blød leder under samme skrue som stive ledere i samlemuffe

Hej

Nogen der med sikkerhed kender reglerne for samling af blød og stiv ledning under samme skrue i en samlemuffe? 

Jeg har fået installeret nogle spots i udhænget, hvor der er trukket et blød kabel ind i pl dåse på loftet.

Den bløde ledning fra spotsene er monteret i en samlemuffe under samme skrue som en del stive ledere. Jeg er ret overbevist om at Elektrikeren har gjort det, fordi der på trods af en dobbeltmuffe ikke var plads til at den bløde ledning kunne sidde for sig selv. Vil tro der sidder 3-4 ledere under hver skrue i dobbelt muffen.

Jeg har stor tillid til min elektriker, men bliver selvølgelig lidt nervøs når man på nettet flere steder kan læse, at det ikke er godt at lave den slags samlinger pga. risiko for løseforbindelse.

Et tilllægsspørgsmål:

Er der forskel på om det er en blød nulleder eller en blød brun leder, der bliver samlet under samme skrue med de stive ledere? Nullederen er jo ikke umiddelbart spændingsførende.

Ps. der er ikke påsat tyller på den bløde leder.

 

Hej Nogen der med sikkerhed kender reglerne for... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kender naturligvis godt det firma som Kaj og Knud startede. Og så også dengang at tavle byggere brugte terminalrør, hos os bonderøve ude i marken, og  i almindelige installationer var det først langt senere at de blev almindelige, om de er det endnu.
Jeg tror ikke jeg har set et eneste stikprop, forlænger eller pendelledning monteret med tyller på ledning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er ikke elektriker, men det er sku noget fusk og en tydelig indikation af dovenskab og sjusk.

Hvis jeg så sådan noget ville jeg lave det om, det skal dælme ikke ind i min lejlighed.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Fabriksmonterede dele har jeg da set, med terminalrør, såsom i stikprop, men altid den type uden isolering.

Til mine svagstrømsprojekter bruger jeg denne type:

Ledningerne kommer under et konstant pres, og virker i mine øjne bedre fastgjorte end ved standard samlemuffer.

bliver denne type ikke anvendt af jer elektrikkere?


 

Det er da altid noget janus007 at du starter med at meddele at du ikke har forstand på det, og helt åbenbart ikke læst tråden.

Paddington. Det mener jeg ikke og tror heller ikke den er godkendt.

Forskellen på elektriker og elektronik er dog bare at vi ikke bare kan sætte amperemeter i milliampere området.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Skrevet af ev elmand på 10-01-2015 23:24

Det er da altid noget janus007 at du starter med at meddele at du ikke har forstand på det, og helt åbenbart ikke læst tråden.

 

hehe... jo det vil jeg da tro jeg har, manden har fået monteret noget fast ledning sammen med blød ledning og undrer sig over lovligheden.

Herefter kommer der en masse forklaringer, som i sig selv er interessante og som jeg læste med stor nysgerrighed, men det ændrer jo stadig ikke på at det er noget fusk der er lavet 

 


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

Janus007: Hvor er argumenterne, Du lyder lige som en hysterisk kælling, der bare kan slynge ukvemsord ud,  uden at komme med argumenter.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 11-01-2015 10:54

Janus007: Hvor er argumenterne, Du lyder lige som en hysterisk kælling, der bare kan slynge ukvemsord ud,  uden at komme med argumenter.

Du har ret, når det kommer til fusk og dårligt udført arbejde, så er jeg er en hysterisk kælling. 

På samme måde som man ikke skal lave det dårligere end loven tillader, mener jeg at man man gerne må lave det bedre i de tilfælde at man kan se lovgivningen er ugennemtænkt.

 

 


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Skrevet af Paddington på 10-01-2015 22:55

Til mine svagstrømsprojekter bruger jeg denne type:

Ledningerne kommer under et konstant pres, og virker i mine øjne bedre fastgjorte end ved standard samlemuffer.

bliver denne type ikke anvendt af jer elektrikkere?

 

 

jo det gør den da i stor stil...men den fåes kun til max 5 ledninger, har jeg fået at vide, samt at den fylder en del mere end en dob. muffe....

Janus...hold da op...sikke en bullsh..

mener faktisk at kunne huske at blødeledninger skal monteres i klemmer/muffer som er beregnet til det, som f.eks muffer, hvor der sidder en plade som skruen trykker ned mod lederne eller rækkeklemmer, eller de nye smarte wago muffer som vist på billedet

 

Skrevet af Janus007 på 11-01-2015 11:07

Du har ret, når det kommer til fusk og dårligt udført arbejde, så er jeg er en hysterisk kælling. 

På samme måde som man ikke skal lave det dårligere end loven tillader, mener jeg at man man gerne må lave det bedre i de tilfælde at man kan se lovgivningen er ugennemtænkt.

 

Janus007.

Det ville være utrolig rart, om du ville henvise til noget dokumentation for dine helt horrible påstande, som så ofte før virker som grebet ud af luften. Når du bekender, at du ingen forstand har på el-installationer, hvordan kan du så påstå, at det omtalte er fusk og dårligt udført arbejde. Når du ingen kendskab har til love og bestemmelser på el-området og ingen uddannelse på samme område, hvordan kan du så være istand til at udtale dig om arbejde på området? Du kan heller på nogen måde have det mindste begreb om, hvorvidt et arbejde er udført lovligt. Det ville klæde dig at bruge en mindre skinger tone i dine indlæg.

 

 


fase
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis