren af.
Det er en lidt speciel radiator, som har sin helt egen tilslutning, og nok er svær at finde som ny i dag.
Hvis du skal montere en ny almindelig radiator, skal der altså laves om på rørføringen.
Og det kræver vvs-værktøj.

Venlig hilsen
Knud
Tak for jeres svar.
Den Riopanel radiator ser ud til at egne sig godt, men jeg skal have den gamle radiator af før jeg kan vurdere om de to rør kan rykkes sammen til de 50mm som Riopanel har. Lige nu er der 75 mm mellem de to rør.
Det kan du næsten helt sikker ikke, hvis du ikke kan komme ned i gulvet. De skal stadig være paralle på den øverste del.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du har ret, de to rør sidder temmelig fikseret. Men hvilken radiator skal man så købe? Jeg har set en løsning hvor det højre rør er ført hele vejen hen under radiatoren og hen til nederste højre hjørne. Men helt kønt synes jeg ikke det var.
Jeg tænker på at købe en radiator og få en VVS mand forbi for blot at forestå monteringen.
Annonce

Undskyld jeg blander mig, men såvidt jeg kan se på billedet, syntes unionen der bruges til at forbinde radiatoren til omgivelserne og være lavet af messing. Hvis min formodning holder stik kan unionen skrues af og pakkes om, eventuelt skiftes.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
OG hvad så Leif. Skifter afstanden imellem rørene så fra 75 mm til 50 mm Det er det der er opgaven.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Leif, måske var dit svar i virkeligheden tiltænkt min anden tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/197715

tak for input.

Ok, det er så to forskellige radiatore. Men den "utætte" burde kunne reddes så vidt jeg kan se. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis