Hvordan kan man investere sin pension

Affødt af anden tråd. Der er folk her der ved alt. Hvordan får man invisteret sin pension. Jeg har både firma pension og en rate, som er oprettet men ikke ført vider da det stoppede.

Jeg er i PKA, og er står ikke meget på deres side om at forvalte sin pension selv....

Hvrdan har i gjort, dem af jer hvor pengene ikke bare står og glor på en konto. Hvad med afkastet.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af PeterR på 02-01-2015 19:32

Affødt af anden tråd. Der er folk her der ved alt. Hvordan får man invisteret sin pension. Jeg har både firma pension og en rate, som er oprettet men ikke ført vider da det stoppede.

Jeg er i PKA, og er står ikke meget på deres side om at forvalte sin pension selv....

Hvrdan har i gjort, dem af jer hvor pengene ikke bare står og glor på en konto. Hvad med afkastet.

MVH

Mine privattegnede pensioner ( rate,livslang og aldersopsparing ) ) står i banken på en investeringsmodel hvor der er delt mellem obligationer ( lange og korte ) , udenlandske og danske aktier. Fordelingen bestemmer jeg selv alt efter hvor risikovillig jeg er. Det koster lidt at have banken til at styre det - men det er væsentligt bedre end min firmapension i Nordea Liv og pension. Mine private gav ca. 12 %/år i 2013 og 2014 - firmapensionen lå og rodede nede omkring 2-3 % - fordi den er investeret med minimal risiko og højest mulige sikerhed.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af PeterR på 02-01-2015 20:02
Og firmapensionen har du ingen råderet over ?

Desværre ikke endnu.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Mine få pensionsmidler er alene frie midler, som jeg selv styrer via SAXO Bank.
I 2014 havde jeg et afkast på 45% i danske aktier, således at jeg godt og vel fik indhentet de grufulde tab jeg, ligesom andre, måtte incassere i de tidligere år.
Det kræver is i maven at se på lortet, når det vælter ned hver dag over en længere periode, men jeg har snart lært, at man skal holde ud, hvis man har ordentlige papirer. Hvis jeg ikke var gået i panik i den store depression og blev bange for at stå på igen ville jeg have været betydeligt bedre stillet. Min hustru har 450% ialt på Coloplast over de sidste 6 år, men hun er også mere standhaftig!
Det jeg har haft glæde af er Coloplast og NOVO og det sidste års tid Vestas, som er lidt af en spiller, som man skal være klar til at smide ud. Det rene lort har været APMøller og Dansk Bank.
I dag var det morsomt at have Vestas! , men den kan lynhurtigt give tæsk.
Jeg skal IKKE have nogen banker til at styre noget som helst OVERHOVEDET, Det eneste der tæller for dem, er deres egen gevinstmaksimering på kundens regning. Bare se de gode råd folk i Roskilde Bank , og mange andre banker, fik af de flinke bankfolk.
Lyt heller aldrig til "eksperter". Er der 10 eksperter, der siger at det vil stige på mandag, er der 10 andre, der vil sige at det skal falde. Så kan man jo lige så godt selv slå plat eller krone. Og hold snotten meget langt væk fra børsintroduktioner. Lad mig lige minde om OWBunker!!! Sådan går det stort set altid, måske knapt så groft.
Hvis man er rig nok og har is i maven, ville russiske aktier måske være sagen, f.eks. Gazprom??? Hvor længe vil man blive ved med at udsulte hinanden, pga af en dybt korrupt røverstat, før man kommer til fornuft.
Men spændende at dyrke.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tjah - der var grufulde tab på mine i 2008 ( finanskrisen ) - som blev hentet hjem igen i 2009.

Siden har der været et stabilt afkast på 10 - 15 %/år ved at have en fornuftig fordeling og banken til hjælp - så det er såmænd ikke så ringe endda ;-)

Kunne ikke drømme om kun at spille på en enkelt hest :-) - men ja, Danske aktier har været en god investering i 2014.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg mener nu ikke at investeringspuljer i bankerne er så ringe som KTM antyder. Jeg været på den hest i mange år, med gode afkast, (en lussing i 08 som blev indhentet i 09)

Fra jeg var 50 år cirka på middel risiko, men i de sidste år (jeg er nu 65) på lav risiko. Jeg er ikke til det med selv at spille med pengene. Vores firma pension har vi da den samme indflydelse på.

Hvis man ikke sætter sig noget ind i sagerne, vil jeg da foreslå en høj - middel risiko hvis man har 5 - 15 år til pensionsalder. Men så tage en lav risiko når det nærmer sig. Det er sgi da skønt at konens og min har givet tilsammen ca 150 000 i 2014 uden at røre en finger. (kun med musen for at se hvordan det går)

Nu ved jeg jo ikke hvor gammel du er, eller om du har ledige midler ( det har alle, hvis man prioriterer) Når børn er flytter hjemmefra, og huset betalt må der da blive nogen. Men jeg vil da råde dig til at lave nogle opsparinger ved siden af de overenskomstmæssige. Det er rart at kunne holde nogenlunde samme levestandard i pensionsårene.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis