roth Alpha 2 pumpe tager varme.

Jeg har et problem med mit roth gulvvarme system.

Når jeg køre på kedel pumpen er Fremløbs temp fin. Fordeler røret efter roth pumpen får masse varme, som så løber op i huset via pex.

Problemet er at, når jeg tænder for alpha 2l pumpen, så Mister alt efter pumpen , rigtig meget varme. Har jeg fx fremløbs temp før pumpe på 55 grader, så vil jeg skyde på at temp efter pumpen er 35-40 grader.

Nogle der kan hjælpe?

Mvh
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som om du har gulvvarme med blandesløjfe. Og så er det meningen at fremløbstemperaturen skal ligge på 30-40 grader alt efter husets konstruktion og isolering. Så bliver der bare pumpet mere vand igennem med lavere temperatur istedet for lidt vand med høj temperatur. Men blandesløjfen opnår du en mere jævn gulvvarmetemperatur og dermed bedre komfort. Der sidder sikkert en termostat som regulerer temperaturen i gulvvarmemanifolden.

Prøv evt. at smide et billede op af din gulvvarme-blandesløjfe.

Tja og e. Det vand du kører rundt i dit gulv må helst ikke blive for varmt, da gulvet så bliver ubehaligt og gå på. Ligeledes kan et eventuelt trægulv øverst overhovedet ikke lide for meget varme. Allerede 35 grader syntes at være godt og vel i overkanten for et komfortabelt gulv.

Din pumpe sidder formodentelig på det der teknisk hedder en termisk shuntanordning, der gør at vandets fremløbstemperatur bliver sænket. Samtidig sørger din pumpe for at vandet cirkulerer i dit gulv.

Måske har jeg fuldstændigt misforstået dit problem. Har du mulighed for at "hæfte" et billede af anlæget på dit indlæg, kunne det være jeg kunne skyde mig nærmere ind på problemet.

Fortsat god forjul. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

 

Pumpen føre den bare det varme vand videre i systemet? Eller blander den evt vand fra fremløb og tilbage løb?
Det er fuldstændig som Nitter og Akjeldsen skriver, og som du selv til sidst stiller som spørgsmål. Pumpen Kører rundt med det samme vand i din gulvvarme, indtil det falder lidt i temperatur. Så åbner termostaten lidt for det meget varme vand og spæder op igen indtil temperaturen er nået. Det er fuldstændig som det skal være. Du bestemmer temperatur i gulvet med termostaten. Og den må gerne være ca. 30 grader.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Tja, det syntes som om alt virker som det burde, når du bare sørger for og holde pumpen med strøm. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg får lyst til at forklare for dig, hvordan det virker.
1. Den sorte boks med lamperne i, er styreboks. Den modtager signal fra de enkelte termostater du har i rummene, når de kalder på varme.
Det medfører at en lille lampe for det rum tændes og strøm sættes til en telestat (de sorte på fordeler med en blå knap) som kan åbne ud til det pågældende rum.
Lampen tænder med det samme, men telestat tager 2-3 minutter om at reagere.
2. Den termostat der sidder ved pumpe, stilles så lavt at telestater er åbne meget af tiden. Så får du den mest behagelige varme.
Har du for høj blande temperatur, kan du måske mærke forskel på gulvtemperatur fra den ene side af stuen til den anden.
Hvis nogen af telestater aldrig lukker, så må termostaten skrues lidt op, så får den temperatur du forlanger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu får den lov til at køre til i morgen. Syntes nu stadig at temperaturen efter pumpen er lidt lav. Men det tager nok lidt tid før der hele er varmet op.

Hvad mener du med at "den får lov til at køre til i morgen"? Pumpen skal ikke bare køre til i morgen. Pumpen skal blive ved med at køre de næste mange år. Den er en del af systemet, og kan ikke undværes og temperaturen i blande sløjfen skal være lav.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, den er jeg med på men kommer der ikke ordentlig varme i systemet, så må jeg få en til at kigge på det.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis