ligge ølandsbrud sten

Hejsa

Jeg skal i foråret til at ligge nogle ølandsbrud sten. Jeg vil rigtig gerne have det noget ala dette her:

Men hvad er det der ligger imellem stenene? cement eller? Jeg tænker umiddelbart at man har gravet et stykke ned, fyldt dem med "det flydende materiale", og så langt stenen ned i dette. Er det helt forkert?

mvh Mads

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mads du gør ligesom med mere traditionelle fliser. Altså sætter fliserne med fliseklæber og fylder derefter fugerne med flisefuge (hælder fugemassen ud over, spartler, deltørrer, afvasker overskud osv som beskrevet på for traditionel fliseopsætning/lægning).

Er det udendørs så husk at sikre at flisefugen er egnet hertil (altå kan tåle frost)

 

Nå ja, det er måske udendørs på et grusunderlag? Så ville jeg vælge at lave et afretningslag af jordfugtet cement som fliserne kan lægges og afrettes på før de fuges.

Mange tak for svaret. Det er første gang jeg skal ligge fliser, så er total nybegynder :-/ Jeg havde egentligt tænkte man skulle bruge stabilgrus og alt muligt? Men det vil sige fliseklæber er noget pulver man blander op med noget, og så hælder i det "hul" hvor fliserne skal være. Derefter ligges stene på eller?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hvis de skal ligge udendørs, så skal du forberede bunden som ved en hvilken som helst anden flisebelægning. Altså med komrimeret grus, som du selv skriver, der er vatret af (eller med det fald du ønsker. Men for at sikre de ret store fliser ikke forskyder sig i forhold til hinanden ville jeg blande lidt cement i det øverste lille ikke komprimerede lag sand/fine grus (afretningslaget), som fliserne lægges på. Når cementen fugtes af jorden vil den langsomt hærde og afstive underlaget yderligere.

Flisefuge er et tørpulver du opblander med vand og fordeler ned i fugerne mellem fliserne. På produktet og hjemmesiden er det almindeligvis udførligt beskrevet hvorledes fugen skal opblandes og anvendes. Men den korte version er at den opblandede fuge hældes ud på fliserne og fordeles med en gummispartel, så fugerne er fyldt. Når fugen er halvtør afvaskes den overskydende fugemasse.

Link til eksempel

Et alternativ til flisefuge er at bruge cement, der er billigere, men som også bliver så hårdt at der hurtigt kommer revner fordi cementen er for uelastisk til at optage de små bevægelser der altid vil være mellem store fliser på et grusunderlag. I eksemplet kan du endda se, at der kan tilsættes multibinder for et forøge fugeelasticiteten, hvilket jeg vil anbefale.

Held og lykke med projektet. Det er ikke svært, den største udfordring er at komme i gang 

Hvis det er udendørs du skal lægge ølandsbrud, ville jeg tøve med at lægge den i cement, eller noget andet der hærder hårdt op.

Hvis du har træer, buske omkring kan/vil rødder vokse ind under din belægning og måske løfte den, med det resultat at den knækker, fordi du i princippet har støbt en stor flise. Og skal du udbedre en sådan skade, koster det både armkræfter,sved og tid, for at banke cementen op rense stenene, for så at lægge dem igen.

Så mit råd ville være at lægge dem, som vi har for vane her til lands, nemlig med det rigtige underlag af stabil. og afretningsgrus. Fugerne kan så fyldes enten med stenmel, eller den dyrere fuge sand. 

Fordelen er at du altid kan fixe et rod-problem uden at skulle starte forfra på hele belægningen. 

Vær i øvrigt opmærksom på at ølandsbrud, ikke altid er helt glatte i overfladen som dem du viser på dit billede, de ser nærmest ud som om de er polerede, og det er ølandsbrud normalt ikke og de er i øvrigt aldrig samme tykkelse (det er natursten), hvilket gør dem svære at lægge.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for de fyldestgørende svar. Jeg vil gå og tænke lidt over hvad der bedst kan betale sig. Det er i et kolonihavehus, hvor der ikke er træer på grunden osv. Så det skal egentligt bare gøres så billigt så muligt, da det ikke er noget der skal vare evigt.
Billedet af de våde brudfliser har jeg lagt.
Se projektet her:
https://abelona.com/2021/10/13/laeg-brudfliser/

Abelona Søren 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også