Fugtigt bag nyt toilet, der stinker!

Jeg flyttede for nyligt ind i en lejlighed, hvor der var monteret nyt toilet (tror det er et ifö cera). Af og til, så lugter der frygteligt på toilettet, og når det stinker, så kan jeg se, at der er fugtigt inde bag den plast-klap, der sidder nedest på bagsiden af toilettet, og gulvet inde bag klappen er vådat / fugtigt.

Toilet-rummet er med et såkaldt "naturligt aftræk" i loftet, og i dette aftræk har jeg monteret en udsugning, fordi aftrækket simpelt hen er for dårligt til at klare dampen fra et brusebad (eller fugten fra et stativ med vasketøj). Jeg sørger altid for, at vinduet og / eller døren til toilettet står på klem, når udsugningen kører.

Spørgsmålet er så, om udsugningen kan være nok til, at skabe et undertryk, der suger fugt op fra faldstammen, eller om jeg må gå ud fra, at der er et problem med monteringen af toilettet?


Hellere leje end at bo på gaden.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal nok gå ud fra der er et problem med monteringen. Men din udsugning kan så blæse fugtig luft ind i andres lejligheder..
Aftrækket er ikke forbundet til andre lejligheder, for hver lejlighed har deres egen "hætte" i taget eller rist i muren. Tror ikke det er lovligt, at lave naturligt aftræk, der forbinder lejligheder. Er der forbindelse mellem lejligheder, så skal det vist være ifm. en centraludsugning :-)

Hellere leje end at bo på gaden.
Der plejer og være fælles aftræk i gamle lejligheder.
Fair nok, men det er der ikke i min lejlighed, for jeg kan kigge direkte gennem fleksrøret og op til hætten i taget :-)

Hellere leje end at bo på gaden.

Det kunne jo godt se ud som om der slet ikke et tætnet imellem afløbsrøret fra toiletet og ned i gulv afløbet. Hvis det er et plastrør skal der sidde en gummiring der tætner er det støbejern skal der være tjæret værk med enten kit eller fugemasse som afslutning.

Husker du at åbne et vindue når du lader blæseren kører, ellers kan den have svært ved at trække noget fugt ud.

Annonce
Bebyggelsen er fra omkring 1987, aner ikke hvordan faldstammen er lavet. Toilettet blev som sagt skiftet (af prof. håndværker) inden jeg overtog lejligheden, og problemet med fugt bag toilettet opstår periodisk om vinteren, og forsvinder så igen efter noget tid. Jeg kan se inde bag plast-klappen på WC'et, at der er monteret en "klosetbøjning" (se video nederst), som ser ud til at sidde rigtigt.

Når min udsugning er tændt er der altid et vindue eller en dør åbenet på klem, hvor den kan suge luft fra - det siger sig selv. Men burde toilettet ikke være tæt nok ved faldstammen til at et undertryk fra en alm. ventilationsenhed (Duka) ikke kan suge fugt ind derfra? Virker sgu' lidt underligt ellers.. Måske jeg skulle lade toilettet tørre op, og så lukke vindue og dør helt og tænde udsugningen, for at se, om det skaber fugt bag toilettet ;-)

Ca. 6.35 inde i klippet: http://www.youtube.com/watch?v=NURU8TeQVLs

Hellere leje end at bo på gaden.
Nu står der normalt ikke vand i en faldstamme, dvs at det enten kommer når du trækker ud, eller i uheldige tilfælde når naboen gør.
Skrevet af LL1 på 06-12-2014 19:42
Nu står der normalt ikke vand i en faldstamme, dvs at det enten kommer når du trækker ud, eller i uheldige tilfælde når naboen gør.

 

Har du ret i, og jeg har også undret mig over dette.. Men hvor skulle det ellers komme fra? Det lugter ganske grimt af gammelt urin, når der er fugtigt nede bag ved toilettet, og der er ingen striber efter kalk, der kan indikere, at det kommer andre steder fra.. Måske jeg skulle ringe til Sherlock! ;-)

 


Hellere leje end at bo på gaden.

Kunne være du skulle tage en kammeratlig samtale med katten hvis du har sådan en, og ellers er det lige en opgave som udlejeren skal sørge for kommer i orden. Det er jo en af grundene til at du betaler husleje.

Tror ikke rigtig på den med ventilatoren, medmindre den er plyndret fra en Boeing, og ikke kan få luft andre steder fra. Sådan en samling skal være tæt, og er den det ikke, skal den laves om. Det lyder godt nok mystisk...

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis