Pode material

Hvor køber I jeres Pode materiale, Jeg har været igang med at klippe grene til podning (æble og blommer) og skal have investeret i udstyret.

Hælder mest til den gamle metode med voks og bast  evt elastik.

Hvad kan I anbefale?

Henrik

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg fiflede lidt med det for år tilbage, og anvendte også podekviste med voks/bast. Succesraten var begrænset, men mere øvelse havde nok hjulpet :-) Jeg tror der er mange gode steder at få udstyr, men Hedeselskabet har da et pænt udvalg af gode sager (link). Pdekviste kan du jo få fat i hvorsomhelst, men er det æbletræer så er det muligt at få spændende kviste fra gamle sorter ved Landbohøjskolens Pomet og ved Blomstergården i Tjele.

Men dit spørgsmål fik mig til at tænke på en kniv jeg har liggende, som jeg tror kan være relateret til podning, men alligevel ikke ligner den gængse model podekniv jeg kender. Er der nogen der kan  hjælpe hører jeg gerne. Kniven er smal som en podekniv og skarp på begge sider, bladet er ca 8 cm langt og kniven er i alt omkring 20 cm.

 

Jeg købte da jeg var på kursus med Boi Jensen.
På kurset podede jeg en italiens svedskeblomme og et æbletræ. Blommen overlevede
Jeg har efterfølgende podet 5 æblesorter på en stamme fra en kerne jeg selv har sået. Alle 5 lykkedes og bærer rigtig fint.
Det hele har været med bast og voks.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Hej Speey
Spændende at pode på frø du selv har sået! hvorlænge fik der fra de såede til du poede og til de bar frugt?

Jeg har sådan en svaghed med at jeg ikke kan lade være med at så diverse frø, jeg falder over, så det var egentlig mest for sjov at jeg såede det.
Jeg vil tro at det har været 5-6 år gammelt, da jeg podede - til gengæld var der æbler allerede året efter podningen.

Efter 1 måned

efter 2 måneder

 


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Henrik R:
Jeg har været på podekursus hos Boi Jensen - http://www.de-gamle-sorter.dk/

En virkelig behagelig mand, som tog sig tid til at forklare.
Også er han den billigste hvad angår kviste og generel materiale.

Jeg podet 15 æbletræer og 14 lever stadig.

Hvis du allerede har klippet podekviste, så skal du huske at gemme dem et køligt sted.
Lyder spændende med ham Boi Jensen.

Har lige skrevet en mail til ham med en forespørgsel ang. arrangement i vores bylaug.
Evt fylder vi nok en bil og tager til en af de kurser han har i nærheden.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis