Spraymale nye bundstykker hvide?

Hej alle,

Vi har fået købt 6 stk. stable swedoor indedøre, kamsæt + bundstykker. Men bundstykkerne der i lakeret bøg vil vi gerne have hvide. Hvordan skal vi gribe det an? - vi vil gerne spraymale dem, da vi har gode erfaringer med at det er lettere at spraymale en pæn og flad, end at male.

Bundstykkerne er lakerede - skal det slibes af først, eller kan man nøjes med at slibe overfladen af lakken for at få malingen til at hæfte bedre? De er som beskrevet helt nye, så måske det er nok bare at afvaske dem?

Hvilken grunder skal der bruges?

Jeg har læst lidt forskellige steder at det anbefales at bruge en radiator spray? - de er måske særligt slidstærke?

På forhånd tak.

 

 

 

 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis dørene er monterede ville jeg ikke bruge spray, alene fordi det sviner, og den tid du bruger på afdækning er den samme, som at lave det med pensel eller rulle.

Hvis de er lakerede, ville jeg matslibe dem, så malingen har noget at gribe i, derefter en god grunder i 2 lag, med mellemslibning. Så 2-3 lag topmaling med mellemslibning, og husk at overholde tørretider på alle lagene. 

Husk på at det skal være stærkt, da der vil blive trådt på det, måske ovenikøbet med sko, foruden mundstykket på støvsuger også slider en del, så det kræver en stærk og holdbar overflade. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 14-01-2015 10:01

Hvis dørene er monterede ville jeg ikke bruge spray, alene fordi det sviner, og den tid du bruger på afdækning er den samme, som at lave det med pensel eller rulle.

Hvis de er lakerede, ville jeg matslibe dem, så malingen har noget at gribe i, derefter en god grunder i 2 lag, med mellemslibning. Så 2-3 lag topmaling med mellemslibning, og husk at overholde tørretider på alle lagene. 

Husk på at det skal være stærkt, da der vil blive trådt på det, måske ovenikøbet med sko, foruden mundstykket på støvsuger også slider en del, så det kræver en stærk og holdbar overflade. 

De er ikke monteret endnu. Og de er lakerede.

Er der hold i at bruge en radiatorspray mht. slidstyrke?

 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det tvivler jeg på, jeg tror bare radiator maling kan klare en lidt højere temperartur, og måske hæfter det bedre på metal. 

Men om du bruger spray eller hånden ændrer ikke ved det faktum at din bund er det vigtige, og der er ingen nemme løsninger (andet end reklamer) 

Det gælder om at lave en overflade der er glat og jævn, som samtidig er så hård at den kan tåle nogle tæsk. Der findes maling der beregnet til gulve, og det var nok mit valg (det er jo derfor der findes lak til gulve og en anden lak til feks møbler).

Jeg har her i sommer lavet vores 1sal og her var der gamle døre, hvor jeg har malet bundstykkerne med samme maling som karme (antrasit grå) og de er allerede begyndte at se lidt slidte ud (ikke meget, men nok til at der er forskel til karmen), selvom vi bevidst ikke træder på dem og altid går i strømpesokker, så det er alene støvsugeren, og døren i sig selv... 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 14-01-2015 10:50

Det tvivler jeg på, jeg tror bare radiator maling kan klare en lidt højere temperartur, og måske hæfter det bedre på metal. 

Men om du bruger spray eller hånden ændrer ikke ved det faktum at din bund er det vigtige, og der er ingen nemme løsninger (andet end reklamer) 

Det gælder om at lave en overflade der er glat og jævn, som samtidig er så hård at den kan tåle nogle tæsk. Der findes maling der beregnet til gulve, og det var nok mit valg (det er jo derfor der findes lak til gulve og en anden lak til feks møbler).

Jeg har her i sommer lavet vores 1sal og her var der gamle døre, hvor jeg har malet bundstykkerne med samme maling som karme (antrasit grå) og de er allerede begyndte at se lidt slidte ud (ikke meget, men nok til at der er forskel til karmen), selvom vi bevidst ikke træder på dem og altid går i strømpesokker, så det er alene støvsugeren, og døren i sig selv... 

Man kan evt. supplere sidste lag med en lakspray (mat fx.)? - det må hjælpe på slidstyrken tænker jeg ?

 

 

Tja, tag en snak med din farvehandler (ikke et byggemarked), jeg er bestemt ikke ekspert i spray 

De gange jeg har brugt spray, har mest været til ting der ikke var så vigtige, så som små møbler, eller metal dele, hvor det kan være svært at komme ind i alle krogene med en pensel. 

Men hvis malingen er den rigtige, og du overholder tørretider, burde det ikke være nødvendigt at give den andet end maling. 

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej
Jeg kan godt se at det kan se chekket ud med hvide dørtrin, men jeg har prøvet og efter et år er de mildest talt blevet grimme
fordi malingen ikke kan holde til sliddet. Radiatormaling mm. dur ihvertfald ikke.
Så mit råd til dig er at du fremover maler dem mindst engang om året, eller bevarer dem som de er, ridser og skidt ses ikke.
Det kan måske lade sig gøre at male dem med epoxy, det er det stærkeste maling du kan få.
VH. Henning

Ovenover er der rigelig med anbefalinger til hvordan trinnet bliver hvidt. Jeg ville vælge alene at matslibe trinnet og så male det med en spray eller pensel med en maling med samme glans og tone som den øvrige del af karmen.

Det afgørende vedr. slidholdbarhed er ikke hvilken maling du vælger, men at du beskytter malingen ved at give det hvide trin en god gulvlak ovenpå gerne i flere lag. Og skal det holde skal du naturligvis være indstillet på at genlakere ved første tegn på at lakken er gennemslidt.

Hold nu op, søde venner... Det holder jo aldrig med hvide dørtrin

Godt håndværk kræver dygtige håndværkere og de er ved at blive sjældne. Montører er der til gengæld mange af.

Det endte faktisk med at vi returnerede samtlige dørtrin og bestilte nogle i ASK, som passer i farven til vores EG plankegulv 

Det lyder som en langt bedre og mindre arbejdskrævende løsning i fremtiden


Godt håndværk kræver dygtige håndværkere og de er ved at blive sjældne. Montører er der til gengæld mange af.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også