blød leder under samme skrue som stive ledere i samlemuffe

Hej

Nogen der med sikkerhed kender reglerne for samling af blød og stiv ledning under samme skrue i en samlemuffe? 

Jeg har fået installeret nogle spots i udhænget, hvor der er trukket et blød kabel ind i pl dåse på loftet.

Den bløde ledning fra spotsene er monteret i en samlemuffe under samme skrue som en del stive ledere. Jeg er ret overbevist om at Elektrikeren har gjort det, fordi der på trods af en dobbeltmuffe ikke var plads til at den bløde ledning kunne sidde for sig selv. Vil tro der sidder 3-4 ledere under hver skrue i dobbelt muffen.

Jeg har stor tillid til min elektriker, men bliver selvølgelig lidt nervøs når man på nettet flere steder kan læse, at det ikke er godt at lave den slags samlinger pga. risiko for løseforbindelse.

Et tilllægsspørgsmål:

Er der forskel på om det er en blød nulleder eller en blød brun leder, der bliver samlet under samme skrue med de stive ledere? Nullederen er jo ikke umiddelbart spændingsførende.

Ps. der er ikke påsat tyller på den bløde leder.

 

Hej Nogen der med sikkerhed kender reglerne for... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Der er mange teorier om den sag, jeg vil da også bidrage med min. Og husk det er kun teorier, i praksis er chancen for at der skr brand af den årsag næsten lig nul.

1. Den bløde ledning er ofte 0,75 i sådanne sitiuationer. Det er der ikke noge galt i, den trækker kun strøm til enkelte lamper og kan kortslutning beskyttes med 13A sikr.

Gør man det dårligst mulig, sætter man den bløde ledning i et hul for sig selv, uden tylle og uden at sno og lægge dobbelt. så er der chancer for at skruen deler korderne, så der kun er delvis forbindelse.

Næsten lige så dårlig er den med en lille stump over til næste samlemuffe for at få plads. Det medfører ofte så meget knokleri med at få hele arrangementet op i loftsdåse, så det hele kan vride sig løs.

i midten af karakter skala for dårlig håndværk Har vi den bløde ledning sammen med et par stive ledninger, uden tylle og uden at sno og lægge dobbelt.  Der er chancen for at den bliver delt væsentlig mindre. Der er simpelthen mindre plads.

I min el - erfarings tid er den dobbelte samlemuffe opfundet i starten af 1980`rne. Før den tid var muligheden enkelt samlemuffer eller kronmuffer. Og lednings tyller kom først til Vestjylland i miden f 1990`rne. Før en tid blev alle monteringer, også i styretavler lavet med snoet og dobbelt lagte ledningsender. Også fra 0,5mm2 .f.eks. fra aftastere.

Jeg har altid snoet en blød ledning og lagt den dobbelt, inden den monteres, Både i stikpropper etc. lampeudtag, og motorinstallationer. Indtil ledningstyller blev opfundet. De 2 metoder sidestiller jeg, de er simpelthen lige gode er min erfaring.

Så jeg mener det er helt ok med blød ledning sammen med stiv i samme hul, hvis den bløde er forsynet med ledningstylle eller snoet og lagt dobbelt.

Men det væsentlige er at man får ledninger omhyggelig ind i muffen, og spændt skruen, ellers går de stive også løs.

Jeg er sikker på at hvis ntchm selv  begynder at skille ad, sætte en lus over til en anden muffe o.s.v. Så forringer du samlingen. Den letteste måde at få løse forbindelser på, er at knokle med det flere gange.

Så enten tyller eller snoet og dobbelt det er min version, så å den gerne sidde med et par tive ledninger som nabo.

Og ntchm. Både blå og brun er lige vigtige, og skal have lige god forbindelse.

Der er vel 1 promille chance for at du får løs forbindelse, uden at du opdager det på den gode måde. (blink i lyset) og der er yderligere under 1 promille chance for at du får brand ud af det.

Og du forringer det hver gang du piller ved det

 

 

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for de mange uddybende svar - det hjalp på min usikkerhed og forståelse.

Jeg kan ud fra de sidste indlæg konstatere, at min installation er helt ok. Min elektriker nævnte netop det med at sno og lægge dobbelt. Så det er det han har gjort.
Utroligt så mange steder på nettet at der bliver brugt ord som ulovligt omkring det spørgsmål.

Og nej, jeg roder ikke selv med den slags - så jeg kunne aldrig finde på at røre ved det selv eller forsøge mig med en bedre samling. Ved på forhånd at min evner og forståelse for elektricitet ikke rækker dertil.


Skrevet af ev elmand på 09-01-2015 14:42

Der er mange teorier om den sag, jeg vil da også bidrage med min. Og husk det er kun teorier, i praksis er chancen for at der skr brand af den årsag næsten lig nul.

1. Den bløde ledning er ofte 0,75 i sådanne sitiuationer. Det er der ikke noge galt i, den trækker kun strøm til enkelte lamper og kan kortslutning beskyttes med 13A sikr.

Gør man det dårligst mulig, sætter man den bløde ledning i et hul for sig selv, uden tylle og uden at sno og lægge dobbelt. så er der chancer for at skruen deler korderne, så der kun er delvis forbindelse.

Næsten lige så dårlig er den med en lille stump over til næste samlemuffe for at få plads. Det medfører ofte så meget knokleri med at få hele arrangementet op i loftsdåse, så det hele kan vride sig løs.

i midten af karakter skala for dårlig håndværk Har vi den bløde ledning sammen med et par stive ledninger, uden tylle og uden at sno og lægge dobbelt.  Der er chancen for at den bliver delt væsentlig mindre. Der er simpelthen mindre plads.

I min el - erfarings tid er den dobbelte samlemuffe opfundet i starten af 1980`rne. Før den tid var muligheden enkelt samlemuffer eller kronmuffer. Og lednings tyller kom først til Vestjylland i miden f 1990`rne. Før en tid blev alle monteringer, også i styretavler lavet med snoet og dobbelt lagte ledningsender. Også fra 0,5mm2 .f.eks. fra aftastere.

Jeg har altid snoet en blød ledning og lagt den dobbelt, inden den monteres, Både i stikpropper etc. lampeudtag, og motorinstallationer. Indtil ledningstyller blev opfundet. De 2 metoder sidestiller jeg, de er simpelthen lige gode er min erfaring.

Så jeg mener det er helt ok med blød ledning sammen med stiv i samme hul, hvis den bløde er forsynet med ledningstylle eller snoet og lagt dobbelt.

Men det væsentlige er at man får ledninger omhyggelig ind i muffen, og spændt skruen, ellers går de stive også løs.

Jeg er sikker på at hvis ntchm selv  begynder at skille ad, sætte en lus over til en anden muffe o.s.v. Så forringer du samlingen. Den letteste måde at få løse forbindelser på, er at knokle med det flere gange.

Så enten tyller eller snoet og dobbelt det er min version, så å den gerne sidde med et par tive ledninger som nabo.

Og ntchm. Både blå og brun er lige vigtige, og skal have lige god forbindelse.

Der er vel 1 promille chance for at du får løs forbindelse, uden at du opdager det på den gode måde. (blink i lyset) og der er yderligere under 1 promille chance for at du får brand ud af det.

Og du forringer det hver gang du piller ved det

Nu er vi to næste samme elektrikergeneration, så vi kan sagtens for det meste blive enige. Men at bestemmelser i det der, nu hedder Stærkstrøms Regulativet, kom senere til vestjylland, tvivler jeg på . Forøvrigt læste, du også  stærkstrømsteori efter Jark og en  anden, hvis navn jeg ikke kan huske, bog. Jark var  min lærer på Håndværkerskolen i Sønderborg. Det var et sidespring . Der er mindre end 1 promille change for for fejl.


fase
Skrevet af ntchm på 09-01-2015 14:54
Tak for de mange uddybende svar - det hjalp på min usikkerhed og forståelse.

Jeg kan ud fra de sidste indlæg konstatere, at min installation er helt ok. Min elektriker nævnte netop det med at sno og lægge dobbelt. Så det er det han har gjort.
Utroligt så mange steder på nettet at der bliver brugt ord som ulovligt omkring det spørgsmål.

Og nej, jeg roder ikke selv med den slags - så jeg kunne aldrig finde på at røre ved det selv eller forsøge mig med en bedre samling. Ved på forhånd at min evner og forståelse for elektricitet ikke rækker dertil.

 

Det er rart at læse, at du er blevet beroliget. Det er også utroligt så mange der udtaler sig om elspørgsmål uden at vide helt præcis, hvad der tales om. Hvis du havde anelse om hvormange regler og forordninger, der bliver udsendt, ville du sikkert kunne forstå de mange tvivlsspørgmål, der kan opstå. Det skal ikke forståes, som en undskyldning, men en forklaring. Det er en af den autoriseredes opgave, at  holde sig underrettet om reglerne inden for faget.

 

 

 


fase

Ja den med nøjagtighed i promillerne må jeg selvfølgelig trække lidt tilbage. Jeg har ikke så stor erfaring med afbrændte huse at jeg er på statistisk sikker grund. Det var et forståelses argument.
Jeg lagde nu mere mærke til hvad der stod inde i bøgerne, end hvad der stod på titelbladet ! !

Og jeg taler heller i om reglement eller nu bekendgørelse, udelukkende min erindring om hvornår produkterne blev almindeligt i brug. Og jeg tror heller ikke det var anderledes i andre landsdele. Det var mere for at sige at der også var en tid før PL dåser, tyller og dobbelt samlemuffer, og hvor det også kunne lade sig gøre at lave noget korrekt, selv om det var 700 dåsen helt af metal, og afbr, i gerekt uden dåser. Og alligevel lave noget som har vist sig holdbar i mange år.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Og til ntchm: Der var nogen der (i internet barndom) troede at alt hvad der kunne findes på nettet, det var bare 100% sandt. Det tror jeg  kun der er meget få der er af den overbevisning længere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er helt korrekt. Jeg synes dog, at man på dette site ofte godt kan tyde hvem der faktisk ved hvad de snakker om.

Jeg bruger det derfor ofte herinde, da det typisk er de samme personer som svarer på el-spørgsmålene - og de/I virker til at vide noget mere om det end undertegnede. Er jeg ellers det mindste usikker, så ringer jeg til elektriker.

Igen tak for svarene.

Skrevet af S. fabrin på 09-01-2015 14:30

Lad os lave et billede af strømmens vej. Strømmen /vandet løber fra fasen/vandhanen gennem brugsgenstanden/vasken tilbage i nullen/kloak røret til  transformersta tionen/kloaken. Vi bliver også nødt til at skelne mellem spænding og  strøm. Spænding er det tryk, der er på vandet. Det tryk er tilstede uanset,om du har lukket for vandet eller ej. Strømmen er den mængde vand, du lukker ud i vasken og som bliver ledt tilbage i nullen/afløbet.

Du kan sagtens røre ved nullederen uanset om der løber  strøm i den eller ej. Det kan du, fordi nullen er forbundet til jord på transformerstationen,og de for er der ingen spændings-/trykforskel mellem dig og nullen.

Med hensyn til,hvor varmen i en forbindelse vil opstå,afhænger det af overgangsmodstanden i samlingen. Så,  da  der  går samme strøm i i hele kredsen, vil der kunne ske opvarmning i samlingen af både fase- og nullederen.

 

 

Denne tekst burde indgå i folks uddannelse, for den forklarer enda rigtigt fint hvordan elnettet er skruet sammen. 

STOR ROS TIL DIG S.FABRIN 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Og lovgivning om el og elinstallationer skal ikke ses som "bare paragraffer". Det er faktisk en samling af erfaringer, om hvordan man laver tingene bedst, og med stor sikkerhed. Det er naturligvis forskelligt hvor højt sikkerheds niveau man stiler efter i forskellige dele af verden. Derfor forskellig lovgivning, selv om fysikken er den samme.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 09-01-2015 14:42

Og lednings tyller kom først til Vestjylland i miden f 1990`rne. Før en tid blev alle monteringer, også i styretavler lavet med snoet og dobbelt lagte ledningsender. Også fra 0,5mm2 .f.eks. fra aftastere.

Her er jeg så nødt til at korrigere dig. Jeg har været ansat i en tavlevirksomhed  ( i Jylland ) siden 1980 - og der var tyller/terminalrør på det tidspunkt en velkendt måde at forbinde de bløde ledninger i tavlerne til terminaler.

Hvor kendt det var i installationer skal jeg lade være usagt.

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis