blød leder under samme skrue som stive ledere i samlemuffe

Hej

Nogen der med sikkerhed kender reglerne for samling af blød og stiv ledning under samme skrue i en samlemuffe? 

Jeg har fået installeret nogle spots i udhænget, hvor der er trukket et blød kabel ind i pl dåse på loftet.

Den bløde ledning fra spotsene er monteret i en samlemuffe under samme skrue som en del stive ledere. Jeg er ret overbevist om at Elektrikeren har gjort det, fordi der på trods af en dobbeltmuffe ikke var plads til at den bløde ledning kunne sidde for sig selv. Vil tro der sidder 3-4 ledere under hver skrue i dobbelt muffen.

Jeg har stor tillid til min elektriker, men bliver selvølgelig lidt nervøs når man på nettet flere steder kan læse, at det ikke er godt at lave den slags samlinger pga. risiko for løseforbindelse.

Et tilllægsspørgsmål:

Er der forskel på om det er en blød nulleder eller en blød brun leder, der bliver samlet under samme skrue med de stive ledere? Nullederen er jo ikke umiddelbart spændingsførende.

Ps. der er ikke påsat tyller på den bløde leder.

 

Hej Nogen der med sikkerhed kender reglerne for... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror ikke der kan fiskes flere guldkorn i denne debat. Så vidt jeg husker å er det den samme janus der ville nedlægge et toilet, og så fylde den med vand, som et badekar. INGEN FUSK I MIN LEJLIGHED


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 11-01-2015 15:01

Jeg tror ikke der kan fiskes flere guldkorn i denne debat. Så vidt jeg husker å er det den samme janus der ville nedlægge et toilet, og så fylde den med vand, som et badekar. INGEN FUSK I MIN LEJLIGHED

 

Ja det var nemlig mig, og det var måske dig der foreslog et flydetoilet?

Det fortæller lidt mere om dig end mig, når du kører videre på en ellers fin afslutning på en tråd, som endte med lidt sjov og spas.

Skam dig 

 


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Skrevet af S. fabrin på 11-01-2015 12:15

Janus007.

Det ville være utrolig rart, om du ville henvise til noget dokumentation for dine helt horrible påstande, som så ofte før virker som grebet ud af luften. Når du bekender, at du ingen forstand har på el-installationer, hvordan kan du så påstå, at det omtalte er fusk og dårligt udført arbejde. Når du ingen kendskab har til love og bestemmelser på el-området og ingen uddannelse på samme område, hvordan kan du så være istand til at udtale dig om arbejde på området? Du kan heller på nogen måde have det mindste begreb om, hvorvidt et arbejde er udført lovligt. Det ville klæde dig at bruge en mindre skinger tone i dine indlæg.

 

 

 

Hov... jeg har ikke sagt jeg ikke har forstand på elinstallationer. Jeg sagde kun jeg ikke var elektriker

Og jo, jeg har en nogenlunde kendskab til love og bestemmelser, ihvertfald nok til at vurdere om en installation er lovlig eller ej.

Udover mit kendskab som er opnået/ opnåes på forskellig vis, har jeg også en lille perfektionist i maven. Ikke kun mht. elektricitet, men faktisk alt hvad jeg foretager mig  

Det betyder at når jeg ser noget som er lige på kanten eller kunne være lavet bedre end loven foreskriver, så åbner jeg munden.... og så er jeg egentlig ret kølig overfor om der sidder en "uddannet" og fortæller mig noget andet.

Jeg beklager at jeg ikke holder samme tone som når jeg besøger minmave.dk, men jeg troede at jeg var imellem andre mænd her.

 

 


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Skrevet af Janus007 på 11-01-2015 23:37

Og jo, jeg har en nogenlunde kendskab til love og bestemmelser, ihvertfald nok til at vurdere om en installation er lovlig eller ej.

Udover mit kendskab som er opnået/ opnåes på forskellig vis, har jeg også en lille perfektionist i maven. Ikke kun mht. elektricitet, men faktisk alt hvad jeg foretager mig  

Det betyder at når jeg ser noget som er lige på kanten eller kunne være lavet bedre end loven foreskriver, så åbner jeg munden.... og så er jeg egentlig ret kølig overfor om der sidder en "uddannet" og fortæller mig noget andet.

Jeg beklager at jeg ikke holder samme tone som når jeg besøger minmave.dk, men jeg troede at jeg var imellem andre mænd her.

Kom nu frit frem og fortæl, hvor du har din utroligt store viden om el-installationer fra. Den tyder ihvert fald på, at den kun er teoretisk. Din påstand om, at du er istand til at se om et stykke arbejde er lavet efter lovens bogstav og kunne laves bedre, holder jo på ingen måde vand, men må karakteriseres som rent sludder og vrøvl.

Angående tonen så er du blandt andre mænd, med måske deraf følgende måske mere skinger tone, såfremt du måtte ønske det. 

 


fase
Janus007....sikke du kan kloge dig....men jeg vil da gerne vide hvorfor du har alt din viden om el fagets love og paragrafer
Annonce

Ærgelig at min tråd skulle tage en mindre seriøs retning.

Jeg har et tillægsspørgsmål til min spots, som vist hverken går på ulovlighed eller lignende og som forhåbentlig kan få den gode tone tilbage:

Mine omtalte 3 led spots som sidder i vores udhæng tændes på to måder:
1. En sensor i carporten tænder dem.
2. Derudover kan jeg aktiv selv tænde dem med en kontakt ved vores hoveddør (indendørs).

Min spørgsmål går på nr. 2 - når jeg tænder med kontakten, så går der et sekund før spotsene tænder - er det normalt med lidt forsinkelse??? Og hvad skyldes det? Det er ikke sådan er pærerne langsomt lyser op, de tænder 100% - bare først efter et sekundstid. Jeg ville jo forvente at pærerne tændte straks, som alt andet lys. (lige med undtagelse af sparepære).

 

 

Skrevet af ntchm på 13-01-2015 08:20

Ærgelig at min tråd skulle tage en mindre seriøs retning.

Jeg har et tillægsspørgsmål til min spots, som vist hverken går på ulovlighed eller lignende og som forhåbentlig kan få den gode tone tilbage:

Mine omtalte 3 led spots som sidder i vores udhæng tændes på to måder:
1. En sensor i carporten tænder dem.
2. Derudover kan jeg aktiv selv tænde dem med en kontakt ved vores hoveddør (indendørs).

Min spørgsmål går på nr. 2 - når jeg tænder med kontakten, så går der et sekund før spotsene tænder - er det normalt med lidt forsinkelse??? Og hvad skyldes det? Jeg ville jo forvente at pærerne tændte straks, som alt andet lys. (lige med undtagelse af sparepære)

Allerførst skal jeg undskylde den mindre seriøse retning tråden tog, men der er en grund til det. En af dem er, at når der kommer (usaglige) indlæg fra ikke professionelle, kan det afstedkomme kommentarer i lighed med de, der er fremkommet i tråden.

 

Og nu til dit spørgsmål 2. Der kan være en lille forsinkelse på tænding af LED pærer. Forsinkelsen, som er normal, er også tilstede, når de bliver tændt af din sensor, men da lægger du ikke mærke til den, fordi du ikke kan se, hvornår kontakten i sensoren slutter.

 

 

 


fase
Ja det var vist ingen tvivl om hvorfor, hvornår og hvor den usaglige og useriøse debat startede.

Ok, det kommer faktisk lidt bag på med forsinkelsen på LED. Troede deres starttid var meget hurtig. Det skulle også være nogle af de gode Philips LED GU10 pærer jeg har i.

Jeg havde faktisk overvejet muligheden for om forsinkelsen kunne skyldes en løs forbindelse i installationen. (apropos blød/hård ledning)

Men jeg kan konstatere følgende:

Tænder jeg lyset på kontakten, og har det været slukket et stykke tid forinden, så tager det et lille sekund om at tænde.
Slukket jeg lyset igen og tænder umiddelbart med det samme derefter, ja så tænder det STRAKS.





Det skyldes den strømforsyning, der sidder i LED-pæren. Det er helt normalt, og ret irriterende. Især hvis man har flere LED pærer, og de har lidt forskellig forsinkelse. Så ser det ud som lyset flimrer, når man tænder.

Skrevet af ntchm på 13-01-2015 09:23

Ok, det kommer faktisk lidt bag på med forsinkelsen på LED. Troede deres starttid var meget hurtig.

Under 1 sekund er vel også ret hurtigt 

Tænder jeg lyset på kontakten, og har det været slukket et stykke tid forinden, så tager det et lille sekund om at tænde.
Slukket jeg lyset igen og tænder umiddelbart med det samme derefter, ja så tænder det STRAKS.

Der er indbygget en driver/strømforsyning i 230 V pærer fordi LED er ikke konstrueret til 230V.

Denne strømforsyning skal bruge lidt tid, tror det er for opladning af kondensatorer - strømforsyningen ændrer 230VAC til 12 eller 24 VDC.

Har pæren lige været tændt er der stadig ladning på strømforsyningen, derfor tænder den straks.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis