Genvex ventilation i 1½ plans hus med loft til kip

Jeg vil høre hvordan man i praksis vil installere et genvex (nilan/dantherm) i et 1½ plans hus ifm med bygning af 1 sal.

Da 1. salen ikke er bygget endnu er det nemt at komme til, men hvordan laves rørføringen?

Vil rørføring til stueplan ligge mellem etagerne?

Og hvad med rørføring på 1 sal? Er der plads hvis man laver loft til kip?

Thomas

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ofte oppe på kiploft, man kan finde plads, til selve maskinen. Så loft til kip i hele overetagen vil vanskelig gøre det.

Det første stykke fra maskine er ofte 160 mm rør udsug + indblæs. Det afgrener så til hver enkelt ventil i f.eks 100 mm rør.

Man kan godt have de 160mm rør oppe på kiploft, og så gå ned med flere 100 - 125 mm, lige uden for skråvægs beklædning, og direkte ned i stue vær. o.s.v. i stueetage. Det er ikke et krav at ventiler skal sidde præcis midt i hvert rum. De kan lige såvel sidde 1 m. fra ydervæggen.

Har du plads til maskine andre steder kan rør føres i skunk og gå op langs skråvægge.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så kan der nok blive plads til rørene i den ene skunk. Så skal du på tværs af huset under 1. sals gulv til dem der skal bruges nedenunder.
Du kan få både genvex eller anden leverandør til at tegne rørføring ind, så du kan få det forberedt med det samme.
Maskinen lydisoleres ved at sætte den på nogle betonfliser, der er lagt oven på hårde bats.
Rørene må ikke tilsluttes direkte på maskinen så de kan overføre vibrationer. De tilsluttes med fleks slanger.
Der monteres lyddæmpere på rørene, så der ikke overføres støj i rørene.
Jo den kan høres, men kun svagt, hvis alt er lavet korrekt

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det vigtigste er at få dit anlæg lyddæmpet ordentligt, dvs sige som min gode store FASTE lyddæmpere på både indblæsning og udsugning ved anlægget(hovedstrengende). Og som min lyddæmpere ved alle indblæsnings steder helst med faste dæmpere her også.

Både nilan og dantherm har anlæg der er beregnet til at sidde i et skab, køb et med fugt styrring, har det i mit og det virker kanon når vi går i bad.

Når du er klar til at få det startet op skal du søger for at få det kørt ind af en som har styr på det, det koster lidt men er strengt nødvendigt.

Mit anlæg står på loftet og er sat på 4 gummiklodser det giver ingen støj fra sig, jeg kan kun høre det køre når vi går i bad da det køre op i hastighed. Jeg har slet ikke det luftskifte der egentligt er krævet, jeg kan fint holde huset tørt og behageligt på mindste hastighed.

Ja, jeg skal bestemt have tegnet rørføringen af en prof.

Hvis man har fugtstyring modulet på badet, bliver hele systemet så styret efter det?

Eller er det muligt at have flere fugtstyring moduler?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis