Kondens på underside af krydsfiner med tagpap

Hej lds.

Jeg er igang med at bygge kolonihavehus. 

I november fik jeg lavet taget færdig, som består af krydsfiner med undertagpap og tagshingles på toppen. Alt er lukket og er tæt. 

Huset er ikke lukket med andet end pressenning hele vejen rundt, dog har jeg i gavltoppene ladet det stå åbent. ( jeg tænkte at luft var godt )

Igår da jeg var der for at se om det stadig stod - kunne jeg konstatere at tagkrydsfineren var fugtig inde i huset - og det er begyndt at blive lidt sort, jeg tænker det er start på skimmelsvampdannelse. 

 

Så har jeg jo snakket lidt med min tømrer ven, og læst på google osv og er kommet frem til at det må være kondens. 

Hvad kan jeg gøre ved dette. Går det væk når jeg får isoleret loftet ? 

Tror i det vil hjælpe at lukke gavlene til oppe i toppen så der ikke suser kold luft gennem huset ? Jeg har nemlig først planer om at isolere til februar. 

Men er der en nu og her løsning tror i ? 

Og hvordan er det med at male krydsfiner ? 

 

Tak tak 

 

 

 

 

 

 

 

 


 Vh.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske en gang rodalon kan forebygge at der kommer skimmelsvamp, rodalon kan købes i de fleste dagligvarebutikker.

Tagkrydsfiner har en kedelig tendens til at blive sort.

Der skal være rigelig udluftning, andet kan du ikke gøre, men der kan stadig komme kondens.

Tagkrydsfiner er nemt nok at male, men da det er indendørs, vil jeg ikke anbefale at bruge alm. træbeskyttelse-

Hvis konklusionen er, at fugten skyldes kondens, så er det almene råd til afhjælpning jo ventilation. Så du skal næppe forvente, at der dannes mindre kondensfugt, hvis du reducerer ventilationen.

For tiden oplever du jo også, at der dannes kondensfugt på indersiden af en drivhusrude.Jeg tror ikke du har grund til bekymring, det aktuelle fugtige vejr taget i betragtning. Når du får sat gavl og sider på og isoleret løser problemet sig. 

Vil du sikre dig mod jordslåethed på krydsfineren nu, så lav en kraftig rodalonopløsning og hæld på en havesprøjte og sprøjt fineren, så skal det såmænd nok holde til februar. 

Hvis det begynder af fryse efter jul, som antydet i vejrudsigterne, så løser problemet sig selv.

Afhængigt af hvad dine fremtidsplaner for kolonihaven er, så kunne et energipanel jo være en god investering allerede nu. "Gratis" ventilation og tildels til lidt opvarmning.

https://www.bilka.dk/hus-og-have/energi-og-varme/energipaneler/pl/luftsolfangere
Mange tak for svar.

Jeg vil sprøjte dem med rodalon og håbe det forsvinder

Og jeg vil da bestemt overveje et energipanel - det ser smart ud.

Vh

 Vh.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også