Gasfyr udskiftning, men til hvad

Hej

Har et Valliant gasfyr som er 22 år nu ( bank under bordet kører perfekt endnu) men skal jo nok snart kigge på hvad gør vi efter det har udtjent sin værnepligt.

Vi bor i etplanshus villa 150m2 fra 1970

Har i 2012 sat solceller på taget .

Der er flere tænkte muligheder

Nyt gasfyr i kombination med elpatron i vandbeholder (slukke for fyr hele sommeren)

Nyt gasfyr / elpatron i vandbeholder + luft til luft varmepumpe i stue (bruge af min gratis strøm) og næsten ikke bruge gas.

Pillefyr / elpatron i vandbeholder

Pillefyr / elpatron i vandbeholder + luft til luft varmepumpe i stuen

Luft til luft varmepumpe til opvarmning af hus / elpatroner i vandbeholder. ( kan det lade sig gøre som eneste opvarmning af huset ? .)

Har ingen forstand på nogen af delene, men ønsker gode råd og erfaringer.

Evt. Hvor kan man henvende sig og få uddybende info eller nogen kloge ud og fortælle hvad der er bedst til vores hus

Er der andre forums på nettet der giver mere mening at læse i lige om dette emne

På forhånd tak
Mvh Johnny Haugaard
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ps

Skal nok lige sige at pillefyr måske kunne være en super løsning, men da jeg ikke har ret meget mere plads end det mit væghængte gasfyr + vandbeholder fylder pt. Er det måske begrænset hvad er er af muligheder ??

Men igen aner ikke hvad der findes af løsninger på markedet

Mvh Johnny Haugaard

For man overhovedet skal kunne rådgive når der er selvproduktion af el med i spillet, mangler du og oplyse hvor mange kWh du producere og hvor meget du forbruger nu. Ligeså om du forventer at husets forbrug vil stige, er uændret eller faldende de næste 10+ år. 

Pilleriet kan vist allerede nu udelukkes, grundet manglende plads til kedel + magasin.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nå ja selvfølgelig

Har 6KW på taget og bruger pt det jeg laver.

Har dog 2 teenagetøser 17og 20 år som på sigt forhåbentlig flytter ud af reden. Så har jeg hørt noget om at ens elforbrug falder en del :-)

Så på sigt regner jeg med at få "overskudsproduktion"

Mvh Johnny
Det gasfyr du har er sikkert ikke en kondenserende. Der er sket meget med virkningsgrad på gasfyr på 22 år. Så det kunne være en løsning i første omgang at skifte det ud. Og det mener jeg nok er den eneste realistiske løsning.
1. Har du nu vandbåren varme system til at fordele varmen, bliver svært med luft / luft varmepumpe
2. Du laver ikke strøm nok til at have det som næsten eneste varmekilde.
Så kommer det an på om du er under den ordning med at salg til nettet må tages tilbage til samme pris.
Hvis der ad åre kommer overskudsstrøm kunne en varmepumpe til den tid være en løsning, Jeg mener ikke at gasfyr har så dårlig virkningsgrad om sommeren at det kan forsvare en elpatron. Især ikke hvis du skal bruge "købt" el
Det er oliekedler der har den større varmetab til skorsten.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af Haug på 24-01-2015 15:34
Nå ja selvfølgelig

Har 6KW på taget og bruger pt det jeg laver.

Har dog 2 teenagetøser 17og 20 år som på sigt forhåbentlig flytter ud af reden. Så har jeg hørt noget om at ens elforbrug falder en del :-)

Så på sigt regner jeg med at få "overskudsproduktion"

Mvh Johnny

Tja, så er problemet lige nu om du har opdraget tøserne til og spare på energien eller om de fråser. 

Når de unge en gang er fløjet fra reden, formoder jeg jeres elforbrug vil ligge omkring 4000 kWh årligt.  

Og opsætte en erstatningsvarmekilde/el VVB i stedet for gassen, vil kræve du har 100% tjeck på forbruget af disse og får skiftet over til gas når kvoten er opbrugt, ellers vil inversteringen lynhurtigt gå i et stort minus, hvis den overhovedet kan tjenes ind. 

Mit bud er også du investerer i nyt kondenserende gasfyr som første prioritet. 

Vil du absolut have den overskydende elproduktion "skudt" af bliver den billigste måde på kort sigt og brænde det af i et eller to varmepaneler. Det er sagt ud fra jeg personligt ikke vil have den enerverende svage susen fra en luft til luft varme i min stue. Men igen, det kræver du har helt 100% tjeck på forbruget via bimålere, ellers flyver sedlerne ud af den "lysskye" i et uhørt jævnt tempo. Alternativet er så med en elpatron i VVB, som du også skal have styr på forbruget af ellers ............. 

Det korte med det lange er du også skal indregne det ekstra, det koster i investering og forbruge overskudet samt afskrivning for slid. Det kan jeg ikke sidde her og se hvad bliver.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
nogen der kan anbefale et godt VVS firma på vestsjælland som er helt med fremme på de forskellige løsninger, og som evt kan komme med gode ideer til hvad man skal investere i ?

Mvh Johnny

Haug, nu har du tjekket lokalplanen i forhold til udrulning af fjernsvarme?

Slagelse udvider fjernvarmenettet kraftigt for tiden, og det ville jo være lidt uheldigt at investere i nyt fyr umiddelbart før kommunen tvinger dig til at overgå til fjernvarme.

Hej Lars,

Nej det har jeg ikke lige, bor dog også 10 km fra Slagelse, så mon det lige er på vej hertil ?

Mvh Johnny
Jeg er sikker på at VVS firma kan anbefale det som DE tjener bedst på. Det kan meget vel også være til din fordel.
Jeg er ret sikker på at vi alle igennem elregning betaler en lille slant hvert år til energirådgivning. Prøv at kontakte dit elforsyningsselskab om der ikke er en gratis uvildig rådgivning der.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har et gasfyr i kikkerten, men hvordan regner jeg ud hvor stort det min. skal være for at kunne varme huset op ?
PS aner intet om VVS / gasfyr så skær gerne ud i pap :-)

Mvh haug
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis