Udhæng 30cm godt eller skidt?

Hej.

Vi skal til at bygge nyt hus, og vi kan vælge mellem 30cm og 50cm udhæng, ved 30cm udhæng er der et par mursten over vinduet som vi umiddelbart synes letter husets udtryk, men er det godt eller skidt? Er 30cm udhæng ligeså godt som 50cm udhæng eller svarer det til slet ikke at have udhæng?

MVH Belucl

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har 30 cm og synes det virke visuelt naturligt. Jeg vil gætte på, at 50 cm vil ligne noget i retning af en for stor hat, der er trukket ned over "ørerne". De 30 cm dækker også rimeligt for solen i højsommertiden, så det tager noget af den værste varme, uden at tage al lyset.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er jo lidt som at spørge hvad man bedst ka' li'...

Jeg vil forretrække så bredt et udhæng som det er mugligt, ud fra den betragtning at vinduerne ikke bliver så beskidte som hvis de er udsatte.Omvendt så tager et udhæng jo noget af lyset, og det kan jo være skidt, når man skal sidde i stuen 

 

I vores sidste hus havde vi et udhæng på over en meter på den ene side af huset (med fladt tag) og her kunne jeg nøjes med at pudse vinduer 2 gange om året, men på den anden side af huset, var der ingen udhæng, og her skulle jeg pudse en gang om måneden   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg ville vælge 50 cm udhænget.
Det giver en meget bedre beskyttelse af murene.
Prøv at se på huse med nogle år på bagen. De der har nul eller lille udhæng har møre og trætte sten og fuger.
De der har stort udhæng holder sig meget bedre.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Mange tak for svarene, det hjalp os frem til et valg.
Jeg er enig med ktm mht at huset er pænere med 30cm. men samtidig enig med Chr. i at 50cm udhæng beskytter murværk bedre.
Jeg tror vi lader det praktiske vinde denne gang.
Har 50cm udhæng på vores hus ( på langsiderne, på gavlene har vi ca. 30 cm) Synes nu ikke det ser forkert ud eller tager for meget af lyset! :-)

Nu er vores hus et træhus, så udhænget gør jo også at jeg ikke skal svinge penslen så ofte :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Så tag 40 cm's udhæng!

Mvh. Christian M
 

Om udhænget virker stort eller lille afhænger jo helt af hvilken stil man i øvrigt vælger på huset, forstået på den måde at hvis det nu er et moderne kubistisk hus, så vil det se helt malplaceret ud, men omvendt, hvis det er et klassisk vinkelhus med valmet tag, så er 50cm faktisk i underkanten.

Hvad der derimod er helt sikkert, er at det danske klima afkræver stort - så stort som muligt - udhæng, da vi hver dag i året udsætter vores huse for noget af det hårdeste klima her på jorden. Ikke ret mange steder finder man en kombination af så meget vand og sol, kombineret med frost og varme. For træs vedkommende - vinduer f.eks., starter den onde cirkel med solen, som brænder dæklaget af, dernæst kommer fugten og trænger ind, og så eksploderer frosten det hele... Det er måske endda endnu mere udpræget ved murværk.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Skrevet af Belucl på 09-12-2014 19:20
Mange tak for svarene, det hjalp os frem til et valg.
Jeg er enig med ktm mht at huset er pænere med 30cm. men samtidig enig med Chr. i at 50cm udhæng beskytter murværk bedre.
Jeg tror vi lader det praktiske vinde denne gang.

 

Lyder fornuftigt. Vi kender et par, som har fjernet udhænget på deres 60'er hus, med det resultat at formuren begyndte at skalle og frostsprænge. De er ved at få ny formur på 2/3 af huset. Det er dyrt og de ønsker sig inderligt deres udhæng tilbage.

Vi har været ved at kigge på tilbygning og selvom, den blev tegnet i stram skandinavisk stil uden udhæng og stadig så godt ud på huset, endte vi også med at få tegnet udhæng på der. At den så aldrig blev bygget er en helt anden snak

 

 

Jeg har 2 træsommerhuse med ca. 75 cm udhæng langs facader, og 2 m i gavlene undtagen på 4 m, hvor der "kun" er 50 cm, og der ses tydeligt forskel på belastningen fra vejrliget, som er lig med udhængets størrelse.

Hvis man skal bygge i Danmark skal der foretages konstruktiv sikring mod fugtbelastning/vejrliget, og det er lig med udhæng på bygningerne, og jo større jo bedre.
og jo større jo bedre


Ja ja ja, alt med måde vel?

Her til morgen fik vi slagregn ind på et vinduesparti bag ved 3,5 meter overdækket tagterrasse. Så det var åbenbart ikke tilstrækkelig sikring mod fugtbelastning.
Det sker så som regel kun et par gange om året, men det lever vi så med.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis