Fer og not

Hej Alle sammen

I forbindelse med at jeg er igang med en renovering af agter dækket på min jolle, fandt jeg ud af at agter dækket nok skulle skiftes. I den forbindelse så jeg at dækket var samlet med fer og not. Så mit spørgsmål er: 

Er det den korrekte måde at lave samlingerne på? 

Jeg har vedhæftet et billede af dækket, set overnfra ser det fint ud, men neden under er det ret råddent. Beklager den dårlige vinkel, men har ikke lige mulighed for at oploade et bedre billede.  


På forhånd tak / Best regards

Jakob Hvidt
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er ikke faguddannet på dette felt.

Dækket på den sidste trækutter til Thorup Strand (lavet af en lokal bådbygger) blev lavet af goe' Gl. Dags gulvbrædder med fer & not, (tykke) de kan "arbejde" en lille smule, i forhold til våd/tør, så går ud fra at det også er fint til en lille jolle


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
At pløje (lave fer og not) i brædderne er lige så korrekt, som flere andre måder at gøre det på. Da brædderne ikke er lige brede, er det jo nok en opgave du enten selv må udføre, eller få en med maskineri til at klare for dig. Man kan pløje brædderne sådan, at der stadig er en ca 3-4 mm revne mellem brædderne på oversiden, når de er slået helt sammen på undersiden. Revnen på oversiden kan du så fuge (nådde) med Sikaflex eller noget lign. , husk at der skal tape i bunden af revnen (fugen).
Når dækket ikke er større end vist på billedet, kan du også overveje at lægge et stykke vandfast krydsfiner på istedet for de gamle brædder. Det bliver nok den billigste, nemmeste og tætteste løsning.

 

Som Bjørn skriver, ville jeg nok også vælg et stykke vandfast krydsfiner

Tak for alle svarene.. Jeg har valgt selv og lave fer og not, som i har beskrevet. Jeg har anvendt en fræser til at lave not'en og fer'en, hvilket blev rigtig godt. 

I kan se det endelige resultat på det vedhæftede billede, dog er det ikke fuget, tilpasset helt eller monteret endnu. Men lægger billede op når jeg er helt færdig.. 

Rigtig god jul og tak for hjælpen.. 

 


På forhånd tak / Best regards

Jakob Hvidt
Flot arbejde, godt du ikke valgte at ligge krydsfiner på...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis