For stor pande

Jeg købte på bud i Bilka 2 fine pander, en 24 cm og en 28 cm, den på 24 cm virker fint mens den på 28 cm får mine keramiske kogeplader til at gå ud ind imellem. Sidder der en føler og mærker om panden rager ud eller hvordan kan det være?
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ville ikke give mening at have en føler der måler om gryde eller pande er for stor. Måske sætter du panden lidt ud på kanten, der er lidt højere. På den måde er der ikke ordentlig varmeafgivelse til panden. Derfor bliver kogefeltet for varmt og slår fra. Det er i øvrigt det de altid gør for at regulere varmen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Varmefeltet slår normalt fra med jævne mellemrum , afhængig af hvor højt du har stillet den på. Så kører du lav temperatur, eller ikke har noget i panden skal den slå fra og til. Gør du det totalt ens for de 2 størrelser pande og de opfører sig så forskelligt har jeg ingen fornuftig forklaring på.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg gør det total ens for de 2 pander, og det er når der er fuld knald på, jeg ved ikke om denogså gør det når man kører med lav varme

Monstro ikke den store pande er "hul" på midten af "varmemodtagningsfladen" ???

Ved at når fladen ikke er plan, plejer den keramiske her i huset også slå fra/til med rimelig korte intervaller.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Altså hul mellem stegesiden og undersiden, det tror jeg altså ikke, jeg har lige været ude og kikke, den er jo max 4 - 5 mm tyk i bunden, og hvis den skulle være hul imellem, er der jo ikke meget godstykkelse tilbage. Det er heller ikke fordi den er skæv i bunden, panderene er helt nye, og James Oliver så det er da ikke de helt billige.
Skrevet af jhjorsal på 25-01-2015 18:38
Altså hul mellem stegesiden og undersiden, det tror jeg altså ikke, jeg har lige været ude og kikke, den er jo max 4 - 5 mm tyk i bunden, og hvis den skulle være hul imellem, er der jo ikke meget godstykkelse tilbage. Det er heller ikke fordi den er skæv i bunden, panderene er helt nye, og James Oliver så det er da ikke de helt billige.

Nej godstykkelsen er nu den samme hvis det sker, det er bare midten af panden der løfter sig.

Kender godt James Olliver pander, jævnfør min målestok er de ikke det vær der forlanges for dem. 

Men du skal bare ligge en retlinial under bunden for og finde ud af om panden er vadder, husk lige også og kontroller når panden er brandvarm.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Du skriver godtnok det er en keramisk kogeplade...
Men er du sikker på det ikke er en induktions kogeplade?

Hvis det er induktion, kan det være noget så simpelt som tykkelsen af det stål indlæg der ligger i din pande.
Langt de fleste pander er ikke jern gennemgående, men blot en tynd plade i center af den støbte alu pande (plus diverse belægninger)
Og her kan jeg nemt forestille mig der er en for tynd plade i sin pande.

Hvis din kogeplade er en glaskeramisk lade så tror jeg kun det kan skyldes at panden er hul. Altså den ikke er plan, men der i center er en frigang. Det kontrollerer du ved at ligge en linial på bunden og se om der er luft under denne....

Jeg har aldrig oplevet at en alm glaskeramisk plade slår fra, men derimod at en induktions kogeplade gør det når der ikke i nogen tid har været noget på blusset.... Måske min erfaring med alm keramiske plader bare er forældet....

MVH Njord

MVH Njord
Nu bør vi lige definere hvad der menes med "slå fra". Styringen på glaskeramisk komfur slår ikke fra, men det gør simestaten der styrer varmen. Så strømmen til varmepladen er ofte / altid indrettet sådan at den slår fra og til. Så når der er tændt på lavt blus slår kogepladen fra i længere tid men når der er skruet helt op slår den sjældent fra. Men det gælder naturligvis uanset hvad størrelse panden har.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er muligt i har ret i det med hul bund, jeg har lige haft en lineal på og viser sig at kanten stritter ud, det vil sige at der er 1 mm frigang hele vejen over bunden, kan det være problemet ?
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis