Et-strengssystem og dårlig varme

Hej !

Jeg har et gammelt hus fra 20'erne som engang i 90'erne blev "opgraderet" med et et-strengs system og et gasfyr. Huset er på 2 etager (stue + førstesal).

Rørføringen er således, at der på fremløbet fra gasfyret (der sidder i bryggers i stueplan) sidder 3 radiatorer i stueplan, derefter går strengen op på første sal, hvor der sidder 5 radiatorer af forskellig størrelse - og endelig kører strengen ned i stueplan igen, hvor der så sidder 2 radiatorer. Den sidste er skiftet ud med en 2m håndklæderadiator/varmer (sidder i badeværelset).

Jeg har problemer med at få ordentlig varme på den næstsidste radiator - og den sidste, hvor jeg har sat den høje håndklæderadiator på, kan jeg slet ikke få varme på (bliver højst lunken).

Er det fordi de sidder i stueplan, sidst på strengen, efter at strengen har været over første sal ? Eller kan det være den høje håndklæderadiator der forstyrrer ?

Kan jeg gøre noget enkelt for at få bedre varmefordeling på strengen - uden at ændre rørføringen ? Jeg er med på at alting var lettere med et 2-strengssystem, men det er ikke lige til at ændre i de næste år.

Gode råd modtages med glæde !

Er der ellers nogen der kan henvise til en varme-VVS-konsulent der kan betales for at se på - og rådgive om sådan et eksisterende ældre system, uden blot at foreslå alt det han kan sælge for at udskifte det hele ?

Mvh. Martin

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Dit anlæg kan nok ikke værer andet end er et tostrengs med det opsætningsår, for en god ordens skyld. Du har sikkert direkte retur til kedlen fra alle radiatore.

Højst sansynligt har du for lidt "hypper" i din pumpe.

Hvilken pumpe har du og hvor store er rørene på strengen ???


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Til forklaring: jeg købte huset i 2005 med nuværende installation - jeg gætter derfor lidt på årstallene for installationen (ligger nok lidt forkert)...

Det er helt sikkert et 1-strengs system (rørene er muligvis fra en tidligere installation end fyret) - og da det overvejende er kobberrør der ikke er skjulte, er det let at se at det er et1-strengs system. Rørene i fremløbet er 15mm kobberrør - med enkelte renoverede strækninger i tilsvarende dimension PEX.

Pumpen er integreret i gasfyret, der er et BOSCH Cerapur fyr - desværre kan jeg ikke se hvilken pumpe der sidder i det - uden at skille det ad (beklædningen) - men jeg mener det er en Danfoss et-eller-andet.

Kan det være en ide at montere en ekstra pumpe på fremløbet ? - eller kan der være en forstoppelse der gør strengen mere træg en den burde være ? Kan jeg teste det - eller pumpeydelsen - på en eller anden måde ?

15 mm kobberrør på fremløb er ikke meget, Formoder det er samme størrelse på returen.   Der skal noget tryk til og flytte vandet rundt hvis rørene bare er nogenlunde lange.

Med den mistanke jeg har, ville jeg klart undersøge om den bestående pumpe ikke kunne sættes op i tryk/flow. Alternativt ville jeg skifte den bestående ud med en kraftigere, der er absolut ingen grund til at betale to gange strøm til pumper når en kan gøre det. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Et strengs anlæg virker optimalt når der er åbent for alle radiatorer.............


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Jeg har kigget lidt bedre efter; det er et 18mm rørsystem som strengen er opbygget af. Jeg kan se at jeg selv har fået lavet noget dumt i forbindelse med tilslutning af en varmekredsløb til gulvvarme på strengen og skal lige rette det før jeg går videre.

Derudover overvejer jeg - baseret på hvad jeg ellers har læst i dette forum - og jeg ved samme lejlighed kan skylle systemet ordentligt igennem...

Jeg skriver tilbage når jeg har prøvet det - og er ellers åben for ideer for at få ordentlig varme på især de sidste radiatorer.¨

Jeg kan iøvrigt se at da jeg monterede den "høje" håndklæderadiator har jeg også sat en ny termostat på. Kan den være af forkert type til 1-strengssystemet ? Hvordan kan jeg verificere det ?
Annonce

Det stykke rør der sidder mellem top og bund tilslutning på radiatorerne skal være tyndere end resten af strengen , for at presse  mere varmt vand igennem radiatorerne............


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Nu kan det godt være at jeg har overset det men hvad er din fremløbs temp?
1 streng fungere sådan at de første får mest varme og så daler det som det går derud af.
Det kunne være din pumpe, men du kunne starte med at slukke de første eller endnu bedre dem alle og se om der kommer varme frem.
Jeg har lidt svært ved at se hvordan en 1 streng virker bedst med alle ventiler åben

it is better to burn out than to fade away
Efter at have læst lidt om sagen fandt jeg ud af, at fremløbsventilen på den sidste radiator (en hånklædetørrer fra Bauhaus) var af forkert type. Det var en til to-strengs. Efter at have skiftet den til en ny 1 strengs fremløbsventil og gennemluftet hele systemet er der nu fin varme på alle radiatorer igen. Tak for alle tips!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis