Bilen er blevet sløv!

Hej

Jeg købte for et par år siden en chiptunet Seat Toledo TDI -den er chippet til omkring 150hk, og kørte virkelig godt, trak fra selv rimelige aggresive GTI'er og havde en topfart på den rigtige side af 210...

Fra for ca et års tid siden er det som om det er gået lidt ned af bakke for den kære bil, den føles ikke helt så hurtig i optrækket mere, og den er ikke meget for at komme over 180. Samtidig er det som om den får flere og flere "døde punkter" når man accelererer, selv ved moderat acceleration.

Selv om det måske ikke lyder sådan kører jeg generelt pænt, altså ikke noget med harsarderede overhalinger, hjulspin osv. Jeg kører 160km om dagen for at komme frem og tibage til arbejde og kører typisk 140-145 i timen. Så bilen skulle egentlig få den "motion" den har brug for.

Bilen har i skrivende stund kørt godt 140.000 km

Jeg ved godt man efterhånden vender sig til en bil, og alene af den grund finder bilen langsommere, men det forklarer ikke hvorfor at topfarten er så markant reduceret.

Er der nogen der har haft lignende oplevelser, og ved hvad der kan være galt. Jeg er lidt nervøs for at køre den til mekanikeren med samme forklaring, det kan de jor hurtigt bruge 2-3 dage på at finde årsagen til.

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Marla05
Har du set til dit luftfilter fornyligt :?:

Med 160 km dagligt under hjælmen kommer der en mængde støv/pollen o.a. godt stof i med indsugnings-luften :!:

Mvh.
bodker

Du må så absolut bo på sjælland når du kan færdes med den hastighed...

Vi stakler her i Jylland kommer sjældent op i nærheden af 100 km/t.
Og jeg kører 100 km til arbejde og 100 km hjem.. Altså 200 km / dag - 5 dage om ugen....

Og nej jeg kører ikke diesel. Da jeg startede på dette job havde jeg en ret ny Octavia 1,6 - 101 Hk. og den klarer fint turen ca 14,5 km/l og da vi i det seneste år generelt har haft en eller anden priskrig her der jo ikke været dyrere med benzin end dieselen havde været.

Og på hovedvej 13 op gennem jylland er der ingen planer om motor vej...
Men en masse styg lastvognstrafik Bla kommer der vist over 200 blokvognstransporter om året... Oftest vindmølle vinger eller vindmølle tårne osv. og de fylder ufatteligt og de kører oftest 3 stk i en langsom række uden mulighed for overhalinger.

Venligst Njord ;( :oops:

MVH Njord
Rart at se at også Njord kan komme med indlæg der intet har med spørgsmålet at gøre - det er sjældent :wink:

For mig har du et stort problem, og det er at du ikke har et værksted du har tillid til. Med det store antal kilometer du kører, bør en fagmand se dyret igennem engang imellem. Den har vel også et computerstik, så de straks kan se hvad den fejler.. eller findes det ikke på bilen.

Jeg ville bruge noget tid på at forhøre mig blandt ejere af tilsvarende type for at finde en mekaniker man kan stole på, og så lade ham se på den. Det koster selvfølgeligt penge, men kald mig JørgenE om ikke du bruger alt for meget brændstof nu, når der er en så åbenlys fejl på din bil. Har du målt det inden den blev sløv og efter?

Et svar på baggrund af dine oplysninger vil efter min mening nemt kunne koste dig endnu mere, for det vil være som at skyde med spredehagl. Dog giver jeg Bodker ret, for luftfilteret var dog nok det første jeg lige ville se på.

Mvh. JørgenE
Njord.
Kom til Nordjylland min ven.
Her er der masser af motorveje, og takket være EU topmødet i Kbh. har politiet 21000 afspaseringsdage tilgode. Oh, det er skjønt med den slags møder. :lol:

Marla05.
Prøv at skifte brændstoffilter samtidig med du skifter dit luftfilter. Der er tit "fyldstoffer" i diselolien.
Måske du skulle overveje at komme til Nordjylland med din bil. Her bliver man behandlet rimeligt på værkstederne.

Mvh.
bodker

"Chiptuning af dieselbiler tredobler udledningen af sundhedsskadelige partikler"

"Chiptuning af biler for at gøre dem hurtigere foregår ulovligt og formentlig i massivt omfang. Konsekvensen er en tredobling i udledningen af sundhedsskadelige partikler fra den enkelte bil"…

"Hvis et køretøj chiptunes, er det juridisk set en konstruktiv ændring af motoren. Derfor skal ejeren dokumentere, at køretøjet ikke forurener mere end det gjorde ved første indregistrering, og at forureningen ikke overstiger EU-normerne. Herefter skal bilen synes og godkendes igen."

"Chippen er ikke større end en pakke cigaretter, og den kan sagtens skjules i motorrummet. Desuden findes der mange typer med snydeanordninger på, så chiptuningen kan slås fra, når det bliver nødvendigt. De findes endda med fjernbetjening"

"Selv om chiptuningsboksen er godkendt af for eksempel den tyske kontrolinstans, TÜV, er det ifølge Ken Friis Hansen ingen garanti for, at boksen er lovlig. Snydebokse er nemlig forbudt ifølge EU-direktivet for luftforurening – også selv om grænseværdierne for luftforurening ikke overstiges."

""I praksis er der stort set ingen, der overholder loven, når de chiptuner deres køretøj," mener Ken Friis Hansen."

"Motorkonstruktørerne indgår et kompromis mellem blandt andet motorens ydeevne, holdbarhed, brændstofforbrug og effekt på miljøet, når de afstemmer motoren. Det er den balance, man forskyder med chiptuning."

Dette taler for sig selv. Det er ganske uacceptabelt med denne forurening, som er årsag til menneskers lidelser og død. Tilbage er kun at håbe, at du er et ordentligt menneske der naturligvis kører en godkendt bil og at du bor og arbejder i et land hvor du overholder hastighedsgrænserne. Er det i Danmark du kører med disse hastigheder, er det mit håb at du bliver voksen før du slår uskyldige mennesker ihjel.

Citater fra Ingeniøren/net: http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20030815/MILJO/108150042

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Annonce
Forkasteligt at du nærmest praler med at du kører med de hastigheder!! Tag dig sammen.
Jeg troede ikke fordømmelser hørte hjemme i dette forum.. Jeg vil næppe gå så langt at jeg vil kalde 140 på en motorvej for "forkasteligt"... Den lovgivende forsamling i Danmark har jo allerede sagt god for den slags hastigheder :roll:

Nå - men som der ganske rigtigt bliver citeret fra det udemærkede blad Ingeniøren - så gør din chiptuning at du narer motoren til at køre med en anden mængde brændstof end den er programmeret til fra fabrikken.. Så tjek filter/filtre til brændstof..

/Niels
Hej, tak for de mange indlæg, og Jancar, du er fuldt berettiget til din kritik, for det er uforsvarligt, det skal dog siges at det er sjældent jeg kører med de nævnte høje hastigheder, men det gør det selvfølgelig ikke meget bedre. De daglige hastigheder på omkring 140 er jo max. hastigheden, og jeg kører kun med den fart når der er "plads til det", og når der er synes jeg egentlig ikke det er uforsvarligt.

Tilbage til emnet: Jeg har fuld tillid til min mekaniker "Seat i Haslev", har kun haft positive oplevelser, kan varmt anbefales. Men, jeg kunne bare forestille mig det var svært at finde årsagen til et sådan problem, selvom bilen har det nævnte computerstik.

Jeg har overholdt samtlige servicecheck, så jeg går da stærkt udfra at filtre er skiftet når det har været påkrævet.

Bilen kører ca 17km/l når jeg kører med mine sommerdæk, og 19km/l med vinterdæk (sommerfælgende er en del større en vinterfælgende)

TriumfThye, jeg så godt indlægget i nyhederne forleden, og jeg må sige at det gav mig lidt sved på panden. Jeg må blankt indrømme at jeg ikke var klar over denne øgede forurening da jeg købte bilen, og bilen kører jo stadig lige så langt på literen som jeg betaler grøn afgift af... Bilen skal til syn i det nye år, så det kan jo være at det kan gå hen og blive ubehageligt!

P.S alle er velkomne med deres mening om andres indlæg, men forsøg dog lige at holde det i en stille og rolig tone.

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
ja, med det km/l -tal har jeg svært ved at se nogen øget forurening eller dårligt luftfilter, og det glæder mig du er tilfreds med dit værksted.

Og ja, hvis man læser mit indlæg i anden anledning i "nyt forum" her til aften, har jeg kort skitseret hvad LDS står for, herunder kritik af andre, politik mv.

Mvh. JørgenE
Hejsa,

Havde samme problem med min SDI - mistede langsomt "gnisten" (samtlige 64 toptunede HK var lissom ikke hjemme). Det viste sig at være brændsstoffilteret, der var stoppet (kun 20.000 km gammelt). Du kan lave en bypass på filteret og checke, om motoren kører bedre. Ellers kan det være skidt i tanken, der hindrer flowet og dermed begrænser ydelsen. Når du kører så langt på literen med så mange HK skulle det undre, om motoren fejler noget.

Og til alle Jer fordømmere - jeg kører dagligt 100 km på jyske motorveje (altså landeveje). Og politiet kunne såmænd snuppe os alle, for kører man under 100 km/t, er man et fartbump... Så kan man diskutere, hvorvidt det er lovgivningen, der er korrekt.....

Fart dræber ikke - men hasarderet kørsel gør!
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis