Støbning af fundament op skråning.

Hej LDS.dk 

Jeg skal have lavet en tilbygning i forlængelse af huset, men hvordan graver man ud til sokkel når grunder skråner 60cm over 8m?

Skal jeg i den lave ende så grave 160cm ned og så 100cm  ned i den høje så underkant af sokkel er plan? eller kan man gøre det i flere etapper?

På forhånd tak 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må godt være i etaper, bare du er sikker på at jorden udenfor sokkel ikke senere skal graves af, det skal være så sokkel overalt ender i frostfri dybde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af Jones86 på 19-01-2015 06:05

Hej LDS.dk 

Jeg skal have lavet en tilbygning i forlængelse af huset, men hvordan graver man ud til sokkel når grunder skråner 60cm over 8m?

Skal jeg i den lave ende så grave 160cm ned og så 100cm  ned i den høje så underkant af sokkel er plan? eller kan man gøre det i flere etapper?

På forhånd tak 

Når du skriver, at grunden skråner 80 cm. på 8 m., stiger grunden så i forhold til huset eller falder den? Tilbygningen skal formentlig være i samme niveau som huset. Derfor er det vigtigt at vide om grunden stiger eller falder i forhold til huset. Underkant af sokkel behøver ikke at være plan, men kan laves så  det ligner en trappe på undersiden og er vandret på oversiden.

 

 

 


fase

Sokkel skal ikke støbes i etaper. Det skal støbes på en gang.
Bunden af sokkel skal bare være i frostfri dybde (100 cm) Så må den gå i trapper eller skrå, det er lige meget. Og det kan anbefales at lægge 4 stk armeringsjern i sokkel. Når du har fyldt ca 20 cm beton i kommer der 2 stk med 10-15 cm imellem og lidt overlæg og forskudt samling, hvis de ikke er lange nok. Det samme igen ved 50-60 cm. Overkant sokkel skal være vandret, eller i etaper som du nu planlægger din mur. Det kan slutte med 2 x 20 cm leca sandwich blokke Men der hvor sokkel bliver højest kan det være nødvendig at støbe i fundablokke før leca.
Ind imod gammel sokkel er det vanskeligere. Når du har gravet ud, vaskes den nuværende sokkel ren for jord, så du får den bedste tilslutning. Så vil jeg anbefale at lave 3- 4 "hårnåle" til hvert sted. De laves af 70-80 cm stykke af armeringsjern, Det bukkes rundt så de 2 ben bliver parallele, med ca 15-20 cm afstand. Er det 8 mm armering der er valgt borer du 10 mm huller ca. 12-15 cm ind i gammel sokkel, prøver om hårnål passer så benene kan gå ind i hvert sit hul. Dem limer du så ind med kemisk forankring. Det kan være expandet eller hilti eller andre jeg finder et link senere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
argh elmand den går ikke

frostfri dybde er 90 cm for fundament, og skal være vandret i bunden+-, eller graves som en trappe, dog skal der min være 90 cm hele tiden til terræn


Annonce
tak for rettelsen mht. skrå. Men de 90 cm er vel lidt afhængig af jordtyper, Derfor 100 cm. Er hårnåle metoden til forankring i nuværende sokkel ikke en ok løsning

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Frostfri dybde er altid 90cm for fundament!!
Jo det lyder som en udemærket løsning
Husk gevindstænger i betonen til forankring af rem og vindtræksbånd
Det skråner 60 ned fra eksisterende hus.. Hvis jeg graver en skrå rende med 100cm dybde hele vejen, og toppen af betonet bliver vandret så vil jeg tættest på huset jo komme 60cm under jordhøjde ergo kun 40cm beton?

Eller er jeg helt galt på den?

De 40 cm er der i sig selv ikke noget i vejen for, men det er ikke det du skal planlægge efter.
Du skal jo tage udgangspunkt i din nuværende sokkelhøjde. Så må du trække 40 cm (+ lidt mere til fuger) fra, til 2 rækker Leca sandwich blokke.
Den højde kører du så overkant vandret i, indtil du næsten når jordoverfladen, så sætter du en 20 cm høj plade på tværs i grøften. Den holder beton tilbage i øverste del. Så trapper du overkant 20 cm ned indtil du igen vandret næsten når jordoverfladen igen. Det gentager du indtil enden. Der hvor du er længst nede sætter du 3 rækker sokkel sten ovenpå beton, 2. længst nede 2 rækker og så 1 række. Det resulterer i en vandret overkant der er klar til at mure 2 rækker leca sandwich blokke.
Bunden af grøften skal være vandret, men må også trappes opad. Det må godt være i mindre og flere trin.
Jeg går ud fra at din ende/gavl på tilbygning også skal have sokkel højt over jorden. Den del over jorden laver du igen i sokkelsten. Du må læse dig til hvor meget armeringsjern der skal ligge i sokkelsten.

Alt det med pladen, skal du have på plads inden beton bilen er der. Og når du vibrerer vil det få beton til at flyde lidt over i de nederste afdelinger. Men det må så rettes til efter sidste vibrering. Og du skal ikke bestille flydebeton.
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af Jones86 på 21-01-2015 02:47
Det skråner 60 ned fra eksisterende hus.. Hvis jeg graver en skrå rende med 100cm dybde hele vejen, og toppen af betonet bliver vandret så vil jeg tættest på huset jo komme 60cm under jordhøjde ergo kun 40cm beton?

Eller er jeg helt galt på den?

Jeg ved ikke om jeg har forståetdig rigtig, men du skal have den højeste dl af soklen på den laveste del af grunden.

 

Jeg har lavet en skitse over, hvordan jeg tror, du mener soklen skal se ud. Grunden til, at der er tegnet trapper, er at der bør tilsigtes en vandret flade for soklen at træde på.Dette for at undgå, at det optræder kræfter, der trækker den ny sokkel væk fra den eksisterende.

 

 

 


fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis