Varmepumpe luft/luft

Jeg overvejer ganske alvorligt at installere en varmepumpe til at supplere opvarmning af stuen på stueplan om vinteren og køle soveværelse  på 1.sal om sommeren . jeg har surfet lidt rundt , men har ikke rigtigt fundet noget der matcher mine forestillinger om anlæg .

1: Findes der anlæg med 2 (TO) indedele : en til soveværelse og en til stuen ?

2 : Findes der anlæg hvor evaporatoren er monteret udendørs og kompressor delen står indendøre ?

Hvis den er lige så støjsvag som et køleskab kan den vel sagtens så og småsumme i hjørnet.

Jeg forestiller mig det vil give endnu mere varme . Det vil ikke være noget problem at der bliver varmere i stuen om sommeren , når der skal køles i soveværelset på 1.sal

 

Hvem har nogle gode konstruktive kommentarer ?

 


slapdogaf
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at være ekspert i varmepumper, så tror jeg ikke der findes "almindelige" husmands luft/luft pumper, som er konstrueret med den konstalation som du gerne vil have.

Da det ikke ligefrem er noget alle efterspørg, også vil styring/konstruktionen efter min bedste overbevisning være en kende kompliceret, og dermed for dyr fordi ingen laver det.

Der udover bliver effekten på varmedelen hurtigt påvirket af ude temperaturen om vinteren, så jo koldere der bliver, jo ringere bliver den til og varme, og derfor en dårlig varmekilde når man har brug for det.

Køb et anlæg til køl og være tilfreds med det

Venlig Hilsen
Rønbo
Skrevet af Rønbo på 17-01-2015 00:44

Der udover bliver effekten på varmedelen hurtigt påvirket af ude temperaturen om vinteren, så jo koldere der bliver, jo ringere bliver den til og varme, og derfor en dårlig varmekilde når man har brug for det.

Køb et anlæg til køl og være tilfreds med det

Jeg vil lige angribe din påstand lidt.

En luft/luft varmepumpe bliver ikke ringere til at varme når man har brug for det - men virkningsgraden falder med udetemp. - men den kan stadigt varme lige så meget.

De gode varmepumper kan aflevere deres max. effekt ned til en udetemp. på - 15gr. - men så afleverer de kun ca. dobbelt så stor effekt som de får tilført - mens de ved 7 gr. udetemp. afleverer mellem 5 og 6 gange så meget.

Har en rimeligt stor model i sommerhuset og den har nedbragt min udgift til el-varme til ca. det halve - og holder mit sommerhus frostfrit om vinteren ( + 10gr. funktion )

Tilbage til trådstarter.

1. Ja, du kan godt få varmepumper med 2 indedele.

F.eks. : http://www.varmepumpe-experten.dk/p...e-modul-2/

Effektiviteten med 2 indedele er knapt så høj som med kun 1.

2. Det er noget specielt og tror ikke det findes som standard. Udedelen støjer noget mere end et køleskab - kompressoren er også væsentligt større.

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nå så blev man lidt klogere  Har aldrig set med dobbelt fordamper/kondensator inde del 

Men min påstand om "dårligere" evne til og varme, er nu ikke helt galt, der vil sådan set ikke sket noget med kompressor og virkningsgraden på anlæget som sådan.

Det er jo varmen ude fra som skal fordampe dit kølemiddel (freonen), og jo koldere der bliver, jo mindre knald er der på til det.

Du kan sammenligne det med at skulle få en gryde til og koge, jo mere du skruer ned for bluset, jo længere tid tager det at få gryden op og koge, effekten som anlæget kan levere vil derfor gå ned.


Venlig Hilsen
Rønbo

En gang til , varmepumper afgiver ligeså meget varme ved minus 18 C som +7 C , men ved en meget lavere virkningsgrad ...............


   elektriker fra jævnstrømmens tid

Uden at vide det, men det kun jo tænkes at den ventilator der sidder i udedelen, nedsatte hastigheden jo koldere et blev !

Annonce
Det er faktisk omvendt. Jo koldere det er jo mere kører ventilatoren.

Energien i den kolde luft bruges til at koge kølemidlet i udedelen hvorefter den kogende (i dampform) gas kommer til kompressoren hvor temperaturen stiger drastisk før den sendes i kondensatoren (indedelen) hvor den bliver afkølet igen. Derefter sendes kølemidlet til drøvleventilen hvor gassen bliver til væske igen.
Det svære ved at forstå køleteknik er at det er på den kolde side fordampningen foregår.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Har godt nok engang læst noget om en vædske der kunne koge ved 0 grader, så det må så være sådan noget ?

Nu skal jeg gøre din forvirring komplet :

Kølemidlet R 410A som bruges i mange varmepumper, koger ved minus 37 grader Celcius ved 1 bars tryk.
:-D

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Det blev jeg nu ikke forvirret af, men det lærte mig da noget, så tak for det

Ja det er korrekt at en varmepumpe kan afgive samme effekt, selvom at udetemperaturen falder, men da det er COP som falder, vil dens evne til og varme også falde.

Dog vil alt efter hvilke trykforhold man arbejder i, ramme et punkt hvor det ikke vil være muligt og få en ordenlig overhedning på kølemidlet, indtil det sker vil mængden af kølemiddel som kan fordampes gradvist falde, da effekten som forårsager fordampningen direkte er forskellen mellem gassugetrykket og ude temperaturen.

Udover det så til stræber man at holde trykforskellen mellem høj og lav (fordampning og kondensering) lav, da forhøj trykforskel vil giv en dårligere virkningsgrad på kompressoren, da anlæggets pris, eller folks villighed til og betale mere for anlæget, gør at man ikke bruger den bedste type kompressor.

Da man skal bruge en hvis temperatur på den varme som produceres, vil man ikke ukritisk kunne sænke sugetrykket, derfor skal man være opmærksom på ved hvilket tryk/ude temperatur den ikke længere kan producere varme.


Venlig Hilsen
Rønbo
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis