Fundament og nyt gulv i gml. stald

Hej alle I kloge hoveder :-)

Jeg har en gammel stald og et udhus/vaskehus som jeg gerne vil have om til henholdvis gildesal og isoleret vaskehus.

Billede 1+2 viser bygningerne, som jeg har sat i stand udvendig. Mit hovedhus er fra 1913 og stalden sikkert også fra dengang.

Billede 3+4 viser bygningerne indefra.

Jeg har forsøgt at brække lidt gulv op i hjørnet mellem vaskehus og stald for at se hvor langt fundamentet går ned, da planen er at grave ud, isolerere med 300mm flamingo og 10cm beton.

 

VASKEHUS: Til min store overraskelse ser det ud til at vaskehuset slet ikke har noget fundament! Det ser ud til at den nederste række mursten (enkeltsten) er sat direkte på jorden! Kan det passe? Har lavet flere stikprøver med samme resultat.

Hvis det er tilfældet dur det vel ikke at grave ned! Så skal der vel laves nyt fundament eller måske rive mure ned og bygge forfra. Det vil jeg dog helst ikke ud i, men det er vel nødvendigt?

 

STALD: Her ser der ud til at være fundament, men det ser ud til at være lavet af blandende brokker og virker rimelig ujævnt og porøst. Kan det passe? Jeg ved det er svært for nogle at svare på disse spørgsmål, men håber på at der sidder nogle som udfra billeder kan komme med et kvalificeret bud på hvad fundamentet er lavet af. Jeg har også gravet ned langs fundamentet udefra, men blev ikke meget klogere.

 

Nogle der har et bud?

/Jacob

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan meget godt passe. Se denne tråd.http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/194843 

Men skal du grave det indvendige ud, er du nødt til at understøbe din mur, længere ned, ellers skrider muren indad når du frilægger det. Og det kan få katastrofale følger, huset falder sammen og du og andre kan komme i klemme.

Det kan laves ved at grave ned under muren, nogen steder, men kun i 1 meters bredde,  hvert sted. Der stables sokkelsten op til ca. 5 cm under muren (plads til at fylde beton i)

Du bør efterlade plads til 1-2 cm fuge under muren, som så fuges, efter nogle dage, med element montage beton ( Det svinder ikke ved hærdning)

Når disse 1 meter stykker er stabile, kan du fortsætte 1m på hver side af dem, og gentage det. Jeg har lavet det sådan i min kælder, for 20 år siden. Og det har ikke lavet en eneste revne i muren over,


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jørgen for H...... tror du at jks har nogen glæde af den kommentar.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja det er ikke ualmindeligt, med sådan en dårlig eller manglende sokkel på gamle bygninger.

Det er jo ikke umuligt, at grave ud, og lave sokkel, du kan kun tage et lille stykke af gangen.
Det er uhyre tidskrævende, men billigt i materialer, så laver du det selv kan det gøres ret billigt.

Men det skal gøres med omtanke !

Prøv at kikke denne tråd, her er bla. nogle gode billeder, af understøbning af sokkel.
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/172976
Skrevet af ev elmand på 04-01-2015 13:59

Jørgen for H...... tror du at jks har nogen glæde af den kommentar.

Næh, men den lå lige til højrebenet, og så fik jeg da lige skovlen under dig, bare en gang

 

 

 

Annonce
Har du fået fjernet skille vægen.
så vidt jeg husker, så blev metoden med hveranden meter og 2 gange rundt også brugt på (nogle af) palæerne på Amalienborg, da man opdagede de oprindelige egepæle de var funderede p,å begyndte at rådne pga. grundvandssænkning. Metoden er ihvertfald gennemprøvet, men er som nævnt meget tidskrævende, og skal udføres med stor omtanke og påpasselighed, for at undgå noget går galt, som f.eks. Understøtning af såvel udgravning, som bygningsdele ovenover. Det behøver ikke være slemt, men har du f.eks. meget sandet jord at grave i, øges risikoen for kollaps af udgravningen. Vær særlig opmærksom ved hjørner, sammenbygninger af vægge, og i det hele taget hvor belastningen er større end gennemsnitligt. Et murhjørne med vægten fra et kelparti vil være et sådant punkt, og vil kræve understøtning af bygningsdelene rundt om udgravningen, for at lette trykket.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Nu ved jeg ikke om nogen husker fyren i Aalborg for nogle år siden? Han havde gang i at grave kælderen ud.... Og gravede og gravede. Huset blev ubeboeligt, dømt til nedrivning og forsikringen trak sig. Det er et af den slags projekter hvor man skal tænke sig RIGTIG godt om, og bruge den tid på det, som er nødvendig, for tyngdeloven bryder man ikke ustraffet.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Hej
Tak for jeres svar.
Nej, - jeg har ikke fjernet skillevæggen endnu. Det er en del af dette projekt :-)

Overvejer at droppe isoleringen af gulv I vaskehuset, da jeg ikke orker at skulle lave nyt fundament. Måske bare banke det gamle 3-4 cm ujævne gulv op og støbe lidt nyt gulv.

Hvad med I stalden, hvor der er fundament, men måske ikke nok til at grave 40 cm ned. Vil det gøre nogen forskel med blot 10cm flamingo.
Rummet skal kun bruges som gildesal og vil 99% af tiden blot bruges som uopvarmet opbevaring. Jeg vil dog gerne undgå at gulvet "sveder" og bliver fugtigt som det gør I dag. Vil 10cm flamingo ændre på det?

/Jacob
For at flamenco skal kunne fungere som kapillarbrydende lag, skal det være 220mm, og ellers skal du have singles eller andet drænmateriale nedenunder for at holde vandet fra at stå op under gulvet.
Mvh.
Martin

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis