teakdæk løse nådder, vand til skruerne?

Hej venner.

Jeg vedlægger billeder af et teakdæk, hvor en stor del af nådderne har løsnet sig. Det er ikke enkelte planker men teakplade der er skåret riller i, som I kan se på billederne.

Kan man frygte, at vand løber ned ved nådderne og når frem til skruerne, og videre ned i balsaen i sandwichdækket?

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når det er op rillet teak plade, har du jo forholdsvis "reele" samlinger, med mulighed for at der trænger vand ned på den underliggende glasfiber.
Og skruerne skulle jo gerne være forseglede, så de er "vand tætte".
Hvis du fornyr nådder så husk at de kun må klæbe i siderne, og ikke i bunden...

Hej.

Er der plads til en kommentar fra en ufor-udenforstående??

Hvorfor i alverden gør man livet så besværligt for sig selv, når det vel går ud på at nyde livet på vandet.

Estetik er fint nok, men man kan da også godt være praktisk samtidig og skære igennem til en praktisk løsning.

En ven har en Bandholm et-eller-andet stående omme bag ved. Nu har han brugt så meget tid på det 'skide' dæk at det er anden sæson den ikke kom i vandet.

Så må I godt overfalde mig

PS: Jeg havde skruet/limet nogle plader på og så få lavet alt det andet, og så ud på det blå.

SÅ kan måske bruge tid på kæleriet og ellers tage en tur nu og da.

mvh


 varmetossen

Tjah hvad ved bønder om agurke salat, de tror det er græs og alligevel æder de det !

Det ser rimeligt ud og så kan du stå fast på et vådt teak dæk, prøv det samme på et glasfiber dæk.

Tak for svarene.

Teakdækket har aldrig været slebet og det er over det meste stadig næsten den originale tykkelse. Derfor gider jeg godt at arbejde i det.

Det er en båd, jeg overvejer at købe, og gør gerne arbejdet med teakdækket, for at spare penge. Og så kan jeg godt lide teak!

Så lad være med at slibe det, der skal ikke meget til før det er meget tyndt. Du skal fjerne det gamle gummi nede i nåderne med et skapt smalt stemme jern, pas på at du ikke hugger ned i træet, vender du jernet rigtigt er det rimelig nemt men kræver lidt øvelse. Så skure du teaktræet med "Marstaller sæbe" ( fint strandsand ) og vand og husk kun i åretegningen retning, skyl efter med rigelige mængder rent vand. Lad træet tørre i en uges tid.

Læg tynde papir strimler ned i bunden af nåderne og fyld gummi masse på, lad det hærde op over to døgn og med et skarpt bredt stemme jern skære du det over skyende gummi masse af. Giv dækket en god gang ægte teaktræs olie ! Der skal teaktræs olie på mindst en gang hvert år.

Annonce

Istedet for papirstrimler kunne du bruge gamle kasettebånd,så er du fri for at klippe strimler.

Mvh Jørgen.

Tesa lavde faktisk sådan en tynd tape på et tidspunkt, der lige passede ned i noten.

jeg har fundet en tape, der duer til det.
Hvorfor vil i lægge tape i bunden, Når det er en plade med udskårne riller i? Tapen er vel for at gøre det muligt for fugen at arbejde uafhængigt af underlaget.
Er det nødvendigt at fjerne alle gummiåfugerne Kan man ikke bare skære det overskydende af med en skarp halvmånekniv så det kommer i niveau med teaktræet?
Der findes et tilbehør til en Bosch multicenter som er beregnet til at fjerne gamlegummifuger i teakdæk, det er vist noget nemmere at arbejde med.
Hvorfor give olie på et teakdæk. Du opnår kun at det bliver mørkere og suger mere skidt til sig. Hvis det står ubehandlet får det en fin grå farve og er mere skridsikkert.

Held og lykke med projektet.

Ole
Larsen 28
Hejlsminde

"Når alt andet er prøvet uden held, så prøv manualen"
Fugen må ikke binde i bunden, så kan den ikke arbejde sammen med træet.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis