nyatoh træ olie tit?

Hej LDS

Under renoveringen af mit hus, er jeg nået til og skulle købe/installere nogen vindues karme 

 

Da huset er med maghoni vinduer, tænkte jeg de ville være flot med en vindues karm i samme farve/materiale.

Og faldt ved en tilfældighed over nyatoh træ, og som en ægt LDSer søgte jeg self lidt på hårdhed og generel vedligehold.

Derved faldt jeg over lidt forum indlæg på andre sider, hvor der gøres kraftigt opmærksom på at naytoh skal have olie tit og ofte, for ikke at tøre ud og blive grimt.

 

Tænkte at der måtte være nogen flinke LDSere som kunne give lidt input omkring at bruge naytoh som vindues karm?

Og hvor tit skal det have olie, hvert år, måned, uge ??

 

I min verden er det okay at skulle over vinduerne og karmene engang om året eller to 


Venlig Hilsen
Rønbo
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror ikke det skal have olie ret tit, det der omtales er vel til have møbler eller træet befinder sig uden dørs, der kan det være nødvendigt med mindst en gang om året p.g.a. solen og vejrets påvirkning. Du vil have det inden døre, så tror ikke det skal have så tit.

Hmm det ene forum emne jeg læste, var når det var brugt som bordplade.
Der blev bla slået på at der var derfor man ikke kunne købe det som bordplade i rigtige køkken forretninger.

Hvis det ikke blev olieret tit ville blive grimt og/eller "skarp" med tendens til at være flosset/give fliser

Venlig Hilsen
Rønbo

Jamen hvis du har tænkt dig at bruge dine vindus karme som køkken bord skal det da have olie tiere, men som vindues karm der ikke har anden funktion en at pynte lidt på tingene kan jeg ikke forstille mig at de skal have olie ret tit.

Ja det kan da jo være noget om
Var bare at så vidt jeg læste det, ville Nyatoh have en tendens til og tørre ud, også selvom det bare er en vindues karm

Men jeg prøver det sku, om ikke andet så må det jo få et par gange om året

Venlig Hilsen
Rønbo
De skal have olie ligeså tit som vinduerne i samme produkt. Det er den eneste bagsige jeg kan finde ved maghoni vinduer. De tåler ikke solen for godt, og skal derfor have olie mindst 1 gang om året, hvis du ikke ønsker den askegrå farve, og ikke vil slibe ned inden du giver olie.
Træet skal behandles inden det begynder at blive grå. JEg vil anbefale en olie med farvepigment i, da det forlænger den "rigtige" farve.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Vinduerne har jeg styr på

Får trip trap vindues olie, med mahogni farve en gang om året For ellers så ja tørre de ud, og bliver grå/affarvet

Var mere om Nyatoh var mere sårbart end mahogni, hvilket det jo kunne se ud til, på folks meninger på andre fora
Og hvis de skulle have 3-4-5 gange om året, var det "billigere" i det lange løb og få mahogni som vindues karm også

Venlig Hilsen
Rønbo
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis