el sikkerhed ?

En lille historie fra her i weekenden:

En af mine bekendte ringer og siger at en af hans stikkontakter pludselig ikke virker mere.

Jeg piller stikkontakten ud og ser til min rædsel at der sidder en 3G0,75 på bagsiden. Blå og brun var snoet sammen som fase, grøn/gul var nul (i en stikkontakt med jord)... Hmm, må en tur på loftet og finder under isoleringen at man har skåret plast røret over der går ned i væggen til kontakten, og har så boret et hul i pl dåsen i loftudtaget, til ledningen der ligger løst under isoleringen.

Da der så på et tidspunkt har været mus på loftet, og de har "prøvesmagt" på ledningen, har der været en kortslutning mellem blå og brun, dette har "man" så løst ved at sno dem sammen i begge ender, og så bruge jordledningen som nul. 

Så istedet for at være en lille harmløs opgave, betød det: Ny pl dåse, nyt kabel, til stikkontakten, forlængelse af rør til en anden dåse, og en hel dag på et koldt loft, hvor der blev rodet meget rundt i isoleringen...

Og så spørger man sin bekendte: Er det noget du har lavet? hvortil han så kunne svare:

njaa, lidt, stikkontakten virkede jo ikke da vi flyttede ind, for 2 år siden 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af PinkHenrik på 02-12-2014 11:38

En lille historie fra her i weekenden:

En af mine bekendte ringer og siger at en af hans stikkontakter pludselig ikke virker mere.

Jeg piller stikkontakten ud og ser til min rædsel at der sidder en 3G0,75 på bagsiden. Blå og brun var snoet sammen som fase, grøn/gul var nul (i en stikkontakt med jord)... Hmm, må en tur på loftet og finder under isoleringen at man har skåret plast røret over der går ned i væggen til kontakten, og har så boret et hul i pl dåsen i loftudtaget, til ledningen der ligger løst under isoleringen.

Da der så på et tidspunkt har været mus på loftet, og de har "prøvesmagt" på ledningen, har der været en kortslutning mellem blå og brun, dette har "man" så løst ved at sno dem sammen i begge ender, og så bruge jordledningen som nul. 

Så istedet for at være en lille harmløs opgave, betød det: Ny pl dåse, nyt kabel, til stikkontakten, forlængelse af rør til en anden dåse, og en hel dag på et koldt loft, hvor der blev rodet meget rundt i isoleringen...

Og så spørger man sin bekendte: Er det noget du har lavet? hvortil han så kunne svare:

njaa, lidt, stikkontakten virkede jo ikke da vi flyttede ind, for 2 år siden 

 

Gad nok vide hvorfor der regler for, hvordan installationer skal udføres. Det har tilsyneladende virket fint i et par år . Der kan forkomme en smule ironi.

 

 

 


fase
Det er virkelig noget godt gammeldags fusk.

Mod amatørinstallationer.

Mår og elektrikere, skal man holde af sin isolering. Man kan sætte fælder for mår, meeen elektrikere ? ? 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ha ha, og i mit tilfælde skal den være mega stor, den fælde...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

jamen denne historie er jo fantastisk 

ufaglært finder ledning - sætter til - og hvis skidtet kan få en lampe til at lyse så er det jo sikkert godt nok..

Så op i røven med om skidtet kan bærer belastningen og om det er fæstnet godt nok osv... 

ja el er taknemligt til at få til at virke men ikke til at holde... Og nej jeg er ikke hellig, laver alt el selv, men man skal altså bare sætte sig ind i det først...


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Man kan ikke andet end at blive rystet...
Et mildest talt lemfældigt forhold til sikkerhed.

Tak for beretningen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Dette var ment som et lille opråb til alle de "hjemmefuskere" som mener at det nok skal gå...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Lige en lille "rystende" historie mere. Det ligger godt nok nogle år tilbage, men alligevel. jeg var på besøg hos min bror, som ikke kan slå et søm i en ny hundelort, uden at ødelægge både hammer, søm og hundelort.
Der skulle flyttes et par lampetter, og hvad fandt jeg under sofaen. En forlænger med stikprop i begge ender. Og hvad kan man bruge det til ? Jo den ene ende sættes i stikk. naturligvis og den anden ende ned i en trestikdåse. Så er der stadig 2 pladser tilbage til de 2 lampetter. Det var hans daværende kone der havde lavet dette trylleri, og ja der var små børn i huset.
Jeg fortalte hende i strenge vendinger om farligheden, men det forstod damen ikke. Indtil jeg stak den i stikk. og bad hende tage fat i den anden ende. Så sagde hun " Nej jeg vil da ej, så får jeg da stød" Den hårde pædagogik.

Den ene af børnene og fruen er døde nu, og ikke noget med elektricitet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

ja, "leaning by doing" plejer at virke  

Jeg havde lige fat i min nabo i går, da han havde lagt en forlængerledning ud i haven til julebelysningen, og bare viklet en plastikpose omkring stikket. Han blev lidt underlig i ansigtet da jeg forærede ham en "rugby bold" med ordene: Så din hund ikke ligger med stængerne i vejret, fordi den har pisset det forkerte sted...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis