symbol på 2-polet afbryder / kontakt

På en 2-polet afbryder / kontakt er der et symbol jeg ikke har set tidligere - ligner en bådshage. Se billede, terminalen til højre.

Hvad er det?

Det er IKKE jord - jord terminalen sidder på siden af kontakten ca. midtpå.

 

mvh

NK

 


V.H.

nk

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Videresløjfning måske..

Hvis det er en 2polet afbryder, så betyder det at du bryder både fase og nul, og dermed har du 4 klemmer, 2 i top og 2 i bund.

Men når du skriver at jorden sættes til på midten, tænker jeg om det er en 2 polet stikkontakt.

Prøv lige at tage et billede af den anden side   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tjah det afhænger jo af øjnene der ser ! jeg ser et  r  som i rikke

Det er ikke et symbol som jeg har set i Dansk Standard over el symboler. Skal jeg tolke det, vil de vise at begge huller er forbundet indeni. Og det er de jo netop. Så man kan videre sløjfe

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu var emnet "symbol på 2-polet afbryder / kontakt".
In casu er det ganske rigtigt en kontakt, men symbolet er også på en afbryder, så om det er det ene eller andet er vel ikke afgørende.
Tænkeligt at det betyder "videresløjfning" - men det er der jo på alle terminaler, så hvorfor dog vise symbolet på den ene og ikke på de andre...


V.H.

nk

 

Annonce
Se - det tænkte jeg også på da jeg skrev min kommentar, med på den anden skal der jo være plads til at skrive 10mm, hvad de så skal bruges til. Det kan være anbefalet afisolerings længde, som så også gælder for alle tilslutninger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har terminalen nogen elektrisk forbindelse til afbryderen ?

Symbolet kan jo betyde hvad som helst, og er vel ikke så vigtigt som funktionen?
Er det en nul klemme, vil "knappen" typisk være blå på forsiden, og brun for fase... eller er det en "mellemledning" klemme?

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har aldrig set sådan en før, heller ikke set efter, men efter at have læst dit indlæg, kunne jeg ikke lade være med at kigge lidt på hylderne. Ud af 8-10 som jeg kiggede på (1 pol, korrosp, krone, stikk. m. j. ældre med mørkegrå bagside og nyere med lysgrå bagside)
Jeg så det kun 1 sted, på en ældre dobbelt stikk. Den har tilslutning af nul i bunden. Og der var en "bådshage" eller en "rikke"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ ev elmand:

Havde det ældre stik også dobbelt-terminal i bunden, så det stadig kunne betyde "videre-sløjfning"?

Jeg har iøvrigt også set det nu på nye LK-stikkontakter.

V.H.

nk

 

Ja det er de samme som på alle andre, Der er plads til 2 ledninger (sløjfning)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis