Pille forbrug

Hej! 

Jeg undrer mig over at vores fyr ligger og kører drift mellem 50-80 %, da den plejer at ligge mellem 25-40 %. Pilleforbruget om dagen er ca. 25-35 kg om dagen.

Umiddelbart er det efter vi har skiftet til 6 mm piller.De er selvfølgelig vejet af med 7 dages mellemrum og ligger nu stabilt på 410 g/6min.

Blæser ligger ret langt lav. ved 10 % er den på 10, ved 50 % 14 og ved 100 % 18. Flammen er er gullig/orange med røde spidser. Kommer ca. 10 cm ud af herden ved 50 % og rammer væggen ved 100 %.

Huset er på 114 kvm. Vi har lige fået hulmusisoleret, nye energiruder, og isolering af krybekælder. radiatorerne står på 3 og vi har ca. 23 grader i huset. 

Er der andet man kan justerer på udover blæser, for at få den til at kører lavere i drift? Den lå jo før på de 25-40 %... og det var på trods af frostgrader som nu.

Der er jo virkelig ingen grund til at bruge flere piller end højst nødvendigt og hvis det så baer er en justering der skal til

Håber der er en som kan hjælpe! 

Mvh. Henriette

123 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det lyder godt nok af meget, jeg bruger 15-17kg pt for godt isolereret 160kvm..
Den flamme lyder som om den får for lidt luft, jeg ville lave en blæser justering, enten som forskrevet ved låst 10%, 50% og 100% eller ved at tilse fyret af og til og så løbende justere lidt ind, det synes jeg virker bedst for mig.

Røde spidser på flammen er i hvert fald for lidt luft Ud og tweake. <-- IKKE at forveksle med twerke

Hvilket fyr er det?

Hov lige en forklaring, kender jo ikke dit kendskabs niveau til fyret, men når du justere blæser, så juster den del der ligger tættest på dit drift punkt, dvs. hvis du er ude og kigge og der kører 60% så justere du midt, osv osv.. Og så justere man aldrig blæser i blæsevejr, så er den helt gal ved alm drift


Mvh

Morten

Okay, men vil det sige at blæser skal justeres op så? Ved 50 % ligger den nu på 14 %... lige nu kører den drift 60 %
justerer jeg blæser op bliver flammen selvfølgelig mere hidsig, men gør det ikke bare at den brænder pillerne endnu hurtigere af..? Eller er jeg helt galt på den :-D

Ja du justere bare 1% og venter en 5 minutter og ser så igen, det er en lidt lang process, men det er den bedste måde at få noget der kører spot on.

Jo du kan jo godt gå i den anden grøft og justere for højt op, men så ender du bare hvor du er nu med forbruget.

Ja du er lidt gal på den Når du har for lav blæser vil din forbrænding være koldere, og så bruger fyret flere piller på at ramme den ønskede temperatur Du vil opdage når du justere op, så bliver flammen mere hidsig, men den vil gå ned i ydelse

Man siger som hovedregel at man har for meget luft hvis den laver en masse "stjernekastere" og forlidt hvis flammen er rød, eller du kan se røg! Jeg har erfaret, at mit kører bedst, hvis flammen er, hvor den laver en stjernekaster af og til, så plejer det at gå bedst, også når man ser på aske farven


Mvh

Morten

Okay, det giver mening

Jeg har lige været ude at justerer blæseren op, og kan se at der ikke kommer så meget røg nu og det der kommer er mere hvid end grålig.

Jeg prøver lige at holde øje med det, justerer og holde øje med ydelsen. Nu har jeg sat den på standard, 19,25 og 30 på blæseren. Vi er enige om, at der ikke skal pilles ved iltstyring ikke? Den står på hhv. 8, (10%) 12 (50 %) og 16 (100 %). 

Fyret er forresten et Scotte Blackstar 10 kw fra 2014

Mvh. Henriette

Har du ilt styring på? det er et add-on som ikke mange kører med, jeg har det bla ikke.., Du må slet ikke kunne se røg med farve, i fyr eller skorsten, kun ren hvid damp må der komme op, ellers er der for lidt blæser på Hehe det havde været bedre at justere ud fra det punkt du havde og så tweake stille og roligt op

Ok, samme type fyr som jeg har så, det er næsten bullitproof, når først det er indstillet

Men det er ud og kigge, og se hvordan flammen arter sig af og til, hvorfor har du 70grader i ønsket kedel temp?

Mvh

Morten

Hvis du havde haft en flowmåler på dit system, kunne man se hvad huset brugte af kW, og det ville så også afsløre at din forbrænding ikke var korrekt

Mvh

Morten

hmm, det har jeg måske ikke så.. øvest står der godt nok O2 Styrings metode: "Nej". Så iltstyring er vel ikke slået til.
Jeg prøver at tweake stille og roligt op. Men ja glæder mig også til at jeg finder den rigtige indstilling og det bare kører Nu har vi i hvertfald fundet de rigtige piller, så sneglen ikke kører fast:-D

Jeg aner ikke hvorfor jeg kører med 70 grader i kedel temp... Det står den vist til som standard.. Men har læst er sted, at den bare ikke må komme ned under 60 grader. ? Så kan jeg vel godt sætte den lidt ned? Vil det påvirke driften, så den ikke kører så højt?

Mvh. Henriette
Ok, måske vi skal købe sådan en dims så... og en røg temp måler
Ja det er super med pillerne! Har I gulvvarme eller radiatorer? hvis I har gulvarme kan du roligt sætte den ned til 60, hvis I har radiatorer, må en anden svare på om 60 grader er nok, men sænkningen vil minimere varme tab Men ikke under 60, og returen må ikke komme under 45! Jeg har som test prøvet at køre under 60 nogle dage i træk, og så kommer der rust, og det går stærkt

Tjaa det er jo bare til info, det kræver en VVS'er hvis I ikke selv kan splitte rør ad og sætte en flowmåler ind
Ja røgtemp måler har jeg også tænkt på længe, men er mere for show ved ikke rigtigt hvad jeg skulle bruge den info til

Mvh

Morten

Der er yderligere 113 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis