Male oven på knastlak

Jeg håber, at I kan hjælpe mig. Jeg har købt et gammelt skab med en del knaster i, som jeg gerne ville male. Jeg fik i Jem og Fix at vide, at det var en god ide at bruge knastlak til at forsegle knasterne, så de ikke slår ud. Jeg kom knastlak på knasterne, og har siden malet det over med hvid maling. MEN nu er problemet, at knastlakken kan ses igennem den hvide maling (glans 80). Jeg har malet det over første gang, og tænkte så at det bare skulle have et par gange mere, men jeg er gået i gang med at male anden gang - og det kan STADIG ses mega tydeligt igennem.

 

Hvad kan jeg mon have gjort forkert, og hvordan får jeg det fixet igen? Skal jeg rense malingen af (hvordan gør man det, når det er vandbaseret?) og så slibe det efterfølgende? Og skal jeg så undlade knastlakken, hvis jeg forsøger igen?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Kisser.

Først vil jeg gerne vide om du tror du får et hurtigere svar ved at starte 5 tråde med nøjatig samme ordlyd.

Man bruger ikke knastlak på gamle knaster, og er det en vandbasseret maling får du svært ved at dække, en det må være en meget tynd maling du bruger hvis den ikke dækker ved to lag.

En anden gang så er det ikke hos Jem&Fix du kal købe maling og da slet ikke spørge, de aner ikke hvad de snakker om.

Obs. huskede du at slibe før du malede og mellem slibe før næste lag.

Velkommen til, Kisser!

Lige en kommentar om de mange gentagne indlæg: Der er en problem med lang ventetid, nogle gange når man skriver nye indlæg. Hvis man klikker på knappen for at gemme sit indlæg igen (og igen osv.), så bliver der oprettet et nyt indlæg pr. klik. Det er selvfølgelig en fejl.

Men det betyder, at spørgeren ikke nødvendigvis selv er klar over at indlægget blev oprettet 5 gange. Kisser er derfor fuldstændig uskyldig

Vi samler svar til spørgsmålet i én tråd, nemlig her: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/196681

Håndværkeren: Vil du kopiere og oprette dit svar igen i den "rigtige tråd"?

(resten af indlæggene sletter jeg)

Mvh. AllanE

Hej lln.

Ja mit svar står fatisk over dit indlæg. Jeg ved ikke hvordan man kopiere et indlæg her fra siden og lægger det ind et andet sted. og det er nok for indviklet til sådan en som mig.

Dit problem er at Du forsøger at male med en elleranden (sikkert plast) lakfarve (emaillelak)....

Man skal slibe shellakken (knastelakken) med fint sandpapir (korn 80 el 100) og så mellemstryge emnet
med en mellemstrygnings farve...

Nyt træ grunder man... behandlet træ mellemstryger man...

Hvis Du mellemstruger med en mellemstrygningsfarve "krymper" færdig farven ikke ovenpå shellakken...

mvh Michael, Bygningsmaler

 

Hej gutter mange tak for svarene! Og undskyld de gentagne indlæg - det var ikke meningen :-)

Lige et dumt spørgsmål: hvad vil det sige at mellemstryge?

Jeg har talt med min farvehandler, og han anbefalede at slibe det let med groft sandpapir og så bruge en spærregrunder - det var der vist og også en som foreslog i den anden tråd. Lyder det fornuftigt?
Spærregrund bruger man på tjæregennemslag på fx gamle skorstene... og på alt hos extreme rygere...

Der er grund farver og der er mellemstrygnings farver.... Der er forskel på hvor meget pigment, linolie & terpentin der er i...
Fås og så i acryl udgaver fx hos Beck & Jørgensen Farvefabrik... (Det eneste sted Malere handler)
I Søborg ved Kbh ligger Beck & Jørgensen på Rosenkæret... men de er over hele landet...

Gå til et rigtigt maler udsalg og ikke en "farvehandler"....de aner ikke hvordan man gør i virkeligheden...

 

Jo, man bruger også shellack på gamle knaster Håndværkeren, så længe de ikke er behandlet i forvejen!

Er skabet tidligere behandlet med noget? Hvis ikke, så Shellack, grunder og et par lag med acrylemalje.
Er det behandlet, skal du ikke bruge shellack, det fungere ikke ovenpå behandlede flader.

Det er ikke ualmindeligt at knastelakken først er ordentligt dækket af en hvid maling efter 2-3-4 lag an på hvilken type maling osv.

Også handler malere mange andre steder end Beck og Jørgensen.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Arbejdsmetoden er jo som altid. Knastlak, 3 gange og så slib med den kornstørrelse der står på knastlakken 100 er vist for groft, Vigtigt, ellers punkteres lakken helt. Så malergrunder. Og så 2-3 gange hvid. Hvis malingen er glans 80 fra Jem og Fix er det faktisk et OK produkt, jeg har malet med den i sommer.

Og ja, også knastlak på gamle ting. Jeg har fjernet maling på mine døre der er 90 år, der er stadig gennemslag af brune pletter selvom der er behandlet igen med knastlak.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også