12v / 220v

Hej,


Jeg ønsker at installere et mindre 220v køleskab i en varevogn.

Jeg har lavet et et 220 volt system med en 16amp/30mA sikring og et par stikkontakter til batteriopladere, og har monteret to 12v batterier og en 12v/220v inverter/omskifter.

Tanken er at have en afbryder/omskifter der lader mig vælge imellem at bruge 12v systemet når jeg ikke er tilsluttet 220v elnettet, eller 220v elnettet når dette er tilsluttet bilen.

Der kommer altså en fase fra elnettet og en fase fra inverteren og via "en omskifter" ledes fase efter valg til min strømskinne hvor køleskab m.m. er tilsluttet. Hvad kan jeg bruge som "omskifter", så jeg ikke risikerer at tilslutte begge samtidigt? Egentligt kunne en almindelig afbryder vel bruges med en fase på hver side, men er der et rent "cut" mellem de to når afbryderen anvendes? 

Forslag modtages gerne :-)

Det er ikke meningen 12v systemet bruges i længere perioder. Jeg forstår at et Fritidsbatteri ikke er meget for den voldsomme belastning når et køleskab sætter igang; kunne det være en ide at koble et almindeligt autobatteri sammen med fritidsbatteriet - det er jo bygget til f.eks. stor belastning fra en startermotor.

På forhånd tak!

Steen

 

 

Hej, Jeg ønsker at installere et mindre 220v... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
i auto skifter relæet når der kommer spænding på A1 og A2 0=afbrudt og 1= konstant trukket

Nå, nu har jeg så trukket ledninger som anvist.

Min inverters udgang er til et almindeligt hanstik og jeg tænkte det ville være en god ide at tjekke fasen blev tilsluttet rigtig til relæet.

...men med min polsøger får jeg (lige meget) lys på begge ledninger (en tilsluttet test maskine virkede dog fint), hvordan får jeg så lige fundet ud af hvad der er fase og hvad der er nul?

På forhånd tak,

Steen

Der er heller ikke direkte Nul og Fase på din inverter da Nul klemmen i stikket ikke har refarance til Jord så du kan bare bruge venstre ben i stikket på din inverter til Fase og højre til Nul 

Endnu et stort Tak! - nu virker det lige som det skal!

Jeg forstår at et deep cycle batteri ikke er beregnet til en voldsom belastning som når et køleskab sætter igang; kunne det være en ide at koble et almindeligt autobatteri (jeg har et tilovers) sammen med deep cycle batteriet? - det er jo bygget til f.eks. stor belastning fra en startermotor.

Vil det i givet fald være nok med 6mm ledning mellem de to? Der er meget kraftige kabler fra deep cycle batteriet op til inverteren.

De to batterier har nok en forskellig ladecyklus men jeg bruger aligevel en almindelig stor lader, ihvertfald indtil økonomien tillader noget med ladestyring.


Annonce
det vil nok ikke blive godt med to forskellige batterier sammen tror heller ikke at det vil skade at der kommer en startstrøm på dit batteri og kablerne mellem dine batterier skal være sammen størelse så belastningen bliver ens ellers løber det ene tom før det andet og det opladet batteri vil forsøge at lade det døde batteri op.. og laderen til dine batterier skal være en puls type som går overpå vedligeholdelse ladning når det er opladet.. hvis du bruger en konstant lader vil den koge batterierne i smadre på 5 -10 timer brug fx. sådan en her http://www.harald-nyborg.dk/p1192/black-og-decker-batterilader

Hej Anders,

Batteriladeren på linket lader kun med 1.2 Amp så det vil tage 104 timer at oplade mit 125 Amp low cycle batteri hvis jeg tømmer det helt? (hvilket jeg teoretisk kunne gøre på nogle få timer og dagligt).

Det er så bare for tankeeksperimentets skyld, men: Hvis jeg nu satte en lader med ladestyring på bilbatteriet, forbandt det med low cycle batteriet og low cycle batteriet til inverteren? 

Men nu starter jeg med det low cycle batteri jeg har, køber en kraftigere lader med ladestyring og så må jeg købe et tilsvarende low cycle batteri hvis det ikke er nok.

Igen igen: Mange tak for hjælpen!

Steen

 

Hvis der er andre der kan få glæde af tråden kan jeg bekræfte at Hager ERC418 relæet blev købt hos http://www.elektroland24.de/Elektroinstallation/Verteilungseinbau-Geraete/Hager-ERC418-Installationsrelais-4-polig-16A-2-OEffner-2-Schliesser-230V.html? formedelst 26 euro + 15 euro i levering.
Jeg har lige købt sådan en lader til firmabilen, den fungere fint....
Dog hos Auto-G og lidt billigere...
http://www.thansen.dk/product.asp?n=-1226761697&pn=-1046801471
Jeg ved ikke om denne besked går videre til trådstarter. Men har du et billede af den monteret. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis