Rum thermostat / gasfyr

Hej, jeg har et hus med en rumthermostat i stuen som slukker for mit gas fyr når ønskede temperatur er nået i stuen. Det bevirker jo bare at radiatorerne på 1.sal også slukker når stue temperaturen er nået. Det er et problem i de kolde måneder da jeg ikke synes at det bliver tilstrækkeligt varmt på 1.sal. Hvad kan jeg gøre, så hver enkelt radiator styre sig selv ? Og ikke slukker på rum temperatur et bestemt sted i huset?

Christian C
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal jo nok have fat i din vvs-er, så han kan afbryde forbindelsen til den censor. Du kunne også prøve at stille den op på noget mere så det er termostaterne  der styre forbruget, det er jo dem der åbner og lukker for vand gennem strømingen.

Skrevet af Christian C på 26-01-2015 23:44
Hej, jeg har et hus med en rumthermostat i stuen som slukker for mit gas fyr når ønskede temperatur er nået i stuen. Det bevirker jo bare at radiatorerne på 1.sal også slukker når stue temperaturen er nået. Det er et problem i de kolde måneder da jeg ikke synes at det bliver tilstrækkeligt varmt på 1.sal. Hvad kan jeg gøre, så hver enkelt radiator styre sig selv ? Og ikke slukker på rum temperatur et bestemt sted i huset?

Har du termostatventiler på dine radiatorer? Hvis du har det, kan du stille termostaten i stuen op på en temperatur, som ligger over det ønskede og lade radiatortermostaterne om at styre temperaturen. Hvis du ikke har termostatventiler på radiatorerne, kunne du overveje at få det.

 

 


fase
Hej, jeg har ikke termostatventiler på mine radiatore. Men hvis jeg fik og sat dem på 21• og rum termostaten på 25• ville gasfyret så ikke stå og køre hele tiden for at opnå de ønskede 25• hvilket ville resultere i en meget høj gas regning?

Christian C

Hvis du stiller termostaterne på 21 grader så lukker de ved den temperatur, når gasfyret så opdager at der ikke er behov for mere varme vil det lukke ned. Men det bedste vil være at du i forbindelse med at du får monteret termostater får fjernet rumtermostaten, så det er den enkelte radiator der bestemmer hvad forbruget skal være.

Tror endda at du vil kunne spare ved det, for så kan du stille de enkelte radiatorer som du ønsker, der er eks. ingen grund til at entre køkken og sove værelse er 21 grader, her vil 18 være fint.

Måske kan du spare, men da du fryser på 1. sal vil det jo bruge noget mere når det bliver bragt i orden. Du vil kunne mærke det på komforten og det er i sig selv en god ting . Det er ikke sikkert du kan måle det på gasforbrug. At skrue termostat op, eller få VVS / elektriker til at afmontere ( luse ) den, vil give samme resultat. Hvis der er udeføler og fremløbsføler, kan rumtermostat sikkert aflyses med en kode i styringen. Det er det bedste.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lyder lidt som et Junkers, eller gammelt Bosch. Men som elmand siger, få fjernet termostaten og på med termostatventiler.
Fyret er et vaillant sat op 21 aug 1999 rumthermostaten er Danfoss. ( Se vedlagte billeder) Jeg står og kikker på fyret nu, og kan høre at det blæser fra aftrækket op til skorstenen! Er det normalt at vinden blæser så det kan høres i aftrækket til fyret, som er i kælderen?

Christian C

Ja når der er så meget vind, vil du altid kunne høre det

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis