Invendig isolering af loft

Hej LDS'er

Jeg er igang med at renoverer mit køkken, og er nu kommet til loftet.

Det er et gammelt hus, med træ-beton plader som er pudset indvendigt, og tagpap udvendigt. Der er så lagt et eternittag uden på, med ca 5 cm stenulds isolering mellem tagpap og eternit. Loftet går op i kip.

Planen er at isolere det indvendigt med ca 10 cm uld,  og så liste/profilbrædde med spots i.

Men, nu har jeg google'et en del, og ifølge det så vil hele huset rådne væk, hvis man laver en sådan løsning....

Så har vi dampspærren, som heller ikke er til at blive klog på. Hvis den ikke er 100% tæt, så dur den ikke. Hvad med spots som normalt går gennem dampspærren (man kan forsøge sig med tætningsringe - virker ikke som om at særlige mange har tiltro til det), og hvad med alle de søm huller fra profilbrædrene, gør de ikke dampspærren utæt ?

Angående spots, så skrives der om at gøre dampspærren meget løs, så man kan sætte spots op uden at brude den. Men det kræver vel at kablingen også skal være mellem damspærre og profilloft, dvs at man skal udskærre spor i regler/lægterne  til kabel.

Angående spots, så kunne det være rart med nogle med en høj spredningsvinkel, 60 grader (f.eks. http://www.greenline.dk/led-paerer-led-lys-c/led-spots-c/led-spot-med-lav-indbygningshojde-p) som heller ikke er så dyre, men kræver  ca 5 cm plads over brædderne i isoleringer. Men der er også en løsning som denne http://www.greenline.dk/led-paerer-led-lys-c/led-spots-c/led-indbygningsspot-6w-p som kun giver ca 2 cm på den anden side af brædderne, men kun en spredning på 40.
Som sagt så går loftet til kip - hen over køkkenbordet vil der være ca 190 CM (efter loftet er nedsænket) og ved den anden væg ca 250cm. Hvad er jeres kommentare til dette ? Det er vel bedst med en høj spredningsvinkel, men også ment med 'lave' spots som kan lægges mellem dampspærren og brædder, uden at bryde dampspærren...

/Jørn

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jørn

Du har ret i dine betragtninger omkring dampspærre, kabling og spots - det er LANGT lettere at lave i et nyt hus, hvor man har tykkere isolering at arbejde med, så man kan få trukket dampspærren tilbage fra alt kabelrodet. Den må max ligge 2/3 inde i isoleringen, men hvis der er 4-600mm på, er det jo også en del - så jo: du har lidt udfordringer foran dig der. Godt det er LED og ikke halogen, for så skulle du også have haft lavet plads til potten over spotten

Mht. lyset, så er jeg hverken elektriker, belysningsekspert eller arkitekt, men umiddelbart så er formålet med en spot vel at der ikke er ret stor spredning på, så der så at sige er "spot på" hvad det nu er meningen den skal lyse op.

Er der hanebånd osv. synligt? Der kunne man jo også plante lys ovenpå, som indirekte belysning. burde ikke være voldsomt svært at få gemt væk.

Tænkte på vinklingen, når nu du siger der er loft til kip... Skal de ikke lyse lodret? Kunne ikke få det øverste link til at virke, men det ser da umiddelbart ikke ud til der er meget flex i den på #2 link.

Har ikke prøvet at indbygge LED'er, kun halogen, og der er jo som sagt potten, som bliver tætnet med en membran, og bliver forseglet, hvor ledningen går igennem, så hvordan dampspærren er lige omkring selve spotten, er faktisk uden betydning i den sammenhæng, modsat det du er ude i.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Uanset om du monterer LED i dine spots skal de monteres efter producentens anvisninger. Sælger du huset og køber monterer 25W halogen skal det hele jo holde til varmen. Det med tætningsringe og spots er noget lort. Når du kun har 10 cm. og dampspærre skal være indvendig, så er eneste mulighed så safebokse. Det tager tid og koster, men det bliver til gengæld tæt.

Men det bedste du kan gøre er at vente til foråret. Så kan du rive alt det gamle ned og få lagt et helt nyt tag hvor der vil være plads til de obligatoriske 300 mm. isolering i taget.

Har kigget på ydervæggen i køkkenet, som er forneden af loftet. Den består af en ydervæg af 'træ-beton' hvor der indvendigt er blevet påsat en 5cm 'varmvæg' - gips med plamingo bag. Virker ikke som om at der er dampspærre i dette.

Men der skal være i loftet ?

/Jørn.

Syntes nu det lyder meget mærkeligt hvis dine yder vægge kun består af træbeton og et lag flamingo med gips på. Er du sikker på at det er træbeton og ikke sandstens elementer ?

Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 04-12-2014 21:17

Syntes nu det lyder meget mærkeligt hvis dine yder vægge kun består af træbeton og et lag flamingo med gips på. Er du sikker på at det er træbeton og ikke sandstens elementer ?

Det lavede man også her på egnen sent i halvtredserne. De fandtes sågar som en art fundasten. Når hytten var sat, blev den så pudset op. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det lyder bare så skrøbeligt, men så må de jo være tykkere end det træbeton man sætter op som bla. lofts plader.

Det er træbeton - ca 12 cm tykke, og så for hvert 1-2 meter står der en armeret betonsøjle.... efterkrigstids...
det burde jævnes med jorden... men det bliver de næste ejere...
/Jørn
Jeg har også en væg i en tidligere staldbygning lavet i disse træbeton"fundablokke".
Stor var min overraskelse, da jeg opdagede, hvad det var væggen bestod af, idet jeg aldrig havde set eller hørt om disse blokke.
De fungerer sådan set udmærket, men væggen lyder underligt hult, når man slår på den, og det er ikke specielt godt at skrue noget fast i.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis