Beboelse i garage

Goddag alle

Jeg har en indmuret garage hvor at jeg vil pille garageporten ned, mure op med leca-blokke og facademursten. Der skal være vindue i.

Selve fundamentet, murerne og loftet er det samme i hele huset. Dog er gulvet i garagen ikke isoleret. Og det er her jeg har mit spørgsmål:

Jeg havde tænkt mig at ligge en fugtspærre, derefter isoleringsplader(150mm) og direkte oven på det et flydende gulv.

Hvad hedder de isoleringsplader? Og er min fremgangsmåde korrekt eller har I andre gode forslag?

 

MVH

 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja var det bare så nemt som du beskriver, ar det ingen sag at bygge om. Men du skal på Teknisk forvaltning og søge om at du må ændre din garage til beboelse, mener jeg der er noget om.

For at dit gulv bliver efter dagens regler skal der som et minimum 300 mm. isolering i gulvet med et kapilær brydende lag under, så skal der et 100 mm. armeret beton lag. Vil du så have gulvet lagt på strøer skal du beregne det med i gulvhøjden.

Så helt let er det alså ikke.

Tilladelsen er kommet.
Der ligger ameret beton. Forskellen mellem gulnuveau i resten af huset er ca 150mm. Jeg har set et sted hvor de lagde isolering på fundament i kælder. Fundamentet har den rette tykkelse, der var armering. Der lagde de så 150mm isoleringsplader på og clickgulv direkte ovenpå.
Jeg kan bare ikke huske hvad de hed.
Skrevet af danielS på 05-02-2015 12:14
Tilladelsen er kommet.
Der ligger ameret beton. Forskellen mellem gulnuveau i resten af huset er ca 150mm. Jeg har set et sted hvor de lagde isolering på fundament i kælder. Fundamentet har den rette tykkelse, der var armering. Der lagde de så 150mm isoleringsplader på og clickgulv direkte ovenpå.
Jeg kan bare ikke huske hvad de hed.

Jeg TROR at det at lave garage om til beboelse, tæller som nybyg/tilbyg også skal der isoleres efter reglerne for det, som er 300 mm. Er murene isoleret?

 

 

Ja. De er isoleret. Hvis det er 300mm så kommer jeg gevaldigt højere end det gulvniveau der er i resten af huset. Der er ikke 300mm isolering i rest af huset.
Skrevet af danielS på 05-02-2015 14:33
Ja. De er isoleret. Hvis det er 300mm så kommer jeg gevaldigt højere end det gulvniveau der er i resten af huset. Der er ikke 300mm isolering i rest af huset.

Nej resten af huset er som regler var da det blev bygget, men skal man lave nybyg/tilbyg, skal der bygges efter de nuværende regler, og de regler siger 300 mm i gulvet, jeg er ikke 100% på at ombygning af garage tæller med som nybyg/tilbygning kun ca. 99%, især da det ikke er boligareal i forvejen.

Hvis det var renovering af nuværende hus, så er der en regel om at hvis at lave 300mm isolering istedet for 150mm var væsentlig meget dyrere, så skulle man ikke, men jeg tror ikke de regler gælder for din garage, og at bryde et betongulv op grave ud til 300 mm isolering og lave nyt gulv kan nok hellere ikke betegnes som væsentlig meget dyrere..

Husk også at væggende også skal leve op til de nuværende regler for isolering..

jeg ved ikke om det er bygningsreglement 10 eller 15 der gælder nu, jeg ville næsten tror det var 15, 

Edit, fandt lige link til 10 her

http://bygningsreglementet.dk/

 

 

 

Annonce
er kravet i dag ikke 400 mm i gulv?

 

Garagen er indbygget så mure og lofte og fundament er som resten af huset. Hvis man synes der er fodkoldt i en kælder feks kan man ligge 100mm og så trægulv. Garagen er ikke tilbyg.
Eller nybyg.
Skrevet af danielS på 05-02-2015 15:29
Eller nybyg.

Er garagens kvm medregnet i det nuværende boligareal? hvis ikke, så anses det som nybyg/tilbyg, og det er reglerne for nybyg/tilbyg der skal kigges på..

Hvis garagens kvm er medregnet i boligarealet, så er det ikke nybyg, men renovering, så gælder der andre regler..

 

 

Skrevet af danielS på 05-02-2015 15:29
Garagen er indbygget så mure og lofte og fundament er som resten af huset. Hvis man synes der er fodkoldt i en kælder feks kan man ligge 100mm og så trægulv. Garagen er ikke tilbyg.

Du kan også nemt ligge 150 mm isolering i din garage, der er sikkert ikke nogen som kommer og kigger om det er gjort som forskrifterne siger, men vil du gerne have det skal tælle med i boligen, og ikke bare skrives på som udhus, så skal det laves rigtigt..

Der gælder de samme regler som hvis man vil bruge et uunyttet loftrum til beboelse.. som du kan læse om her.. nederst

http://bygningsreglementet.dk/br10_04_id112/0/42/3

 

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis