LDS cyklon

Halløj

Jeg har gået og rodet noget med tanken om selv at bygge en cyklon til udsugning i hjemmeværkstedet.

De kan jo købes i alle mulige varianter og størrelser, men efter hvad jeg har kunnet finde ud af, så kræver det omkring 5hk for rigtigt effektivt sug, og selvfølgelig i kombination med glatte rør på mellem 160 og 200mm i diameter, før man også slipper for det fine sundhedsskadelige (træ-)støv.

Jeg har set en del spændende ting på youtube, men endte med Bill Pentz, som jeg syntes - uden i øvrigt at have en brik forstand på det - lød rigtig fornuftig.

Her i landet vil det nok kræve støjdæmpet og brandhæmmende indbygning af sådan en svend, for ikke at genere naboer hæmningsløst, og i den forbindelse kan der måske også være noget med atex-sikring.

Inden jeg kom så langt, så påbegyndte jeg en mindre model til industristøvsuger i MDF, og ja - jeg spurgte også mig selv - Hvor dum har man lov at være? For MDF er jo langtfra lufttæt.

Selvom det måske ender i et uoverstigeligt projekt med store omkostninger og umulige miljøkrav, så er min nysgerrighed langt fra stillet, da jeg synes det er en genial opfindelse med rigtig god anvendelse, så jeg ville gerne høre jer derude, om der evt. findes nogle erfaringer på området, og også gerne i detaljer. Materialevalg, dobbelt-cyklon, udformning (diameter, hældning på tragten, længde på sugerrøret, motorer, blæsere osv. osv.)

plade, glasfiber, densit??

Alle forslag og input er velkomne

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal ikke sammeligne rørdimension til villaventilation, og støv/spånudsugning.

Ved villaventilation gælder det om at flytte en mindre mængde luft, så støjsvag som mulig.

Ved spånudsugning skal du have en meget højere vacum og lufthastighed i rørene, for at støv og spånner ikke bundfælder sig. og tilstopper rør. Der vil også typisk kun være et sugested åben ad gangen, så m3 behovet holdes så lavt som mulig. Jeg kan ikke alle størrelser i hovedet, men 3-4000 m3/timen vil oftest kræve 160mm rør.

Hvis du sammenligner med centralstøvsuger, er rørene der omkring 50 mm Husk at rørareal stiger i 2.potens med diameter, så en 200 mm er 16 gange så stor tværsnit, som en 50 mm

Med hensyn til cyklon, kan de med fordel ofte findes på DBA eller G&G. Den skal jo være tønde rund med en kegle i bunden. Med et indløb der får luften til at cirkulere, så støvet kommer ud ved kanten og falder ned. Den renere luft i midten, og ud igennem filter.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har en færdigkøbt cyklon på både min Festool støvsuger og på min spånsuger. Begge cykloner er fra Oneida og er købt her:

http://www.sorotec.de/shop/Absaugung/Dust-Deputy-297/

Min lille cyklon fungerer perfekt med støvsugeren, det er en fornøjelse ikke at skulle tømme en pose i tide og utide.

Den store cyklon er koblet på en 2 hk spånsuger og monteret med 125 mm spirorør, det fungerer fremragende.

Hvis du vil bygge selv, kan du finde lidt inspiration her:

http://woodgears.ca/reader/richard/index.html

- og her:

http://www.instructables.com/id/Dust-Cyclone-made-from-a-Traffic-Cone/


Med venlig hilsen

Anders

Lige en rettelse. Jeg har læst lidt på lektien, på sugestedet bør man have en lufthastighed på 18 - 25 m/sec, ved roterende værktøjer, som f.eks fræser og kehle maskiner. Tragten bør sidde i spånretningen, da værktøjet i sig selv virker som en ventilator der spreder spånerne.

De 18 - 25 m/sec er bærehastigheden for spåner af forskellig størrelse. ( ved udsug af svejse røg taler man om 0,5 m/sec.) så der er stor spændvidde.

Overfører vi de 18 - 25 m/sec fra sugetragte, til rør får man ideelt følgende: (rør kan godt bære ved lidt lavere hastighed.

D rør i mm                   m3/timen

100                               500-800

125                               800-1100

160                               1300-1800

sugehovedets areal bør ligge indenfor disse intervaller. Kommer man udover kan man udfylde i midten, så der bliver godt sug i spalten.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er fedt med nørderiet - bliv endelig ved!

Mht. dobbelt-cyklonen, så tænkte jeg på, om ikke det ville kunne lade sig gøre med at have den 1. luften passerer igennem, tage 70-90% af skidtet og siden gå op i rørdiameter, så det helt fine støv kan aflejres i nummer 2 - evt. helt uden filter. Jeg er klar over det vil blive en større historie, for at sænke lufthastigheden tilstrækkeligt, og samtidig holde sug nok på til at give ordentligt træk ved sugestedet og gennem rørene.

Jeg har også kigget på Oneida og andre, og de tager jo alle rimeligt fra, men et gennemgående problem jeg synes er til stede er mudderkastningen i branchen. Det lader lidt som om alle tror de bliver højere af at stå på andres skuldre, forstået på den måde at de alle iflg. dem selv er bedst, og det naboen laver er noget skrammel, og mange gange helt uden, eller med meget sparsom dokumentation hvorfor.

Det jeg tænker på at lave vil være med rørdiameter >100mm, da tabet ellers bliver for stort, set i forhold til at en værkstedsstøvsuger døjer med at følge med en bordsav.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis