Snittappe - hvordan vælger jeg den korrekte?

Hej, jeg skal have mig en snittappe til at lave ikke-gennemgående gevind (M8) til isætning af heli coils i aluminium.. Jeg vil gerne denne lidt rå fremgangsmetode:

https://www.youtube.com/watch?v=I95YrmVUL18

Jeg er lidt i tvivl om hvilken tappe jeg skal bruge?

Jeg har bestil dette sæt (primært for at få de forskellige redskaber):

http://dk.rs-online.com/web/p/products/7037163/

Og tænker at jeg udover det skal have fat i en tappe med spiralspor så spåner kan komme væk? (altså en der kan klare udskæringen af gevindet i én omgang..)

Jeg er dog lidt i tvivl om de resterende parametre man kan vælge...

 

 

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det sæt du henviser til kan klare den opgave. Men for din egen skyld vil jeg anbefale at nedsætte hastigheden på boremaskine når du skærer gevind, og ikke spænde snittap mega fast i borepatron første gang. Det er bedre at tappen glider i borepatron end den river gevind med op. Så kan du altid efterspænde hvis den ikke kommer langt nok ned. Det er svært at reagere så hurtig når tappen er i bund.
Det er kun til M8 skruer bagefter. Og gevindet er bedre end originalt gevind selv i jern.
1. Bor hullet i den rigtige dybde.
2. skær gevind til bund af hul
3. skru "fjeder" HELT i med medfølgende værktøj, (tvær siddende tap nederst i gevind)
4. Slå tværsiddende tap med det sidste værktøj, og fisk tappen op med den ( magnetisk)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fedt, tusind tak Ville en af de helt billige søjleboremaskiner man kan få kunne klare jobbet - eller skal jeg lede efter noget specifikt?

Eksempelvis:
http://www.harald-nyborg.dk/p4837/nakachi-soejleboremaskine-13-mm

Hej.

Som - gammel - håndværker med svendebrev i metalafdelingen, så ville jeg ikke drømme om at skære gevind i en boremaskine. Filebænken og skruestikken til hver en tid.

mvh


 varmetossen

Til Zigzag. Det hele kommer an på hvor mange gevind du skal lave. Er det kun de få stykker, som er i det sæt synes jeg det er skudt langt over målet at købe søjleboremaskine. Jeg bruger selv oftest en almindelig batteri boremaskine.
Til Klaus L. De moderne maskin snittappe er beregnet til boremaskine. I vores værktøjs-magerafdeling hænger der da et par vindejern, men de bliver ikke slidte. Det er lettest at få snittap til at gå vinkelret ned i hullet når man har den i søjle boremaskine. skal vi lave mange ens har vi en forsats, som skifter til bak gear når man ikke giver mere tilspænding på boremaskine. Monterer jeg kabler eller rør fast på maskiner er det altid med accu boremaskine.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak Erik.. Jeg kommer til at lave flere end dem der følger med i sættet sådan fortløbende - og det er noget der gerne skulle være rimeligt præcist - men jeg kunne måske se hvordan det fungerer med en alm. batteri boremaskine først - og så kan jeg nappe en søjle, hvis det skulle være
Annonce
Erik, sådan en forsats du snakker om - jeg tænker at det er noget i retning af en Tapmatic? Er det noget dyrt stads eller hvordan?
(jeg kan ikke lige finde Tapmatic produkter her i DK - og ved ikke hvad jeg skal søge på for at se priser på et tilsvarende produkt)

Ja noget i den retning, men jeg kan ikke lige finde et link. Vores er større og til søjleboremaskine, men det ændrer ikke virkemåden. Når du trykker fremad med boremaskine kører den højre rundt, når du trækker let i boremaskinen kører den venstre rundt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er et fint gevindskære hoved til søjleboremaskine til salg på DBA.
http://www.dba.dk/gevindskaeresaet-gevindskaere/id-1002709735/
Tak Jens! Det er desværre lidt over mit budget - ser ellers godt ud..
Hej
Du skal være opmærksom på hastigheden.De små billige søjle/bænkboremaskiner kører alt for hurtigt, selv på den langsomste
hastighed.Til det du skal lave vil en hastighed på 150-250 omdr/min være at foretrække, så kan du nå at stoppe inden tappen går i bund.Er det hårdere materialer man skal skære gevind i, kan man med fordel bare køre nogle få gevindomgange i, for vinkelrethedens skyld og derefter skære gevindet færdig med håndkraft, hvorved man også tydeligt fornemmer hvis snittappen går for stramt.Den sidst nævte metode er også den sikre, hvis man skærer små M3-M4 gevind , hvor tappen let knækker hvis en spån sætter sig fast.
En sidste og god regel at vide er, at snoede tappe er til bundhuller og lige tappe er til gennemgående huller, sidstnævnte skubber spånen foran sig og først nævnte trækker spånen op som et bor.
Husk skæreolie!
Vh. Johnny S.

Johnny cnc
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis