Krydsfiner i stedet for I jern

Hej   Har lige spørgsmål omkring nedtagning af væg mellem køkken og stuen.

Kan man bruge kraftig krydsfiner på højkant tværs over på loftbjælke i stedet for I jern under loften ..?


OleKri
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan man sikkert godt, men det er ikke sikkert det holder 

Der skal ligesom lidt flere oplysninger på banen.

Er væggen bærende?

Hvor langt et stykke?

Hvor tyk Xfiner taler vi om?

Hvordan skal Xfineren fastgøres til bygningen? 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det kan du måske godt, men for det første findes krydsfiner jo typisk kun på 2,44 m i længden, og du skal have regnet bæreevnen ud.
Limtræ kunne jo være et alternativ, til stålbjælker.

Kerto laver bjælker i krydsfiner, men de ser noget høje ud.

 

Der er 6 m i mellem. Har tænkt mig 22 m.m birkkrydsfiner som man kan få i 3 m længde..
De skal fastgøre på disse lodrette midte tænge .  Og har hørt at gitterspære skulle kunne holde til det .. men vil forstærke det for sikkerheds skyld.. Og også for at kunne senere på montere solcelle anlæg..


OleKri

Hej Ole.

Og velkommen her på LDS.

Du er altså nød til at beskrive bedre hvad det er du vil under støtte og hvorfor, er det en bærende væg du vi fjene ?

 

Hej Jørgen
Ja det er bærende væg mellem stuen og køkken. Så i stedet for at få 6 m I jern på under loften så tænke jeg på at forstærke gitterspær med birkrydsfiner på tværs fastgøre på de midte lodrette tænge... som vis på vedhæfdet fil i første indlæg.
Jeg vedhæfter lige billed til...


OleKri
Annonce

Så er det enten en helt ny limtræs bjælke i hele breden / længden eller som du selv skriver en stykke passende I jern. Det du skal tænke på er at ikke nok med at bjælken skal holde tag konstruktionen, der skal også beregnes for eventuel snetryk på taget.

Ja.. det er jo det den skal .. Også evt solcelleanlæg..

Er der en sted hvor man kan se hvor stor I jern skal være på 6 m ..?


OleKri
Skrevet af OleKri på 24-01-2015 12:43
Ja.. det er jo det den skal .. Også evt solcelleanlæg..

Uha da da, det bliver værre og værre

 

Få du et ordentligt stykke I jern op.

 

 

 

Jeg forstår ikke at du vælger krydsfiner, det har jo begrænset længde. Du kan få spær træ 45x195 - 45x 245 - 45x 295 mm fra 30,00 til 50,00 kr/m i op til 6 m længde.

Ved I eller H jern kan du jo lige så godt anbringe den oppe på loftet, og fastgøre hver bjælke med en bøjle.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu har Ole jo slet ikke oplyst om det er på langs af huset eller det er i breden han vil fjerne en mur !

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis