Ulovlig el-installation?

Hej Alle!

Jeg har for nogle måneder sigen købt andelslejlighed. Der var foretaget el-tjek uden nogle særlige bemærkninger, men for nyligt havde jeg tilfældigvis besøg af en tidligere elektriker, som bed mærke i en ledning som er ført udenpå væggen som forbindelse mellem to stikkontakter der hænger på væggen. Han sagde at det var ulovligt, da ledningen skal føres inden i væggen. 

Inden jeg klager over el-tjekket, vil jeg lige høre om der er nogle af jer herinde der kan be- eller afkræfte at det er ulovligt? Eller måske et link til hvor der står noget om det for jeg har ikke selv kunnet finde noget på nettet.

Her er nogle billeder hvore man kan se ledningen (overmalet):

Mvh. Mikkel

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er da kun ulovligt hvis det ikke er installations kabel der er brugt så vidt jeg ved, men er ikke elektriker. Det nederste billede ligner ikke installations kabel, men er jo ikke nemt at se når det er overmalet :/

Til gengæld må der ikke være et kabelhul i bunden af stikkontakten, hvis der ikke er kabel i!! Så kan en nysgerrig finger jo finde vej derop..


Mvh

Morten

Jeg har ikke meget forstand på sådan noget, så jeg ved ikke om det er et installationskabel eller et 1.5 kabel. Er der en måde jeg kan finde ud af det på?

Og nej, det er helt sikkert ikke en elektriker der har været igang her sidst. Udover det her er der et lampeudtag i loftet der ikke har forbindelse til kontakten på væggen, og en anden stikkontakt hvor der ikke var strøm i viste sig at være fordi ledningen i væggen var for kort til at nå ud til kontakten :/

Umiddelbart set det meget tyndt ud i forhold til at være installationskabel. Det ligner mest af alt en lampeledning. Hvis du skruer stikkontakten ud, og tager et billede af kabelenden, kan vi måske se det. Er ledningerne bløde og ikke stive, er det med næsten sikkerhed galt.

Som Juel skriver, må der ikke være ekstra huller i bunden af dåsen, som du har ved døren. Ved stikontakten ved gulvet, ser det ikke ud til at kabel/ledning er aflastet ret godt. Hvis man får trukket i "sløjfen" risikerer man at trække en strømførende ledning ud af dåsen.

Det kunne godt være en af de nye halonfri installations kabler, der er ikke ret tykke.

Men det kan da også sagtens vise sig at være en "blød" ledning...
Annonce
El-eftersyn skal foretages visuelt i forhold til det der umiddelbart kan ses, og installationen skal adskilles stikprøvevis, efter elektrikers erfaring. Især hvor der er ombygning, nedsænkede lofter efter færdiggørelse af byggeri o.s.v. Hvis denne installation havde været synlig (ikke gemt af sofaer eller skabe) Burde det give anledning til en bemærkning.
Om du kan køre erstatnings sag mod eftersynsfirma, tvivler jeg på, men en henvendelse til sikringsstyrelsen, kan vel aldrig skade. Det er der el eftersyn registreres, og kontrolleres.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan samtidigt klage over utilstrækkelig kapsling af din stikkontakt i bunden

 Certificeret Statiker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis