Nye rustikke hanebånd

Ifm med en 1 sal skal jeg mine spær skiftes til hanebåndsspær. Går ud fra at nye hanebåndsspær er "nyt" træ, og dermed har hanebånet ikke den gamle rustikke stil. 

Er der nogen gode ideer til at opnår det rustikke look på nye spær.

Jeg synes dette look at fedt;

Og er ikke så vild med dette:

 

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du giver dem en tur med en blæselampe (eller ukrudtsbrænder i en snæver vending), hvorved du får åretegningen til at træde mere frem og giver patina.

MEN.....før du giver dig i kast med de opsatte hanebånd, så øv dig først på et brædt el. lign af samme træsort, som hanebåndene, så du får en fornemmelse af hvor meget varme der skal til, for at opnå den for dig tilfredsstillende patinering og håndelag mhp ensartethed. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har lavet "snydebjælker" ved at tage et gammelt stykke spærtræ og udhulet det med en motorsav. Det bliver så en U-profil, der kan skrues/skummes på oppefra. Hvis det er til en hel 1.sal, er det dog et kæmpe arbejde.

Ja det er en måde at gøre det på. Det er til en hel 1 sal, så ja det er meget arbejde.

Hvor har fundet det gamle spærtræ? 

Kan jeg se et billede af din færdige løsning?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hvorfor ikke bare anvende nyt tømrer til formålet, her er hvordan mine så ud efter en gang olie.

Det er nye 6 x 6" hanebånd, som bare blev slebet groft også fik linolie efterfølgende.

 

 

Det ser godt ud. Vil der være muligt at bestille dem i en større dimension fra spærfabrikken?

Altså her tænker jeg bare på selve den vendrette bjælke og ikke hele spærret. Ligesom rigtig "tykke" bjælker som man ser i store gamle bygninger.

Ja, hos din lokale trælast også.

Dem du ser der, er standard 6x6" tømmer, som bare er anvendt som hanebånd.
Billede af resultatet bliver lidt svært, da huset er solgt for længe siden, men det var umuligt at se nedefra at det var "snyd". Træet (brugt spærtræ) blev købt hos en "nedbryder".
De her har noget måske: http://www.genbyg.dk/diverse_brugt/brugt_toemmer/


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også