Hvilken fuge til vinduer udendørs

Hvad skal man fuge med? Helst noget som kan fuges med i dette kolde vejr.

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Det kommer helt an på hvad din ydervæg og vindue består af?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Okay.
Hvis den tilstødende karm er af træ. Så ville jeg nok anvende en mørtelfuge eller ilmodbånd.
Hvis der bruges en gummifuge eller et tæt materiale. vil vandet suge sig ind i murstenen og transportere sig ind bag fugen.
Som så vil nedbryde trækarmen, fordi vandet ikke vil kunne transportere sig væk igen.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det er en ny ledhejseport i stål/alu.
Grunden til der skal fuges er fordi muren indvendig er skæv, og den er derfor klodset ud fra væggen. Dette giver så en åbning på 1cm i toppen, og 1mm i bunden.

Jeg tænker gummifuge?
Jeg tænker ja ?
Jeg tog udgangspunkt i det du fortalte mig, derfor skrev jeg dette.
Kunne jo ikke vide der var bonusinfo

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
MS eller PU fuge, men gå på jagt på tømmerhandlen. Der er ikke mange, om nogen, fugemasser, som bryder sig om frost inden de er udhærdede. Det sløver under alle omstændigheder hærdeprocessen, uanset hvilken du finder. Mht. til det med tætte fuger og vinduer, så skulle en hulmur gerne være ventileret, og dermed ikke udgøre noget større problem. Det er det derimod, hvis man skummer vinduer i, fordi det holder på fugten, og sidder i direkte kontakt med vinduet.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
...og murværket skal være tørt for vedhæftning, ellers duer MS helt sikkert ikke. PU ved jeg ikke helt med, men chancerne er større, da det hærder op via fugt, men der kommer temperaturen i spil igen.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Der er ikke nogen hulmur ved en muret fals. Der er en kuldebro, hvor stenene ligger ind mod hinanden. I ældre huse og ved nyere huse er der en kuldebros isolering. Så der kan godt opstå fugt ved dette hjørne. Desuden er den ventileret spalte der for, at fjerne fugten der vil sætte sig på isoleringen. Murværket vil næsten altid være fugtig. Bare ikke på varme sommerdage.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
@dsbk

du har delvist ret. Det er kun i teorien man kan få den påstand til at holde 100%. I praksis er der det ene scenarie, som du her nævner, og det har da sin berettigelse, men faktum er bare - for mørtelfugers vedkommende ihvertfald, at de efter ret kort tid slipper vinduet, og herefter lukker mere vand ind(e), end ud, og for ilmodbånds vedkommende er det stort set det samme pga. risikoen for fejlmontage, som er temmelig stor. Iøvrigt duer ilmodbånd slet ikke hvor der er stærk vind og vandpåvirkning, fordi trykket udenpå fugebåndet er større end indenfor. På sådanne steder skal det komprimeres 5 gange for at have nogen effekt, og den tykkelse kan man ikke få ind i fugen. I praksis vil det være bedre at undlade stopværk, så der står luft omkring vinduet, og evt. Ventilere fugen med rør, hvis man er bange for fugtophobning.

Ved løse lysninger løber hulmursisoleringen helt imod vinduet, og dermed også ventilationen af samme, og det er rigeligt. Ellers er murværket så fugtophobet af andre årsager, at vinduerne rådner.

Jeg har endnu aldrig set vinduer rådne pga. tætte fuger - der har altid været en anden årsag. Der er en teoretisk risiko - ja, men det dækker som regel over noget andet. I teorien holder huse uden gesims og udhæng også i Danmark... Det gør de bare ikke i praksis.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Jeg konstatere ikke fra det teoretiske. Jeg har tros alt været murer inden.
Jeg kender ikke ret meget til ilmodbåndet, En mørtelfuge kan revne i samlingen, men det er fordi den ikke er udført ordenligt altså ikke kommet langt nok tilbage i fugefalsen, forkert mørteltype og/eller ikke tilstrækkelig dybte.
Det siges også at en gummifuge skal ventileres bagved for, at forekomme dette.
Jeg har set fugt bag gummifuger efter nogen par gange. hvor jeg mætte erstatte den med en mørtel fuge. men nej ikke råd som sådan. men en nedbrydelse også.
Man har fundet ud af i praksis at pu skum også nedbryder vinduet. men det er langsomt.

Og i forhold til teorien om udhæng. Er dette forkert Der anbefales altid et udhæng på 600mm, men det sjældent det bliver udført. Altså Der bør udføres et udhæng.

Men tilbage til emnet.
Så vil jeg ikke anbefale en mørtelfuge, da det med garanti vil revne op af stål/alu.
så vil det være bedre med en gummifuge. men husk fugebånd.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også