Ny el tavle

Jeg skal have nyt el tavler og er ved at købe stumper hjem inden min el mand kommer

 

Jeg har 35 A forsikring ude i el kassen et sted, kan jeg spare penge ved at få den ind i huset ??

I dag har jeg dette 1 x 16A 3f til Vaskemaskine ..1 x 10 A 3f til komfur... 3 x 10A 1f til lys

Må jeg uden videre lave det om til 1 x 16a 3f vaskemaskine ...1x 13 a komfur ...3 x 13a 1f til lys

?????

Vil jeg også kunne lave min 1 x 16a 3f vaskemaskine om til ....2 x 13 A 1 f  ( bruger 230 v stil til vaskemaskine og en til tørretumbler)

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fordi der er forsikret med 35 ampere, må du jo gerne have større samlet ampere i tavlen.
Jeg har 6 x 13 ampere lys, og 4 x 3x 16 ampere 400 volt, på en 35 ampere forsikring.

Køb en færdig eltavle, ellers får din "elmand" alt for meget døje, med at lave de lovbefalede beregninger. (varmeberegninger målinger mv)
Skrevet af Urup på 02-12-2014 01:17

Jeg skal have nyt el tavler og er ved at købe stumper hjem inden min el mand kommer

 

Jeg har 35 A forsikring ude i el kassen et sted, kan jeg spare penge ved at få den ind i huset ??

I dag har jeg dette 1 x 16A 3f til Vaskemaskine ..1 x 10 A 3f til komfur... 3 x 10A 1f til lys

Må jeg uden videre lave det om til 1 x 16a 3f vaskemaskine ...1x 13 a komfur ...3 x 13a 1f til lys

?????

Vil jeg også kunne lave min 1 x 16a 3f vaskemaskine om til ....2 x 13 A 1 f  ( bruger 230 v stil til vaskemaskine og en til tørretumbler)

Du må ændre dine grupper som har lyst til, sålænge du overholder SR. Sikringsstørrelsen vil til dels være afhængige af ledningsdimentionen. Hvorfor lave en 3 faset gruppe om til en 2 faset, det er da et tilbageskridt. Desuden ville jeg fordele grupperne på to HPFI relæer og sørge for at lysgrupperne er fordelt på de to HPFI relæer, så lyset ikke forsvandt over hele huset på en gang.

 

Når du nu skal til at sætte din(e) ny(e) tavler sammen, så skal du lige huske, at du skal sørge for, at du laver CE mærkningen og den dertil hørende dokumentation. Gør som je_ens skriver køb en færdig tavle, så er du ude over alt papir bøvlet.

 

Med hensyn til de 35A i elskabet, så er de 35A til for at beskytte din stikledning mod overbelastning og kortslutning, så de kan på ingen måde flyttes.

 

 

 


fase
Må jeg ikke bare skifte alt ud til det samme ( nye automat sikringer) ???
Går ud fra jeg uden videre kan skifte mine lys 10 A ud med 13 A ??
Hvorfor skifte dine gamle grupper ud med automatsikringer, hvis du beholder samme antal grupper?
Ja man må godt sætte 13 ampere i i stedet for 10 ampere, men kun hvis det er 1,5 mm2 ledninger/kabel (eller tykkere)
Jeg har 13 og 16 ampere løse Neozed sikringer, der er en rigtig god løsning, jeg har aldrig sikringer der springer. Efter min mening bedre en mange billige automatsikringer.

Din autoriserede elinstalatør, må gerne skifte det hele ud, men det skal stadigvæk CE mærkes, og laves div. beregninger.




Du kan let risikere at en automat sikr. ikke kan holde, hvis du starter, f-eks en stor vinkelsliber. Det kan almindelige smeltesikr.
Din 16 A 3f til vaskemaskine kan allerede nu levere det strøm du vil have til 1 F - 230 volt vaskem. og tørretumbler. Du kan umiddelbart ændre fra 10A til 13A i dine lysgrupper. Den 10A til komfur kan umiddelbar ændres til 13A og måske til 16A (højst sandsynlig)

Der er ikke nogen faglig / praksis grund til at ændre til automat.sikr.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Skrevet af je__ns på 02-12-2014 15:27
Hvorfor skifte dine gamle grupper ud med automatsikringer, hvis du beholder samme antal grupper?
Ja man må godt sætte 13 ampere i i stedet for 10 ampere, men kun hvis det er 1,5 mm2 ledninger/kabel (eller tykkere)
Jeg har 13 og 16 ampere løse Neozed sikringer, der er en rigtig god løsning, jeg har aldrig sikringer der springer. Efter min mening bedre en mange billige automatsikringer.

Din autoriserede elinstalatør, må gerne skifte det hele ud, men det skal stadigvæk CE mærkes, og laves div. beregninger.

Ja, hvis du absolut VIL have det skiftet til automatsikringer - så køb en ny tavle, der overholder alle nye krav og regler ( EN 60439 ) - og lad nu være med at købe en Harald Skrald tavle , selvom de er billige - i de tavler bruges det jeg vil kalde " no-name " automater og HPFI - godt nok CE-mærket og lavet efter normen - men det er ikke gængse anerkendte mærkevarer.

Husk på at det er din og din families sikkerhed det drejer sig om - samt brandfaren ved billige kineserprodukter.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af Urup på 02-12-2014 01:17

Jeg skal have nyt el tavler og er ved at købe stumper hjem inden min el mand kommer

 

Jeg har 35 A forsikring ude i el kassen et sted, kan jeg spare penge ved at få den ind i huset ??

I dag har jeg dette 1 x 16A 3f til Vaskemaskine ..1 x 10 A 3f til komfur... 3 x 10A 1f til lys

Må jeg uden videre lave det om til 1 x 16a 3f vaskemaskine ...1x 13 a komfur ...3 x 13a 1f til lys

?????

Vil jeg også kunne lave min 1 x 16a 3f vaskemaskine om til ....2 x 13 A 1 f  ( bruger 230 v stil til vaskemaskine og en til tørretumbler)

Om du kan spare noget afhænger af dit elselvskab for nogen gange er der tarif sikringer hvor du betaler af amp. Her er det for dig 35 amp men du kan sikkert sætte en 25 amp tarif op i din tavle og betale ud fra det.

 

selve opbygningen er bedst at overlade til et firma, men du kan sagtens selv designe den.

Spørg ex. på Greenline hvad de skal hav.

 

Gå efter at have 2 - 3 HPFI sådan at alle "vand"-maskiner (opvakser, vaskemaskine etc.) har egen HPFI og så lys og andre grp. er på deres egen.. Hav desuden nok grp. til køkken..

Men ellers så frarådes det selv at bygge sin el tavle pga. risikoen for svage samlinger er stor, plus at forsikringen kan komme med indsigelser ved uheld..

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

automatsikringer holder fint... køb dem med rigtig karakteristik, og LK, Hager eller lign. Til info. koster en hager c13 aut. sikring godt og vel 30 kr. plus moms Så det kan slet ikke betale sig at købe i HN eller lign.

Hvorfor køber du egentlig materialerne selv? Din elektriker bør kunne få det hele væsentligt billigere, medmindre du selv har adgang til grossist...
Der er der intet galt med automatsikringer, bare de er af hæderlig kvalitet, man kan jo evt. bruge kombirelæer, så sikring og fejlstrømsrelæ er sammenbygget, hvis man ønsker enkelte grupper med sit eget fejlstrømsrelæ.

Det har været fremme, at billige automatsikringer fra Harald Nyborg ikke kan holde til en direkte kortslutning.


Men igen der er ingen grund til at skifte fra smeltesikringer, til automatsikringer hvis den bestående tavle er stor nok.
Skrevet af vatnisse på 02-12-2014 20:30
automatsikringer holder fint... køb dem med rigtig karakteristik, og LK, Hager eller lign. Til info. koster en hager c13 aut. sikring godt og vel 30 kr. plus moms Så det kan slet ikke betale sig at købe i HN eller lign.

Hvorfor køber du egentlig materialerne selv? Din elektriker bør kunne få det hele væsentligt billigere, medmindre du selv har adgang til grossist...

Materialerne køber trådstarteren selv ind fordi  endten kommer hans ven, som er elektriker, og laver arbejdet eller fordi han selv vil lave det.

 

Med hensyn til valget mellem neozed- eller automatsikringer ville jeg da vælge automatsikringer. 

 

 

 


fase
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis